Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-14, 15:51
  #13
Moderator
najass avatar
Som sagts tidigare så är kikare med förstoring över 10x i princip oanvändbara utan stativ, och då bblir det tubkikare istället...

En allround-kikare ska nog vara med ca 8x förstoring. Om du är kikarovan är synfältet viktigt annars kommer du inte att lyckas få in rörliga objekt. På en 8x förstoring ska synfälltet vara 120-130 m på 1000 m. Det innebär att om du tittar på något som är 1000 m bort så är synfältet (dvs området du ser) 130 m brett.

Optik är tyvärr dyrt och det börjar inte bli vettig kvalitet förrän runt ett par tusingar. Dock kan det nog vara smart att köpa en billigare först för att se om du över huvud taget kommer att använda den.

Vikten är också viktig, och i kombination med det även remmen. Det känns mer än man tror att gå runt med en kikare om halsen några timmar, och om den då dessutom är tung och/eller har en smal rem blir det värre.

En anna sak att kolla efter är objektivdiametern (det talet som står efter förstoringen). Ju större desto bättre ljusegenskaper har kikaren. Om du bara ska vara ute mitt på dagen spelar det kanske inte så stor roll, men i skymning och gryning kan en kikare med liten diamter bli oanvändbar. Minst 42 skulle jag säga.

Så en 8x42 är nog rätt kikare att börja med. Det är också en av de vanligaste varianterna och alla fabrikanter tillverkar en sådan.

Slutligen är nästan det viktigaste att du provar den innan du köper den. Det är väldigt personligt hur en kikare upplevs och det beror till exempel till stor del på hur stora händer du har om olika modeller känns vettiga. Se till att du kan fokusera lätt utan att ändra handgrepp tex.
Citera
2011-01-15, 09:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Bildstabilisator? Efter att ha fotograferat med bildstabilisator i fyra års tid och testat det i kikare säger jag bara att det är ett måste nästa gång jag köper en kikare. http://www.canon.se/For_Home/Product...S_WP/index.asp

18x http://www.canon.se/For_Home/Product...0_IS/index.asp
11000 kr bara. Ingenting för en sådan kikare.

Tyvärr har ingen utav Canons utbud 50 mm i diameter och 7-8x, vilket ger ett bra ljusinsläpp.


Jävlar vad man ska titta mycket för dom pengarna..

.
Citera
2011-01-15, 16:32
  #15
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Jävlar vad man ska titta mycket för dom pengarna..

.

Mjo, fast den där är jag rätt skeptisk till. Undrar om optiken är bra nog. Skulle vara kul att prova dock.

11 000 är ju tyvärr inte mycket pengar om man istället går över till de riktiga klassmärkena, Zeizz, Swarowski, Leica etc.

Min Swarowski 10X42 går nog på över 20 000 tror jag.
Citera
2011-01-15, 17:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Mjo, fast den där är jag rätt skeptisk till. Undrar om optiken är bra nog. Skulle vara kul att prova dock.

11 000 är ju tyvärr inte mycket pengar om man istället går över till de riktiga klassmärkena, Zeizz, Swarowski, Leica etc.

Min Swarowski 10X42 går nog på över 20 000 tror jag.

Jag vet att kikare kan var hur dyra som helst, men jag förstår inte vitsen med det hela!?

Hur mycket bättre ser man som motiverar att lägga fantasisummor på en kikare!?

Eller rättare sagt hur mycket pengar har man över för att köpa en kikare för 20 000:-??

.
Citera
2011-01-15, 17:47
  #17
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Jag vet att kikare kan var hur dyra som helst, men jag förstår inte vitsen med det hela!?

Hur mycket bättre ser man som motiverar att lägga fantasisummor på en kikare!?

Eller rättare sagt hur mycket pengar har man över för att köpa en kikare för 20 000:-??

.

Nä, de kan kanske inte anses prisvärda, men det är å andra sällan den bästa produkten inom vilken kategori som helst.

Det är en jävla skillnade på en bra och dålig kikare, men för toppskikten krävs nog proffesionalitet, extremt intresse eller bara allmänt gott om pengar.

Kikarna i toppskiktet är dock bättre såtillvida att de inte bara har superb optik, de är också alltid garanterat vattentäta, rejält tåliga och har oftast bortåt 30 års garanti. När man som jag använder kikare i princip dagligen både privat och i jobbet är det skönt med med riktig kvalitet samt tryggheten i garantin. För en kikare som kanske bara används 3-5 timmar i veckan duger ju gott en billigare, men det är nog klokt att undvika det knepiga mellanskiktet 800-1800 där det trots allt ändå rör sig om lite pengar, men där produkterna oftast är rätt kassa.
Citera
2011-01-16, 18:51
  #18
Medlem
rednandslimys avatar
Det är inte dyrt förrän det är dåligt
Citera
2015-05-23, 13:42
  #19
Medlem
JustZlatans avatar
Har en fråga angående kikare. Kan en 8x20 kikare bara fokusera på ett avstånd eller kan man zooma ut så att det man ser blir mindre?
Citera
2015-05-23, 14:37
  #20
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Har en fråga angående kikare. Kan en 8x20 kikare bara fokusera på ett avstånd eller kan man zooma ut så att det man ser blir mindre?
Fokusera på avstånd kan man alltid göra, däremot kan man inte zooma in och ut med en 8x20 kikare. Variabla kikare har benämningar som 5-20x30 och liknande där 5-20 anger att det är 5 gånger till 20 gångers förstoring.
Citera
2015-05-31, 13:16
  #21
Medlem
Snusovics avatar
Fick fatt i något gammalt arméskräp, inte lätt men man ser helt ok med det, 10x50 och väldigt billigt (en serie på skjutbana kostade det). Så nej, man behöver inte lägga stora summor på optik. Jag skjuter med Aimpoint så 10x på en kikare för att bestämma viltet före skott är mer är nog.
http://imgur.com/qW7GZTh
Citera
2015-06-03, 17:42
  #22
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Fokusera på avstånd kan man alltid göra, däremot kan man inte zooma in och ut med en 8x20 kikare. Variabla kikare har benämningar som 5-20x30 och liknande där 5-20 anger att det är 5 gånger till 20 gångers förstoring.

Det var det jag misstänkte, men var inte helt säker. Duger en 8x20 kikare för mörka platser?
Citera
2015-06-03, 18:16
  #23
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det var det jag misstänkte, men var inte helt säker. Duger en 8x20 kikare för mörka platser?
Beror på märke och glas, jag har en zeiss 8x20 med helt ok ljusinsläpp, men det finns kikare med samma mått som är helt värdelösa. 20 betecknar bara hur stor framlinser det är på den.
Citera
2015-06-03, 18:29
  #24
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Beror på märke och glas, jag har en zeiss 8x20 med helt ok ljusinsläpp, men det finns kikare med samma mått som är helt värdelösa. 20 betecknar bara hur stor framlinser det är på den.

Jag tänkte mig en Leica 8x20. De ska vara bäst i klassen sägs det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback