2011-01-06, 21:17
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag hade en transistor-Marshall som inte fungerade för fem öre. Var in på lagning med den 2-3 gånger. Sedan sålde jag skiten för en hundralapp i princip.

Ni lagade den inte ordentligt?

Citat:
Ursprungligen postat av 1945
IDIOT. Bara för att klargöra. Jag gjort lite över trehundra gig med samma stärk. varje kväll körde vi ca 50 minuter. Du snackar en massa skit samt att du verkligen inte har en aning om vad du snackar om.

Ditt humör går lite som en rörförstärkare. -Överstyr.
Jag tror någon uppe bland molnen gillar dig ordentligt, och låter dina rör hålla extra länge.
Citera
2011-01-06, 21:21
Medlem
CaskRatlinss avatar
Det finns bara en stärkare du SKALL ha!

En Marshall Vintage Modern såklart

http://www.dv247.com/guitars/marshal...d-black--62509 Den spöar skiten ur den där jcm800 reissuen du visade för 11k

Kostar endast ~6100 för toppen!

Billigast därifrån är jag hyffsat säker på, billigare än thomann...

Om du vill spara pengar kan du ta kombon, se till att du köper 50 wattarn bara och inte 100 wattarn.
Med 50 kan du köra rören hårdare eftersom det inte blir lika olidligt högt som med 100 watt
Senast redigerad av CaskRatlins 2011-01-06 kl. 21:26.
Citera
2011-01-06, 21:25
Medlem
1945s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Ni lagade den inte ordentligt?

Ditt humör går lite som en rörförstärkare. -Överstyr.
Jag tror någon uppe bland molnen gillar dig ordentligt, och låter dina rör hålla extra länge.

Jag fattar bara inte varför du har fått för dig att en rörstärk skulle gå sönder stup i kvarten? Har man bra grejer och ser till prylarna servas mellan varven så är det inget problem. Du verkar ha snöat in totalt på transistorstärk. Fine, men de låter inte som jag vill. Har inte hittat en enda transistorstärk som ger mig det jag får ur en EL34 bestyckad rörhäck.. Dessutom behöver du knappast lägga 30000:- för att få en mesastärk.
Citera
2011-01-07, 07:34
Medlem
526s avatar
Framus är collare än Marshall. Tyskt monster.
http://www.framus.de/modules/produkt...ID=11064&cl=EN
Citera
2011-01-07, 13:41
Medlem
brainspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Framus är collare än Marshall. Tyskt monster.
http://www.framus.de/modules/produkt...ID=11064&cl=EN

Såg satans dyr ut
Citera
2011-01-07, 13:46
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosey
Ja Vox brukar va ganska nice, men är lite osäker på hur disten står sig i dom stärkarna?

Fendern lät makalöst bra men inte riktigt vad jag är ute efter

En Marshall 2203 alternativt nån begagnad JCM 800 verkar ju nice annars, men känns lite väl saftigt med 100w i sovrummet.

Disten i Vox är ...smal i användningsområdet. Med andra ord, du kan inte spela metal eller hårdrock med den. Men den gör vad den kan mycket väl. Den låter ungefär...som i You Really Got Me av The Kinks
Citera
2011-01-07, 13:51
Medlem
mooseys avatar
Tackar för tipsen. Orange Tiny Terror har jag kollat lite på ett tag men är lite osäker då den bara har en tone knapp istället för det vanliga bass, mid och treble (eller hur det nu var). Orange stärkarna låter förövrigt ruskigt bra, värt att ha i åtanke.

Den där Marshallförstärkaren var annars jävligt intressant, precis det ljudet jag är ute efter. Frågan är bara hur bra det blir för hemmabruk?

Citat:
Ursprungligen postat av SarangHae
Disten i Vox är ...smal i användningsområdet. Med andra ord, du kan inte spela metal eller hårdrock med den. Men den gör vad den kan mycket väl. Den låter ungefär...som i You Really Got Me av The Kinks

Aha, kunde nästan ana det.
Senast redigerad av moosey 2011-01-07 kl. 13:54.
Citera
2011-01-07, 20:27
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Såg satans dyr ut

Det är ju det folk vill ha. Snygga flashiga rörförstärkare. (Vem vill ha Electro Harmonix rör? Det enda dom har gjort bra är Big Muff o Electric Mistress och kanske Small Stone.)

Vem vill egentligen ha tåliga, hållbara och stabila transistorer? :O Som inte drar någon ström alls? Och låter en miljard gånger bättre? (Yep, en miljard)
Citera
2011-01-07, 20:40
Medlem
Citat:
Det är ju det folk vill ha. Snygga flashiga rörförstärkare. (Vem vill ha Electro Harmonix rör? Det enda dom har gjort bra är Big Muff o Electric Mistress och kanske Small Stone.)

Vem vill egentligen ha tåliga, hållbara och stabila transistorer? :O Som inte drar någon ström alls? Och låter en miljard gånger bättre? (Yep, en miljard)
Du har verkligen inte förstått det här med att alla har olika åsikter? Det är subjektivt. Du gillar transistorstärkare, visst. Du får gärna ARGUMENTERA (notera) för transistorförstäkare, men att bara slänga ur dig en massa skit, vilket du gör överallt.

Kolla in Blackstar. Schyssta stärkare till rimliga priser! Dessutom lär du inte behöva så enorma förstärkare. Som jag förklarat i en annan tråd så kommer du aldrig ha användning för 100 rörwatt. Du kommer aldrig att få kräma ur den för att få den där härliga rördisten. Det blir på tok för högt i hemmet och studion. Du kommer att kunna klara av mindre gig med en mindre rörstärkare, och börjar ni skala upp det hela så kommer ni med största sannolikhet att mika stärkarna, för att få ut dom och för att ha dom i medhörningen. För hög ljudvolym pallar inte mikrofonerna. Enkelt.
Citera
2011-01-07, 20:57
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Du har verkligen inte förstått det här med att alla har olika åsikter? Det är subjektivt. Du gillar transistorstärkare, visst. Du får gärna ARGUMENTERA (notera) för transistorförstäkare, men att bara slänga ur dig en massa skit, vilket du gör överallt.

Visst har alla olika åsikter, men åsikten skall vara riktig och inte placebo effekten.
"Gitarristen i ZZ-top har rör, och så måste jag också ha det."
"Rör fanns på 60-talet, precis som Hendrix. Måste ha det för han hade det."
Och hur många har inte hört detta hos sin lokale musikinstrument-säljare: "Det finns inget som slår rör"
Att säga att rör är bättre, är som att säga att VHS på en tjock-tv är bättre än DVD på Flatscreen.

Mina argument för transistor:
+ Analogt ljud
+ Kan spela på svaga volymer och endå få stärkarens karaktär (perfekt för studion, och hemmet)
+ Slippa uppvärmningen som ibland kan ta flera minuter
+ Du slipper brummet/ripplet (som ligger i rörens NATUR)
+ Du kan slå sönder en transistor på scen och känna dig extremt manligt. Då transistorer är HEMSKT billiga

Jag pratar dock inte skit. Men ibland svider sanningen.
Citera
2011-01-07, 22:17
Medlem
Citat:
Visst har alla olika åsikter, men åsikten skall vara riktig och inte placebo effekten.
"Gitarristen i ZZ-top har rör, och så måste jag också ha det."
"Rör fanns på 60-talet, precis som Hendrix. Måste ha det för han hade det."
Och hur många har inte hört detta hos sin lokale musikinstrument-säljare: "Det finns inget som slår rör"
Att säga att rör är bättre, är som att säga att VHS på en tjock-tv är bättre än DVD på Flatscreen.

Mina argument för transistor:
+ Analogt ljud
+ Kan spela på svaga volymer och endå få stärkarens karaktär (perfekt för studion, och hemmet)
+ Slippa uppvärmningen som ibland kan ta flera minuter
+ Du slipper brummet/ripplet (som ligger i rörens NATUR)
+ Du kan slå sönder en transistor på scen och känna dig extremt manligt. Då transistorer är HEMSKT billiga

Jag pratar dock inte skit. Men ibland svider sanningen.
När jag säger att du pratar skit så åsyftar jag kommentarer som " Och låter en miljard gånger bättre? (Yep, en miljard)". Man spelar väl på vad man själv tycker om. Jag vill ha en rörstärkare för att jag tycker om ljudet, inte för att Guthrie Govan, John Petrucci, Jimi Hendirx etc. etc. använder det. Det skiter väl jag i? Jag vill spela på något jag tycker låter bra. Jag tycker, rent generellt, bättre om rörstärkare (men det finns naturligtvis undantag i båda fallen). Men du har rätt, en transistor är mer stryktålig. Och känner man sig så ofantligt omanlig på scen att man måste slå sönder en förstärkare så är det synd om dig.
Citera
2011-01-07, 22:30
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Jag tycker, rent generellt, bättre om rörstärkare (men det finns naturligtvis undantag i båda fallen). Men du har rätt, en transistor är mer stryktålig. Och känner man sig så ofantligt omanlig på scen att man måste slå sönder en förstärkare så är det synd om dig.

Och dina miljarder argument då?

Man vill ju ge sin publik en upplevelse som dom sent kommer glömma.
Att slå sönder sin förstärkare är miljarder gånger bättre än att bara spela sina låtar och lämna en scen.
Men bara för jag är så miljarder gånger mer Rock än dom flesta så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in