Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-07, 00:35
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4278029

"Under hösten har sverigedemokratiska politiker fått kritik för sitt sätt att angripa den moderate riksdagsledamoten Abderisak Waberi, som anklagas för att inte vara svensk och anses inte platsa i riksdagen. Bland annat anklagas Waberi för att vara islamist. Reportage av Erik Hedtjärn och samtal med islamologen Jonas Otterbeck, kl 6:37. Debatt mellan den utpekade moderaten Abderisak Waberi och Sverigedemokraternas Mikael Jansson, kl 07:20"

Vad anser ni om debatten?
Citera
2011-01-07, 00:40
  #2
Avstängd
Uncle-Bens avatar
Får bara fram P1- Plånboken.
Citera
2011-01-07, 00:47
  #3
Medlem
länken funkar inte för mig.
Citera
2011-01-07, 01:35
  #4
Medlem
Knullkungens avatar
Länken funkar utmärkt för mig. Reportaget och samtalet med forskaren är 06.37 fredagen den 7 januari i SR p 1. Debatten är 0720 samma morgon. Den kan höras live och i efterhand via nätet.
Citera
2011-01-07, 08:28
  #5
Medlem
Bonzo666s avatar
Hörde debatten imorse. Man tar sig för pannan vad gäller kunskapen och logiken.

Ekeroth (SD) tycker att Waberi (M) är en islamist, inte svensk pga dennes värderingar och att waberi är en extremist.

Ekeroth är själv, i min mening, en extrem figur, sionist och islamofob (till skillnad från islamkritisk).

P1:s tolkning, samt de flesta andras är attt det handlar om rasism och svenskhet eftersom Waberi är svart och muslim.

Min tanke: hur kan man missa vad islamist betyder? Hur kan man INTE ställa sig frågan huruvida Waberi är islamist och lämplig för sitt uppdrag med tanke på dennes tidigare uttalanden och fåniga sidospår om att "en islamist är vad som helst" och "det finns nog ingen muslim i Sverige som sätter koranen framför svensk lag"? Det sista är ju pinsamt.

Waberi har gjort islamistiska uttalanden, i strid med svensk lag, driver en religiös friskola och har definitivt gjort sig förtjänt av ett par riktigt stora frågetecken.

Om det bara hadlar om att Waberi är svart, varför klarade sig Nyamko Sabuni mirakulöst undan rasismen från diverse håll?

Är journalister samt mången politiker så dåligt insatta att man fortfarande inte riktigt kan skilja på muslim och islamist som definition?

Jag ogillar Ekeroths sätt. Men man vinklar ju hans angreppspunkt till att bara handla om nationalschauvinism och rasism utan att förstå vad hans kritik går ut på. Och jo, det kommer 90% av lyssnarna att därmed göra också. Mikael Jansson (SD) är ju väsentligt smartare vilket framgick av hans svar.

Summering: en person som har gjort islamistiska uttalanden, är ledare för en muslimsk grupp och nu återfinns i riksdagen för M, behöver alltså inte granskas och grillas eftersom det sannolikt alltså måste handla om rasism.

Hur jävla svårt är det att ställa Waberi mot väggen inför hans tidigare uttalanden på ett sätt som gör att denne får välja inför både pressen/medierna OCH sina muslimska/islamistiska medlemmar?
Citera
2011-01-07, 09:09
  #6
Avstängd
Swecurrys avatar
Det är bara att instämma i att Ekeroth är ett av SD:s definitivt svagaste kort i riksdagsgruppen.
Citera
2011-01-07, 11:07
  #7
Medlem
Raouls avatar
Jag får hålla med Bonzo i mycket.
Jag tar mig också för pannan, när programmet började trodde jag att det var någon form av bisarrt humorprogram som drog igång. Är det verkligen så svårt, eller rent av omöjligt, att granska Waberi för en journalist? Inte för att jag är överraskad, men det känns väldigt beklämmande att public service-journalister har en världsbild som är så fullkomligt rubbad som den har visat sig idag.

Waberi är bevisligen somalier, ändå vill radiomongot försöka påskina att han är svensk "för att han varit svensk medborgare i sju år"... Som om han skulle bli kines i Kina.

Det är lika jobbigt varje gång att få bekräftat att mången journalist är kompletta idioter.

Det jag hörde av Ekeroth verkar väl "friserat", uppenbarligen låter han väldigt bitsk - vilket jag inte finner någon anledning till att inte vara när det gäller samhällsomstörtare och islamister som Waberi.
Citera
2011-01-07, 11:09
  #8
Moderator
Strix m/94s avatar
Hm. Märkilga sverigedemokrater. Så klart att Waberi inte är svensk. Det hörs på hans språk, det syns på honom och det märks i hans politiska uttalanden. Förr hade han inte kunnat bli riksdagsman ty då stadgades att riksdagmän skulle vara infödde, svenske män. Men tydligen värdesätter vi riksdagsuppdraget lägre nu än fordom.
Citera
2011-01-07, 11:11
  #9
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Jag får hålla med Bonzo i mycket.
Jag tar mig också för pannan, när programmet började trodde jag att det var någon form av bisarrt humorprogram som drog igång. Är det verkligen så svårt, eller rent av omöjligt, att granska Waberi för en journalist? Inte för att jag är överraskad, men det känns väldigt beklämmande att public service-journalister har en världsbild som är så fullkomligt rubbad som den har visat sig idag.

Waberi är bevisligen somalier, ändå vill radiomongot försöka påskina att han är svensk "för att han varit svensk medborgare i sju år"... Som om han skulle bli kines i Kina.

Det är lika jobbigt varje gång att få bekräftat att mången journalist är kompletta idioter.

Det jag hörde av Ekeroth verkar väl "friserat", uppenbarligen låter han väldigt bitsk - vilket jag inte finner någon anledning till att inte vara när det gäller samhällsomstörtare och islamister som Waberi.

Jag har ofta funderat på om jag som äktsvensk kan bli same eller kurd. Hur tänker man sig att det skulle gå till? Är det så att alla lätt kan bli svenskar, men svenskar omöjligen kan bli något annat?
Citera
2011-01-07, 12:56
  #10
Medlem
rückblendes avatar
Svensk media är underbar. När en riksdagsman struntar i att betala tv-licens drivs en häxjakt i flera veckor. Och när en annan riksdagsman säger att det är rimligt att man ska få slå sin fru så är det ingen från media som ens höjer ögonbrynet.
Citera
2011-01-07, 18:45
  #11
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Är journalister samt mången politiker så dåligt insatta att man fortfarande inte riktigt kan skilja på muslim och islamist som definition?

Ja. Finns det något som talar för något annat?
Citera
2011-01-07, 23:36
  #12
Medlem
Staniolrustnings avatar
Hörde inslaget delvis idag. Reportern lät som en sträng lärarinna som skulle läxa upp en elev som varit elak. "Har du sagt att han inte är Svensk?"
Att han inte är Svensk, det ser man ju!
http://www.friatider.se/wp-content/u.../09/waberi.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback