Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-06, 14:51
Bannlyst
Hej, nu är det såhär att jag har köpt 200 g "utskuren biff av nöt" och skulle vilja veta om det går att tillaga köttet i ugn "bara sådär". Eller måste man förebereda köttet på något speciellt sätt eller liknande ? Har nämligen aldrig tillagat rött kött så detta är första gången så att säga jag vill bara grilla köttet "stenåldersstyle" i ugn om man säger så. Vad ska man tänka på ? Jag har inte tillgång till termometer för att mäta innertemperaturen i köttet för övrigt. Hur många grader ska man ha ugnen inställt på, hur länge osv ? Tacksam för svar
Citera
2011-01-06, 14:54
Medlem
Acidiferouss avatar
Har du ~100kr så investera i en digitaltermometer på Hemköp/Ica/Coop/valfritt...

Googla sedan vettiga temperaturer.
Citera
2011-01-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonex619
Hur många grader ska man ha ugnen inställt på, hur länge osv ? Tacksam för svar
Bra fråga, och så här är det enligt min erfarenhet.
Man får det bästa resultatet om ugnens temperatur ligger bara några tiotal grader över önskad sluttemperatur på köttet.
Nackdelen är dock att det kan ta rejält lång tid för köttet att uppnå önskad temperatur.
Det kan handla om en hel natt i ugn t.ex. för s.k.tjälknöl (http://www.recept.nu/1.221831/recept.../kott/tjalknol)

En bra ugn är ett helt överlägset redskap i professionell matlagning (detta enligt en proffskock som jag känner).
Stekyta på köttet är en rent "kosmetisk" fråga och kan åstadkommas med olika metoder som
t.ex. gasbrännare eller elektrisk grilltändare (ger randig yta som gör att det ser "grillat" ut).
Själva tillagningen av köttet (upphettning till önskad temperatur) görs bäst i ugn.
I ugnen har man full kontroll om man kör med låg temperatur och stektermometer.

/T
Citera
2011-01-06, 15:16
Medlem
hejaklacksledares avatar
Har du ingen stekpanna? Lägg fram köttet så biten inte är kall när du steker. Stalta & peppra och stek i smör. Givetvist låter du pannan bli ordentligt varm innan du steker. Använd gärna en gjutgärnspanna, eftersom dessa håller värmen bättre. När det gäller skivade bitar på 2cm i tjocklek, så använder jag bara stekpannan och skippar ugnen, ty när man har fått fin yta så är köttet klart invändigt. Allt beror givetvist på hur man gillar sitt kött. Att endast använda ugn är inte jag hade gjort eftersom köttytan tenderar att bli kass och ser tråkig ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in