2011-01-07, 00:27
Medlem
Min femåriga labrador har sedan en tid tillbaka fått "anfall" där han skakar på huvudet. Detta beteende upprepas uppskattningsvis var tionde minut och pågår i cirka 5-10 sekunder. Förut brukade han skaka på huvudet någon gång ibland men aldrig tidigare har han gjort det så frekvent som nu. Vad kan detta bero på? Kan det vara någon slags irritation i öronen som spökar? Bör man vara orolig?

Tacksam för svar!
Citera
2011-01-07, 00:32
Medlem
cammos avatar
Troligen kliar det i öronen, gå till veterinär.
Citera
2011-01-07, 00:33
Medlem
Kan vara så att hunden har öroninflammation, eller någon irritation i örat. Tvättar ni hundens öron regelbundet och ordentligt? Om det kliar så kan det också vara svårt för hunden.

jag skulle rekommendera att ringa dygnetrunt-öppna djursjukhus som kan hjälpa dig och svara mer noga på din fråga. Om detta fortsätter så måste ni besöka veterinären. Men ring och hör med dem, man får alltid direkt hjälp!
Citera
2011-01-07, 00:37
Medlem
C.O.T.Ns avatar
Kompisens jycke gjorde likadant samt kliade sig väldigt mycket. Hade öroninflammation och fick någon medicin som skulle droppas i öronen.
Citera
2011-01-07, 00:41
Medlem
Tack så mycket för svaren! Ska ringa veterinären first thing imorgon!
Citera
2011-01-07, 00:52
Medlem
Caens avatar
Han tycker kanske att du gör korkade saker?
Citera
2011-01-07, 02:13
Medlem
Dandidans avatar
Han vill inte.
Citera
2011-01-08, 15:56
Medlem
Behöver inte vara öroninflammation.
Min kompis hund gör också så, veterinären sa att det var en form av tics...
Men lika bra att ringa ändå & kolla upp vad det är.

(& nu såg jag ju att du skulle ringa veterinären, men kan ju lika gärna skriva't ändå)
Citera
2011-01-11, 10:27
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Jag vet inte hur väl det kan synas på en labrador, men min schäfer fick irriterade öron ibland, och då lutade han på huvudet, och det irriterade örat hängde ner. Det gick alltid över dock, antagligen ett hårstrå som hamnat på tvär eller nåt.

Hör med veterinären, så fixar han det nog.
Citera
2011-01-11, 10:32
Medlem
Carl Serungs avatar
Lukta och titta i hundens öra? Hur svårt kan det vara..
Citera
2011-01-11, 15:03
Medlem
rocksmysockss avatar
Det är vanligt med öronproblem hos labradorer pga öronens form och det faktum att de älskar att bada. Jag har två labradorer (6 och 8 år). Den yngre får vi regelbundet rengöra öronen på. Det luktar illa och hunden reagerar när man stryker över öronen.

Min äldre har inga problem. Däremot flaxar hon med öronen när hon vill ha uppmärksamhet. På mornarna väcks man av ljudet av fladdrande öron. Missar jag hennes middagstid kl 18 så börjar hon fladdra med öronen vid ca 18.05 och sen regelbundet tills hon får sin mat. Sen upphör fladdret.

Hon skäller inte och tror sig vara väluppfostrad, så hon vet att hon varken får tigga eller skälla. Men flaxa med öronen har inte matte sagt något om.

Kontakta veterinär och lukta i hundens ögon,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in