Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-10-27, 22:51
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETAN
Jag kikade på filmsnutten där han brottas med Anakondan, skulle ju vilja se klart så man fick se hur det gick sen .
Han överlevde och levde många år efter detta.
Citera
2019-12-06, 00:39
  #26
Medlem
Hade en fågelskiva med han. Fick den kring 2000 talet men klippen var inspelad långt innan. Bland annat lockar han på en storlom och det lät otroligt likt när han gjorde det.
Citera
2019-12-06, 11:56
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
https://www.youtube.com/watch?v=klNmfdcNbF8
- Lindblad i Hylands Hörna

https://www.youtube.com/watch?v=uJEEclluZjc&t=781s
- Ett vildmarksrike (dokumentär).

Inte bara naturfilmare, naturmänniska.

Lyssnade på hans skiva nyligen "Nära Naturen" och kollade upp lite mer info om honom, synd att han närmast är bortglömd idag.

Edit:
Det här kan låta larvigt men är det någon mer än jag som undrar ur en diskussion mellan honom och Bruce Lee skulle se ut? Jag vet inte varför men på något sätt verkar de påminna om varandra.
Han dansade även balett men då var han väldigt ung.
Citera
2019-12-06, 19:19
  #28
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jan Lindblad. Vad glad jag blir att hitta en tråd om denna man. På FB, dessutom.

Jan är en bortglömd svensk natur och kulturikon. Det grämer mig ibland. I en tid bland influencers, instagramkändisar, silikonbröst, botoxläppar och annat skit så går våra kulturikoner i kvav. I mitt minne lever han kvar. Jag brukar faktiskt titta på Ett Vildmarksrike ibland. Bland alla extremt påkostade naturfilmer jag sett under årens lopp så är nog Jans naturfilm den bästa. Det stillsamma berättartempot, rösten. Det infinner sig nåt slags lugn i hans sätt att berätta.

Han var onekligen en udda fågel (lindansare på cirkus, fågelimmitatör, naturfilmare etc etc) och vi förlorade honom alldeles för tidigt. Dock inte i diabetes som myten gör gällande utan i sviterna av tropikfeber på Sri Lanka.

Jo Lindblad är verkligen en relik från ett enklare, oskuldsfullare (som inte drack starka drycker) och på allvar "mångkulturellare" Sverige som såg och försökte förstå omvärlden på ett helt annat sätt med "Jo, ni gör så, vi gör på ett annat sätt dock."

Lindblad var verkligen ett praktexempel på en "proper" svensk man som förstod och uppskattade världens omfattande mångfaldighet, observerade den och berättade om den istället för att försöka påverka och förstöra den.
Citera
2019-12-06, 19:22
  #29
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Han dansade även balett men då var han väldigt ung.

Det är jag medveten om.

Undrar verkligen hur ett möte mellan dessa två individer skulle se ut
Citera
2019-12-07, 09:15
  #30
Medlem
Starobrnos avatar
Jan Lindblad var mycket sympatisk och har bidragit till mitt naturintresse. För den som är intresserad; Arne Sucksdorff är en annan svensk (bl a) naturfilmare som var igång redan på 40-talet.
Citera
2020-04-11, 20:09
  #31
Medlem
Hans naturfilm 'Ett vildmarksrike' finns på Youtube.

https://m.youtube.com/watch?v=uJEEclluZjc
Citera
2021-08-10, 20:29
  #32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
JL kritiserades redan när det begav sig, tidigt 80-tal, man ansåg det oetiskt helt enkelt, och helt riktigt skärptes lagstiftningen
Det fanns dom som menade att hela upplägget var ett sätt för JL/PT att få material till sina filmer/böcker.
Indiska naturmyndigheter sa ifrån, tigrarna hamnade på Kolmården, och JL som var svårt sjuk i följderna av diabetes avled några år senare.

Förmänsklingandet av vilda djur, med människonamn och ha dom som husdjur, se deras agerande genom människans känslospektra, Disneyfiering säger man i dag, var lite av JL:s signum.
JL sådde ett litet frö, som man kan se resultatet av, tycker jag, i hur framförallt våra rovdjur beskrivs i olika sammanhang, bla. på detta forum.

Vargattacken på Kolmården där en skötare dödades var en indirekt effekt av Jan Lindblads inflytande. Hans ideer om vilddjur var inte vetenskapligt underbyggda. Intressant att höra detta avsnitt där dom tar upp Lindblads liv: https://sverigesradio.se/avsnitt/1457054
Citera
2021-08-11, 19:49
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
JL kritiserades redan när det begav sig, tidigt 80-tal, man ansåg det oetiskt helt enkelt, och helt riktigt skärptes lagstiftningen
Det fanns dom som menade att hela upplägget var ett sätt för JL/PT att få material till sina filmer/böcker.
Indiska naturmyndigheter sa ifrån, tigrarna hamnade på Kolmården, och JL som var svårt sjuk i följderna av diabetes avled några år senare.

Förmänsklingandet av vilda djur, med människonamn och ha dom som husdjur, se deras agerande genom människans känslospektra, Disneyfiering säger man i dag, var lite av JL:s signum.
JL sådde ett litet frö, som man kan se resultatet av, tycker jag, i hur framförallt våra rovdjur beskrivs i olika sammanhang, bla. på detta forum.
Tigrarna hamnade inte på Kolmården, de hamnade i Borås Djurpark.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback