2011-01-06, 22:05
Medlem
SushiGoats avatar
Är mycket intresserad av den typen av sampling som producenterna Madlib, J Dilla (RIP) och MF Doom sysslar med, och har inspirerats av dem och andra att försöka uppnå något liknande. Skulle vara kul att höra vad ni tycker om vilken gear jag borde skaffa.

Jag har läst att Madlib aldrig skapar beats med datorn, utan spelar alltid direkt in i samplern. Han använder en Roland Sp-303 Dr Sample med E-mu SP 1200 trummaskin, eller något liknande. Tyvärr säljs inte Sp-303 officiellt längre, och ersättaren Sp-404 är lite väl plastig i min smak.

J Dillas studio var lite mer avancerad, MPC5000 och annat dyrt.

MF Doom spelade in hela Operation: Doomsday på en Roland VS (virtual studio?) 1681.

Vad tycker ni jag borde skaffa? Är student, med ganska sträng budget, (och har redan använt de flesta mjukvaru-produkterna för musikproduktion, inget som jag riktigt varit nöjd med). Är det något förutom samplare och en massa gammal obskyra souljazz-vinylskivor?
Citera
2011-01-06, 22:58
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SushiGoat
Är mycket intresserad av den typen av sampling som producenterna Madlib, J Dilla (RIP) och MF Doom sysslar med, och har inspirerats av dem och andra att försöka uppnå något liknande. Skulle vara kul att höra vad ni tycker om vilken gear jag borde skaffa.

Jag har läst att Madlib aldrig skapar beats med datorn, utan spelar alltid direkt in i samplern. Han använder en Roland Sp-303 Dr Sample med E-mu SP 1200 trummaskin, eller något liknande. Tyvärr säljs inte Sp-303 officiellt längre, och ersättaren Sp-404 är lite väl plastig i min smak.

J Dillas studio var lite mer avancerad, MPC5000 och annat dyrt.

MF Doom spelade in hela Operation: Doomsday på en Roland VS (virtual studio?) 1681.

Vad tycker ni jag borde skaffa? Är student, med ganska sträng budget, (och har redan använt de flesta mjukvaru-produkterna för musikproduktion, inget som jag riktigt varit nöjd med). Är det något förutom samplare och en massa gammal obskyra souljazz-vinylskivor?

Jag skulle skaffat en Maschine om jag var du. Är en kombinatin av mjukvara/hårdvara. Tycker att man blir alldeles för begränsad i till exempel en MPC , som också är väldigt dyr.

http://www.youtube.com/watch?v=SURS89rsSR0
Citera
2011-01-07, 01:02
Medlem
SushiGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1Sic
Jag skulle skaffat en Maschine om jag var du. Är en kombinatin av mjukvara/hårdvara. Tycker att man blir alldeles för begränsad i till exempel en MPC , som också är väldigt dyr.

http://www.youtube.com/watch?v=SURS89rsSR0

Har kollat på den, vet inte om den är lite overkill för mina ändamål, men den är helt klart grymm. Inte allt för dyr. Kanske lite stor och otymplig om jag vill jobba när jag är på resande fot + att den måste kopplas till en dator med mjukvaran för att funka, när MPC och de flesta andra samplers går att användas för sig själv med de samples man kanske redan laddat in i maskinen utan dator.

Det sagt, skulle aldrig klaga om jag fick tag på den här maskinen.
Citera
2011-01-08, 20:34
Medlem
Profondo.Rossos avatar
Har du väldigt stram budget är nog begagnad SP-303 eller en SP-404 the way to go. 303:an kan du få på blocket/ebay för mellan 1 och 2 tusen. Personligen anser jag att nackdelen med 303:an/404:an är att själva uppklippningen av samplingarna är väldigt otympligt om man t.ex. vill göra loopar. Fast å andra sidan, eftersom det är hip-hop du pysslar med så gissar jag att det inte spelar någon större roll.

Akai har även gjort en midivariant av MPCn, MPD som du kan använda för att trigga samplingar på samma sätt som med en MPC men det förutsätter att du har exempelvis Ableton Live.

Personligen hade jag nog, om jag var i dina skor satsat på att försöka lägga undan lite pengar och skaffat en MPC
Citera
2011-01-09, 12:57
Medlem
SushiGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profondo.Rosso
Har du väldigt stram budget är nog begagnad SP-303 eller en SP-404 the way to go. 303:an kan du få på blocket/ebay för mellan 1 och 2 tusen. Personligen anser jag att nackdelen med 303:an/404:an är att själva uppklippningen av samplingarna är väldigt otympligt om man t.ex. vill göra loopar. Fast å andra sidan, eftersom det är hip-hop du pysslar med så gissar jag att det inte spelar någon större roll.

Akai har även gjort en midivariant av MPCn, MPD som du kan använda för att trigga samplingar på samma sätt som med en MPC men det förutsätter att du har exempelvis Ableton Live.

Personligen hade jag nog, om jag var i dina skor satsat på att försöka lägga undan lite pengar och skaffat en MPC

Känner mig faktist lite lockad att hitta en sp-303, verkar inte finnas just nu dock.. Det är nog bäst att fixa en MPC. Vill undvika att använda dator så mycket som möjligt när jag gör beats. Inget fel med det egentligen, men gillar det råa vinyl-ljudet mycket bättre.
Citera
2011-01-16, 06:24
Medlem
Ett tag sen denna skrevs i men jag kör ändå. Mpc 60 eller 3000 om du vill ha det riktigt griddy. 2500 om du vill ha smidighet med Usb och andra finesser.

Jag har en 2000 Xl och är mer än nöjd. Bästa pryl jag skaffat tror jag.

Om jag var du skulle jag nog satsa på antingen en 2000xl eller en 2500 för att dom är väldigt lätta att jobba med. Vill du ha det smutsigt så försök hitta en 12-bits sampler.

Så var det det här med budget, en 2000xl kan du hitta begagnad för runt 5-6k och en 2500 för runt 8-9. Plus minus nån tusenlapp kanske.
Citera
2011-01-17, 01:26
Medlem
SushiGoats avatar
Tack, ska ha det i tanke när jag kollar efter vad jag vill ha.
Citera
2011-01-17, 12:08
Medlem
KSEs avatar
Tänk på att det är mycket teknik som ligger bakom deras speciella sound (speciellt J Dilla), det får du inte genom att bara köpa en SP lr en MPC, men helt klart en värd investering, ångrar inte mitt MPC köp en sekund

Lycka till !
Citera
2011-02-28, 22:27
nån som är namnkunnig på "kända" 12-bits samplar?
Citera
2011-03-03, 18:44
Medlem
Profondo.Rossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DKML
nån som är namnkunnig på "kända" 12-bits samplar?

E-Mu Sp12, E-Mu Sp1200 och Akai MPC60 vet jag iallafall
Citera
2011-08-29, 01:03
Medlem
Pais avatar
mpc 5000 kom ut efter hans död så nej han använde inte sånna ''dyra grejer''. Han använde väl 2000 och 3000 för det mesta. Sen så är det klart att han hade dyra kompressorer och mixerbord i sin studio. Men själva skapandet var väldigt billigt.
Citera
2013-09-02, 22:43
Medlem
M40A3s avatar
Går det att mappa om en Numark Mixtrack Pro 2 och använda som sampler som Madlib, Dilla och DOOM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in