2011-01-05, 17:33
Medlem
Hejsan! det är så att jag att jag tydligen tappat bort en el-räkning på 404kr, fick i måndags en brev från svea-inkasso, Kapital skuld 404 ränta 600kr, så totalt ca 1000kr, betalade jag in samma dag som jag fick brevet då jag vill inte ha några skulder. men idag kom en chock, samma skuld som jag betala i förrgårr, med 600kr ränta, kom idag fast nu från kronofogden, en räkning till kapital 404, ränta 600kr, är jag verkligen tvungen att betala den då, jag betala in inkasso räkningen samma dag som jag fick den ? :S:S

Mvh en arg och dum pojke
Citera
2011-01-05, 17:34
Medlem
100gs avatar
Nej, har du betalt till inkasso är det lugnt.

Kronofogden kräver bara in pengar till andra, i detta fallet till inkassobolaget som du redan har betalt.
Citera
2011-01-05, 17:36
Bannlyst
Men nu har du fått en betalningsanmärkning, den sitter kvar i fem år.
Citera
2011-01-05, 17:37
Medlem
The Spoony Bards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha

Nej det har han inte.
Citera
2011-01-05, 17:39
Medlem
Så skulden som jag hade på inkasso, som jag betala samma dag som jag fick den,

Vad ska jag göra med räkningen från kronofogden?

Är ni säkra på att om jag betalt räkningen från inkassot att det inte är kvar hos kronofogden?
Citera
2011-01-05, 17:39
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Inte många rätt här, du.

Han har inte fått en betalningsanmärkning. Det får du först när skulden legat hos fogden i en månad och du inte har överklagat eller då skulden inte dragits tillbaka. Överklagar man måste borgenären dra upp skulden till tingsrätt och få igenom den där innan något mer händer.
Dessutom sitter en anmärkning på privatperson i tre år - fem år gäller juridiska personer.
Citera
2011-01-05, 17:44
Medlem
100gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akonhomie
Så skulden som jag hade på inkasso, som jag betala samma dag som jag fick den,

Vad ska jag göra med räkningen från kronofogden?

Är ni säkra på att om jag betalt räkningen från inkassot att det inte är kvar hos kronofogden?

Totalt övertygad om att skulden är väck! Du bör dock kontakta kronofogden och förklara så att inget blir fel.

Och nej, du har ingen betalningsanmärkning som något spån påstod.
Citera
2011-01-05, 17:52
Medlem
Okej tackar så mycket för svaren! skönt att slippa betala den jävla straffavgiften igen..
Citera
2011-01-05, 18:05
Medlem
Kronofogden är väldigt trevliga, ring dit och fråga vad du ska göra. Om inkassobolaget klantar sig kan du fortfarande teoretiskt få en betalningsanmärkning och det är svårt att få sådant korrigerat i efterhand, därför ska du fråga kronofogden om råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in