• 1
  • 2
2025-04-20, 19:32
Medlem
Ördögs avatar
Ingen aktivitet i den här tråden på över ett decennium. Dommage. Schade. Jag tycker det skulle vara intressant med lite snack om Alsace / Elsass och Lorraine / Lothringen, och hur man där ser på sin historia, kultur och framtid. Den fenomenala Anna-Lena Laurén rapporterar därifrån i dag i DN och Hufvudstadsbladet.

Tyvärr kan jag bara återge några bitar som smakprov, men huvudbudskapet är att elsassarna, trots sina mycket starka förankring i den tyska kulturkretsen, länge skämdes över sitt språk (inte minst efter 1945), och att de tyska dialekterna snabbt tappade terräng. Och detta trots att Tyskland och Frankrike samarbetat på alla tänkbara vis.

https://www.hbl.fi/2025-04-20/den-fr...ad-for-europa/
Den tvåspråkiga skolan i Hagenau är ett försök att rädda vad som räddas kan av det tyska kulturarvet. Jean Peter, 71, är en av skolans grundare och talade elsassiska hemma som barn. När han började skolan var det förbjudet att använda något annat språk än franska.

– Den som sade något på tyska i skolan fick ett gammalt mynt som man måste bära i fickan. Nästa barn som också råkade säga något på tyska fick ta över myntet. Den som hade kvar myntet i slutet av dagen fick kvarsittning och tvingades skriva en och samma mening: ”Jag kommer aldrig mer att tala elsassiska”.
/---/
Att de germanska dialekter som talas i Alsace är en form av tyska borde egentligen inte längre vara kontroversiellt. Tyskland och Frankrike samarbetar tätt sedan decennier tillbaka. Det finns en gemensam fransktysk brigad, många år av täta skolutbyten. Enligt Élyséefördraget 1963 måste regeringarna konsultera varandra i viktiga utrikes- och säkerhetspolitiska frågor.

Ändå är det komplicerat. Inte minst för tyskarna. Det kan Pierre Klein, essäist och författare till 36 skrifter om tyskan och de tyska dialekterna i Alsace, vittna om.

– När jag har kontaktat tyska politiker vill de ofta över huvud taget inte diskutera möjligheterna att stöda tyska språket i Alsace. En folkvald i Stuttgart sade en gång till mig: ”Det existerar ingen tysk minoritet i Frankrike!”
Två av dem som Laurén snackat med, Séverine och Stéphane Garcia, tycker inte det känns det minsta hotfullt eller obehagligt att Tyskland upp, och att ett gemensamt europeiskt försvar tar form.
– Det är andra tider nu. Det börjar nog bli dags att fundera på om även tyskarna borde få ha kärnvapen, precis som vi. Om man jämför med andra länder som har kärnvapen, till exempel Nordkorea, Iran och Ryssland… så kanske det inte är en skandal om tyskarna har det, säger Stéphane.

Séverine håller med.

– Det vore inte värre än om spanjorerna hade kärnvapen.
Senast redigerad av Ördög 2025-04-20 kl. 19:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in