Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-06-03, 11:08
  #13
Medlem
Ronilles avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13121418.ab

Den HAR fått uppmärksamhet, men om du vet årtalet så förstår du att det idag 2011 inte är så i ropet som det var då...
Citera
2011-10-27, 05:54
  #14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
3 av dem blir åtalad för dödsflygningarna. Snart ska också ökände ”blonde dödsängeln”, Alfredo Astiz bli åtalad.....

Jäkla vilken historia. Konstigt att det inte får mer uppmärksamhet
BBC: Argentina 'Angel of Death' Alfredo Astiz convicted
Citat:
Former Argentine naval officer Alfredo Astiz has been jailed for life for crimes against humanity during military rule in 1976-83.
Citera
2017-11-29, 23:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Rättegången mot de ansvariga och verkande i den ökända ESMA (akronymen på spanska), bl a Alfredo Astiz pågår just nu. Målet omfattar så många fall av försvinnande och bortrovade personer att det ha delats i olika "delmål". Just fallet DH togs inte upp denna gång och min gissning är att trots dess stora symboliska värde det inte kommer att behandlas i de närmaste åren heller.

Och även om det görs, man kan inte förvänta att sanningen kommer fram, att någon av de åklagade bryter samman och berättar var kroppen finns tex, men det finns tillräcklig med vittnesmål för att veta att hon trots misstaget mördades ändå troligtvis därför att hon var ett alltför tydligt bevis att tortyrlägren fanns. (Bl.a verkar hon ha blivit delvis förlamad pga skottet i ryggen)


Har lagt upp några länker med bilder och fakta (tyvärr dessa bara på spanska)

http://www.institutomemoria.org.ar/exccd/esma.html
http://www.cels.org.ar/esma/judicial.html

EDIT: Jag är fruktansvärt uppdaterad i temat. Så om det är något du undrar, fråga bara.
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
3 av dem blir åtalad för dödsflygningarna. Snart ska också ökände ”blonde dödsängeln”, Alfredo Astiz bli åtalad.....

Jäkla vilken historia. Konstigt att det inte får mer uppmärksamhet
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
BBC: Argentina 'Angel of Death' Alfredo Astiz convicted
Nu har Alfredo Astiz återigen dömts till livstids fängelse:

https://www.aftonbladet.se/senasteny...cle26787810.ab
Citera
2017-12-29, 03:03
  #16
Medlem
kato85s avatar
Det kom väl fram mer eller mindre ett erkännande att Dagmar drogats ned och sedan tagits med på en sk. Death flight eftersom hennes skador var så kratiga att argentinarna inte ville släppa henne, man ville ju inte heller verka mjuka.

Oavsett kroppen har inte återfunnits men med tanke på att det var 40 år sedan nu så kan man ju anta att inget är kvar, troligtvis har hon försetts med ett sänke, eller så var hon en av de kroppar som spolats upp på land utan att kunna identifierats och begravts i massgrav.

Denna tråden kommer tyvärr aldrig få ett riktigt slut.
Citera
2017-12-29, 15:15
  #17
Medlem
Skaraborg2s avatar
En tråd utan ett riktigt slut.

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det kom väl fram mer eller mindre ett erkännande att Dagmar drogats ned och sedan tagits med på en sk. Death flight eftersom hennes skador var så kratiga att argentinarna inte ville släppa henne, man ville ju inte heller verka mjuka.

Oavsett kroppen har inte återfunnits men med tanke på att det var 40 år sedan nu så kan man ju anta att inget är kvar, troligtvis har hon försetts med ett sänke, eller så var hon en av de kroppar som spolats upp på land utan att kunna identifierats och begravts i massgrav.

Denna tråden kommer tyvärr aldrig få ett riktigt slut.

Jag har också läst att fröken Hagelin skulle ha tagits ombord på ett flygplan. När väl planet var uppe i luften dumpades hennes kropp i Rio de la Plata-viken.

Hon kan mycket väl innan ha misshandlats på Armens Tekniska Högskola som var ett välkänt ställe för just tortyr.

Hennes försvinnande skedde 1977. Året innan var jag själv i tre månader i Argentina och bodde i La Plata ca en timme med buss från Buenos Aires. Det var efter att Isabel Peron blev satt i husarrest. Det var en otäck tid med utegångsförbud, ständiga nattliga räder, molotovcocktails och skottlossningar.

En gång åkte jag förbi Armens Tekniska Högskola i bil. Jag visste inte då vad detta var för ställe. Det låg mycket vackert till med en stor välskött trädgård. Kommer ihåg att det gick en trädgårdsmästare där och arbetade i trädgården.

Jag ville då ta ett foto på stället och när jag sade detta så ställde sig chauffören mer eller mindre på gasen. Jag fick förklarat för mig varför han gjorde det och det var tur att han gjorde så.

Du har rätt i att denna tråd kommer aldrig att få ett riktigt slut tyvärr.
Citera
2017-12-29, 17:49
  #18
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har också läst att fröken Hagelin skulle ha tagits ombord på ett flygplan. När väl planet var uppe i luften dumpades hennes kropp i Rio de la Plata-viken.

Hon kan mycket väl innan ha misshandlats på Armens Tekniska Högskola som var ett välkänt ställe för just tortyr.

Hennes försvinnande skedde 1977. Året innan var jag själv i tre månader i Argentina och bodde i La Plata ca en timme med buss från Buenos Aires. Det var efter att Isabel Peron blev satt i husarrest. Det var en otäck tid med utegångsförbud, ständiga nattliga räder, molotovcocktails och skottlossningar.

En gång åkte jag förbi Armens Tekniska Högskola i bil. Jag visste inte då vad detta var för ställe. Det låg mycket vackert till med en stor välskött trädgård. Kommer ihåg att det gick en trädgårdsmästare där och arbetade i trädgården.

Jag ville då ta ett foto på stället och när jag sade detta så ställde sig chauffören mer eller mindre på gasen. Jag fick förklarat för mig varför han gjorde det och det var tur att han gjorde så.

Du har rätt i att denna tråd kommer aldrig att få ett riktigt slut tyvärr.

Intressant, tack för din historia
Citera
2017-12-29, 20:00
  #19
Medlem
Skaraborg2s avatar
El Palomar, Buenos Aires 1977.

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Intressant, tack för din historia

Även om detta inte har direkt med fröken Hagelins försvinnande så visar det på vilken farlig tid det rådde då hon försvann. Detta av en person som själv fick en hel del efter militärkuppen i april 1976.

Jag kom en kort tid efter att Jorge Videla hade genomfört denna. Det var beväpnad militär överallt som frågade om "Identificon". Hade du ingen sådan så blev det problem. En gång var jag på ett stort postkontor inne i centrala Buenos Aires. Ett par dagar efter mitt besök exploderade en kraftig bomb där.

Minns hur vi under nätterna i La Plata tittade på dessa militärkolonner som rullade på de stensatta gatorna där. Därefter kunde det ibland höras kraftig skottlossning. Många gånger runt universitet. På många ställen stod målat med stora bokstäver som t. ex. "Huelga" och "Sangre y muerte". Detta kunde jag själv se med egna ögon.

Fröken Hagelin, om jag inte minns helt fel, befann väl sig på en fest antingen hemma hos någon eller i en park.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dagmar_Hagelin

Här omnämns namnet där hon blev gripen, försvann och mördades. El Palomar.

https://www.google.se/maps/place/El+...!4d-58.5943604

Själv minns jag att jag var i Belgrano som ligger alldeles i närheten och detta är i centrala Buenos Aires.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-29 kl. 20:08.
Citera
2017-12-31, 01:06
  #20
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även om detta inte har direkt med fröken Hagelins försvinnande så visar det på vilken farlig tid det rådde då hon försvann. Detta av en person som själv fick en hel del efter militärkuppen i april 1976.

Jag kom en kort tid efter att Jorge Videla hade genomfört denna. Det var beväpnad militär överallt som frågade om "Identificon". Hade du ingen sådan så blev det problem. En gång var jag på ett stort postkontor inne i centrala Buenos Aires. Ett par dagar efter mitt besök exploderade en kraftig bomb där.

Minns hur vi under nätterna i La Plata tittade på dessa militärkolonner som rullade på de stensatta gatorna där. Därefter kunde det ibland höras kraftig skottlossning. Många gånger runt universitet. På många ställen stod målat med stora bokstäver som t. ex. "Huelga" och "Sangre y muerte". Detta kunde jag själv se med egna ögon.

Fröken Hagelin, om jag inte minns helt fel, befann väl sig på en fest antingen hemma hos någon eller i en park.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dagmar_Hagelin

Här omnämns namnet där hon blev gripen, försvann och mördades. El Palomar.

https://www.google.se/maps/place/El+...!4d-58.5943604

Själv minns jag att jag var i Belgrano som ligger alldeles i närheten och detta är i centrala Buenos Aires.

Ska finnas information i boken

Behind the Disappearances: Argentina's Dirty War Against Human Rights and the United Nations på sidan 46.
Du kan själv läsa om henne och Norma Burgos i boken genom google books.

https://books.google.se/books?id=lq_...agelin&f=false
Citera
2017-12-31, 13:26
  #21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blond.

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ska finnas information i boken

Behind the Disappearances: Argentina's Dirty War Against Human Rights and the United Nations på sidan 46.
Du kan själv läsa om henne och Norma Burgos i boken genom google books.

https://books.google.se/books?id=lq_...agelin&f=false

Stort tack för denna intressanta länk som jag nu har läst med stort intresse.

I denna text stod bl. a. ordet "Nordic" och att fröken Hagelin blev uppmärksammad bl. a. för att hon var blond. Dock inget ovanligt med blonda personer i Argentina. Har varit ett stort invandrarland varav många av emigranterna bl. a. har kommit från Tyskland och Polen.

Namnet Ana Maria Marti känner jag igen.

Alfredo Astiz var också blond och kallades för "El Rubio".
Citera
2018-01-01, 01:57
  #22
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för denna intressanta länk som jag nu har läst med stort intresse.

I denna text stod bl. a. ordet "Nordic" och att fröken Hagelin blev uppmärksammad bl. a. för att hon var blond. Dock inget ovanligt med blonda personer i Argentina. Har varit ett stort invandrarland varav många av emigranterna bl. a. har kommit från Tyskland och Polen.

Namnet Ana Maria Marti känner jag igen.

Alfredo Astiz var också blond och kallades för "El Rubio".

Glad att du hade intresse av det.

Ja det är bra att det monstret äntligen fick sitt straff.
Skall sägas att han troligtvis åtnjuter en del stöd fortf. i Argentina efter sin centrala roll i Falklandskriget, en konflikt som Argentinarna än idag anser är orätt.
Citera
2018-01-01, 14:53
  #23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Islas Malvinas.

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Glad att du hade intresse av det.

Ja det är bra att det monstret äntligen fick sitt straff.
Skall sägas att han troligtvis åtnjuter en del stöd fortf. i Argentina efter sin centrala roll i Falklandskriget, en konflikt som Argentinarna än idag anser är orätt.

Det tror jag också att Astiz gör. Islas Malvinas har alltid varit som en enda stor nagel i ögat för argentinarna. När jag kom till Argentina 1976 så var folk övertygade om att ögruppen var argentinskt och de boende där argentinska medborgare.

Detta var ett verkligt smutsigt krig och mina månader där var kantade av osäkerhet. Man fick hela tiden tänka sig för mycket noga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback