Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-06, 00:40
  #1
Medlem
Cpt.Randoms avatar
Jag är ingen hacker på något vis.
Men jag är less på bugg-windows och föredrar alltid prestanda före det visuella.

Det jag undra är om man måste vara riktigt insyltad "datanörd" för att kunna hantera linux?
(jag var med på DOS tiden)

länge leve öppen källkod!
Citera
2011-01-06, 00:43
  #2
Medlem
100gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Random
Jag är ingen hacker på något vis.
Men jag är less på bugg-windows och föredrar alltid prestanda före det visuella.

Det jag undra är om man måste vara riktigt insyltad "datanörd" för att kunna hantera linux?
(jag var med på DOS tiden)

länge leve öppen källkod!


Jag har linux!

Ja du behöver vara ganska "insyltad datanörd" för att fixa de. Jag har inte haft annat än problem.
Men kommer du prova, så oroa inte dig, det finns buggar i linux med
Citera
2011-01-06, 00:49
  #3
Medlem
_ZoutHs avatar
Det är en inlärningströskel om man är helt grön på linux, en hel del googlande i början men sedan blir det mesta bättre och bättre.
Citera
2011-01-06, 00:55
  #4
Medlem
Andre-Hs avatar
Det passar verkligen inte alla men finns ju enkla distrubitoner
Citera
2011-01-06, 00:56
  #5
Medlem
Cpt.Randoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100g
Jag har linux!

Ja du behöver vara ganska "insyltad datanörd" för att fixa de. Jag har inte haft annat än problem.
Men kommer du prova, så oroa inte dig, det finns buggar i linux med

haha tack!
Misstänker själv att de är att ge sig ut på djupt vatten.
men no guts no glory
Citera
2011-01-06, 01:05
  #6
Medlem
Det beror väl på vad du ska göra, precis som med Windows. Bränn ner en skiva med Ubuntu, starta upp och följ instruktionerna så är det inga problem alls.
Citera
2011-01-06, 01:09
  #7
Medlem
Cpt.Randoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woicer
Det beror väl på vad du ska göra, precis som med Windows. Bränn ner en skiva med Ubuntu, starta upp och följ instruktionerna så är det inga problem alls.

precis, så jag tänkte mig det hela. det har jag inga problem med.
Jag vill bara kunna plöja musik,film,nätet och något spel ibland..

Spel förstår jag inte är lika mycket "click and go" som med andra OS. men de verkar oftast finnas en lösning.

Men som sagt, jag vill bara ha ett kliniskt bra antibuggande operativsystem

tack för kommentarena, uppskattas..
Citera
2011-01-06, 01:12
  #8
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Random
precis, så jag tänkte mig det hela. det har jag inga problem med.
Jag vill bara kunna plöja musik,film,nätet och något spel ibland..

Spel förstår jag inte är lika mycket "click and go" som med andra OS. men de verkar oftast finnas en lösning.

Men som sagt, jag vill bara ha ett kliniskt bra antibuggande operativsystem

tack för kommentarena, uppskattas..
Om du vill spela borde du nog hålla dig till Windows, då du får lägre fps i spelet beroende på vad du har tänkt köra
Citera
2011-01-06, 01:16
  #9
Medlem
ettanportions avatar
Jag körde linux under en väldigt kort tid typ år 2000. På den tiden iaf vad jag minns djävlades det mesta. Ville man att ljudkortet skulle fungera tex så var det ett djävla micklande. Trots att jag hade vanliga standard soundblaster. Scrollhjulet på musen var oxå ett satans helvete att få till minns jag.

Körde win i tio år och har precis nyligen gått över på Ubuntu. Är positivt överaskad antingen har jag blivit smartare eller linux mer användarvänligt, förmodligen det senare. Allt funkar direkt i princip endel saker är mer logiskt än win och dessutom känns det som att datorn fått nya lungor. Det ligger inte 2.7 gig i ramminnet bara för att du startar upp datorn tex.

Kommer aldrig köra win igen
Citera
2011-01-06, 01:19
  #10
Medlem
DeckardCains avatar
Att surfa, lyssna på musik och sitta på MSN är inga problem i Ubuntu. Det fungerar mer eller mindre med en gång efter installationen. Pidgin är ett bra alternativ för MSN, och Spotify finns till Linux ifall du har Unlimited eller Premium. Annars går det köra gratisversionen via Wine som används för att köra Windowsprogram.

Väldigt enkla beskrivningar för det finns på Spotifys webbplats.

Spel är som sagt mer krångel, beror väldigt mycket på vilket spel, version osv. För de större och mer välkända spelen brukar det gå ganska enkelt att installera via applikationen PlayOnLinux, men som det nämnts tidigare blir prestandan sämre och man ska inte hoppas på för mycket när det gäller alla spel.

Det passar troligtvis inte alla, men man behöver absolut inte vara inbiten nörd för att kunna använda det även om menyer och sånt självklart är ovant i början. Ska man däremot få igång mindre populära spel och även de senaste spelen, då kan man behöva krångla en hel del, och det kanske inte ens är möjligt då heller.

Precis som ettanportion testade jag mindre användarvänliga distributioner för många år sen som var ett helvete, men Ubuntu nu är enklare än Windows att börja surfa med. Jag behövde inte leta upp några drivrutiner alls, allt bara fungerade.
Citera
2011-01-06, 01:22
  #11
Medlem
Cpt.Randoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanportion
Jag körde linux under en väldigt kort tid typ år 2000. På den tiden iaf vad jag minns djävlades det mesta. Ville man att ljudkortet skulle fungera tex så var det ett djävla micklande. Trots att jag hade vanliga standard soundblaster. Scrollhjulet på musen var oxå ett satans helvete att få till minns jag.

Körde win i tio år och har precis nyligen gått över på Ubuntu. Är positivt överaskad antingen har jag blivit smartare eller linux mer användarvänligt, förmodligen det senare. Allt funkar direkt i princip endel saker är mer logiskt än win och dessutom känns det som att datorn fått nya lungor. Det ligger inte 2.7 gig i ramminnet bara för att du startar upp datorn tex.

Kommer aldrig köra win igen

TACK!
Det är precis dessa farhågor och funderingar jag haft kring att byta OS.
Citera
2011-01-06, 01:28
  #12
Medlem
testade nya kubuntu,har det som dual boot,var hyfsat snyggt,kde gillar jag,därför kubuntu.
enkelt var det också.Så det har ju blivit mycket bättre bara på de sista åren.

förr kunde det vara riktigt krångligt skall erkännas,tror många fortfarande förbinder linux med hur det kunde vara bara för några år sedan.

vill man ha det "krångligt" idag går det givetvis att få det med andra utgivelser,håller mig till kububtu eller hacket värre angående krånglighet open suse när jag ska köra linux,gillar suse men lite mer pyssel där.
och är ingen supergeek heller,så växlar mellan linux och windows beroende på.
spel är ingen omöjlighet med wine eller 3e part program som kan hjälpa en på vägen,men en som är van med dos fixar "dos" i wine också
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback