• 1
  • 2
2011-01-05, 19:08
Medlem
mooseys avatar
Tänkte skaffa ny förstärkare men behöver lite tips då jag inte är så kunnig inom det.
Kraven är att det ska vara en rörstärkare och utan massa effekter och sånt tjafs. Kommer troligtvis att gigga/repa med den så småningom men tills vidare kommer jag bara ha den att lira på hemma (villa). Spelar för det mesta gammal blues/rock/hårdrock/sleazerock så nånting som passar det.

Vill helst inte spendera över 10.000 men skulle kunna spendera nån tusing mer om det skulle behövas.

Har inte riktigt bestämt mig om jag vill ha en combo eller topp+låda. Visst en topp ser ballare ut men aa

Va lite sugen på en Bugera (v22, v50) förut men efter att ha läst lite mardrömmshistorier så känns det nästan som en bättre idé att gå upp några tusen i pris och köpa nåt med kvalité istället.
Citera
2011-01-05, 19:33
Medlem
SourTimess avatar
Detta är egentligen lite oberoende av vad du skrev, men jag har i gitarrförstärkarväg aldrig hört något som låter så bra som en Fender Deville.

http://www.musikborsen.se/itempg.asp...0&artno=252643

Makalöst bra cleant ljud, mycket tryck i hela stärkaren.
Citera
2011-01-05, 19:55
Medlem
VOX är ett gammalt märke som gjort flera populära rörstärkare.. Vill ha en själv!
Citera
2011-01-06, 11:05
Medlem
mooseys avatar
Ja Vox brukar va ganska nice, men är lite osäker på hur disten står sig i dom stärkarna?

Fendern lät makalöst bra men inte riktigt vad jag är ute efter

En Marshall 2203 alternativt nån begagnad JCM 800 verkar ju nice annars, men känns lite väl saftigt med 100w i sovrummet.
Citera
2011-01-06, 14:44
Medlem
1945s avatar
För hemmabruk: http://line6.com/podstudioux2/ Funkar fint med ett par lurar. billig och enkel! Finns ingen som helst anledning idag att sitta med nån jävla stärk i en lägenhet.

För live och studio: http://mesaboogie.com/Product_Info/s...ACEHead-LG.htm
Stiletton är i särklass den bästa stärk jag haft. En El34 baserad best som låter fantastisk! Hade en 2203 innan Stiletton och denna är en JCM på steroider. Underbar crunch! Enligt mig långt mångsidigare än den tråkiga rectifiern. Sjuk jävla rockstärk!
Citera
2011-01-06, 17:13
Medlem
Gingers avatar
Skippa rören och satsa på något mer hållbart och prisvärt.
Citera
2011-01-06, 17:30
Medlem
1945s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Skippa rören och satsa på något mer hållbart och prisvärt.

Hållbart? Har gjort över trehundra gig genom hela europa med Stiletton. Inget som gått sönder. Antar att du inte har en aning om vad du snackar om.
Citera
2011-01-06, 17:38
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
Hållbart? Har gjort över trehundra gig genom hela europa med Stiletton. Inget som gått sönder. Antar att du inte har en aning om vad du snackar om.

Men rör kommer förr eller senare att pajja.
Det ligger i dess natur.

Jag kan nog också göra 300 halv-minuts gig över hela Europa utan att rören pajjar direkt. Kanske 600 gig med?
Citera
2011-01-06, 18:02
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Det ligger i dess natur.

Jag kan nog också göra 300 halv-minuts gig över hela Europa utan att rören pajjar direkt. Kanske 600 gig med?

Jag hade en transistor-Marshall som inte fungerade för fem öre. Var in på lagning med den 2-3 gånger. Sedan sålde jag skiten för en hundralapp i princip.
Citera
2011-01-06, 18:14
Medlem
1945s avatar
Citat:
Det ligger i dess natur.

IDIOT. Bara för att klargöra. Jag gjort lite över trehundra gig med samma stärk. varje kväll körde vi ca 50 minuter. Du snackar en massa skit samt att du verkligen inte har en aning om vad du snackar om.
Citera
2011-01-06, 18:17
Medlem
RoaldDahls avatar
Orange Tiny Terror i combination med högtalare, alternativ en rörpjäs från Fender eller Marshall.
Citera
2011-01-06, 19:40
Medlem
risters avatar
Blues/rock/sleaze?
Orange Tiny/Dual Terror varje dag i veckan. En låda från Orange (PPC112, 212 eller 412) på det och du är hemma. Hej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in