2020-06-18, 17:59
Medlem
Stenballes avatar
Svenska, danska, engelska, franska och ryska.
Ryska dock endast i tal, ej i skrift.
Citera
2020-06-18, 18:00
Medlem
Svenska, engelska. Förstår norska och danska (om den talas tydligt) samt till viss del tyska.
Citera
2020-06-18, 18:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Norska och danska (om den talas tydligt)

Det räknas inte. Det ingår liksom i konceptet att kunna svenska.
Citera
2020-06-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ariami001
Tjena, dagens fråga är hur många språk ni talar, med det menar jag vilka språk som ni både kan tala och skriva på. Jag behärskar 3 språk + 2 språk till som jag behärskar lite. Skulle vara Nice om ni kunde berätta varför ni kan just det språket, har ni studerat språket eller lärt språket när ni bodde i ett annat land?

Svenska o engelska, sen norska o danska förstår man väl, (mer norska), men det borde man väl kunna om man kan svenska.

Sen läste franska i skolan, visst glömt en del, men förstå väl lite. Sen några enstaka ord på tyska, spanska, polska, ryska o så, men det e sånt man hört från andra som man lagt på minnet. Sen arabiska kan jag väl inte, bara salam, jalla jalla, habibi, haram, halal, men sånt hör väl alla talas om. Sen persiska kan jag inte heller, men blir väl salam, azizam (eller va de nu heter), chetori o så, vet inte om jag stavade rätt men ah.

Men det räknas väl inte att man kan språket om man bara kan enstaka ord, men men, det är väl två språk jag kan då: engelska o svenska
Citera
2020-06-18, 18:13
Medlem
paras0nics avatar
Fyra språk flytande.

Svenska, engelska, portugisiska, spanska.

Kan koppla massa ord till större sammanhang i franska samt italienska, dock långt ifrån flytande.
Citera
2020-06-18, 18:41
Medlem
arcsins avatar
Svenska är mitt modersmål; engelska kan jag i princip helt flytande bortsett från det att jag skriver och talar det jävligt dåligt på grund av dålig övning och vana (har löjeväckande stark brytning); tyska kan jag grundläggande men inte mer (kan bevisligen stappla mig fram i Tyskland); latin kan jag lite grann men knappast så att man kunde släppa av mig i Rom år 50 f.Kr. och förvänta sig att jag skulle kunna beställa in en amfora vin på ett värdshus; franska läste jag i skolan men har glömt bort allt, men det är möjligt att jag skulle kunna återvinna kunskaperna rätt snabbt med lite studier. Kan säkert beställa in sniglar och lite baguette med vin på ett artigt vis om jag försöker ordentligt.

Har gott språköra och tycker språk och grammatik är kul, men har inte disciplin, ork eller tid att lära mig ett språk ordentligt. Tycker mest det är skoj att läsa om olika språks uppbyggnad, egenheter och historia.
Senast redigerad av arcsin 2020-06-18 kl. 18:44.
Citera
2020-06-18, 18:43
Medlem
Ducadreams avatar
Jag behärskar fem språk(flytande).
Citera
2020-06-18, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Svenska är mitt modersmål; engelska kan jag i princip helt flytande bortsett från det att jag skriver och talar det jävligt dåligt på grund av dålig övning och vana (har löjeväckande stark brytning); tyska kan jag grundläggande men inte mer (kan bevisligen stappla mig fram i Tyskland); latin kan jag lite grann men knappast så att man kunde släppa av mig i Rom år 50 f.Kr. och förvänta sig att jag skulle kunna beställa in en amfora vin på ett värdshus; franska läste jag i skolan men har glömt bort allt, men det är möjligt att jag skulle kunna återvinna kunskaperna rätt snabbt med lite studier. Kan säkert beställa in sniglar och lite baguette med vin på ett artigt vis om jag försöker ordentligt.

Har gott språköra och tycker språk och grammatik är kul, men har inte disciplin, ork eller tid att lära mig ett språk ordentligt. Tycker mest det är skoj att läsa om olika språks uppbyggnad, egenheter och historia.

Ungefär som jag, förutom att jag är bättre på tyska och möjligen också på latin men har aldrig läst franska.
Citera
2020-06-18, 18:53
Medlem
Sex språk! Fyra av dessa språk är densamma, bosniska, kroatiska, monetenegreiska och serbiska.
Men internationellt erkända som egna språk.
Det är som att norrländska och stockholmska skulle bli egna språk...
Citera
2020-06-18, 18:55
Medlem
Svenska, finska, engelska och lite ryska.
Citera
2020-06-18, 19:08
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ungefär som jag, förutom att jag är bättre på tyska och möjligen också på latin men har aldrig läst franska.
Farsan, som inte läst franska sedan sent 60-tal, överraskade mig ordentligt under en Frankrikeresa omkring 30 år senare när han frågade en fransk korvgubbe om vägen till hotellet, varpå korvgubben gav ett välutvecklat svar som farsgubben svarade till synes begripligt på. Han måste ha övat i hemlighet, men han hävdade i vart fall bestämt att han inte pluggat franska en sekund sedan han tog studenten.

Som jämförelse kan nämnas att jag låg i gränslandet mellan VG och MVG i franska i högstadiet, men nu knappast skulle kunna mer än de allra mest grundläggande fraserna. Latinet hjälper en del med glosorna, men detaljerna är svåra att komma ihåg. Språken är trots allt rätt olika, särskilt när det gäller uttalet eftersom snigelätarna vägrar uttala orden i sin helhet.
Citera
2020-06-18, 19:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag talar många språk. Särskilt när jag är full.

Dock är det ingen som förstår annat än enstaka ord av det jag säger, förutom när jag talar svenska eller engelska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in