2011-01-05, 14:52
Medlem
plastfittas avatar
flashback, jag behöver lite hjälp! Och jag hoppas verkligen att jag postar i rätt tråd nu.

Jag har nu fått några (läs flera) brev från inkasso. Min ekonomi har varit kärv med tanke på att jag fått så pass dåliga löner och har inte kunnat betala mina räkningar.

Problem: jag har inte pengar att betala.

Finns det något man kan göra? Tex gå till socialen och be om hjälp? Hjälper dom till med inkassoräkningar?
Eller vad kan jag göra?

Inga spydiga kommentarer direkt, jag mår redan så pass dåligt över detta!
Citera
2011-01-05, 14:54
Medlem
Du kan ju bara ringa till dom och förklara hur läget ligger till och hoppas på det bästa eventuellt sälja dig
Citera
2011-01-05, 14:55
Medlem
100gs avatar
Ring dem och lägg upp en avbetalningsplan.

Soc lär inte betala dina skulder. Och för att få en skuldsanering krävs att man är riktigt långt nere i skiten.
Citera
2011-01-05, 14:55
Medlem
Juni76s avatar
Kontakta inkassobolaget och be om en avbetalningsplan. Och sedan måste du väl gå till soc om det är så att dina pengar inte räcker...
Skaffa ett nytt jobb också, med lite mer lön! Eller utbilda dig så du får det bättre i framtiden.
Citera
2011-01-05, 14:56
Medlem
PPEs avatar
Du har ingen snäll mor/far eller vän som kan hjälpa dig?
Citera
2011-01-05, 14:56
Medlem
tuzzens avatar
Om du ringer till dom och berättar hur det ligger till så ska det inte vara några problem att få det uppskjutet tills nästa lön eller få tillstånd en avbetalningsplan.

Edit 3 på den.
Citera
2011-01-05, 14:57
Medlem
ariers avatar
Hur lång tid tror du det tar innan du får pengar. Du kan skjuta upp ärendet ett par månader på olika sätt om dom inte godkänner en avbetalningsplan.
Citera
2011-01-05, 14:58
Medlem
plastfittas avatar
Jag får helt enkelt ringa inkassoföretaget så jag inte hamnar hos kronofogden.

Mor/far har redan hjälpt mig, sen bytte jag jobb och det var då allt började skita sig.
Citera
2011-01-05, 15:05
Medlem
CTRLfreaqs avatar
Rent spontant så tänker man ju att soc borde hjälpa till, eftersom dom finns till för att hjälpa när det verkligen krisar. Men dom kan ju vara ena jävla fittor, så så enkelt kanske det inte kommer bli.. Men vad har du för andra val? Du kan ju inte hålla på och låna för att betala räkningar. Frågar dom om du inte har någon i familjen/släkten/någon vän du kan låna av så ska du vara mycket tydlig med att du INTE kan låna pengar av någon du känner. Annars kommer dom fortsätta tjata.. Bor du i egen lägenhet och är relativt ung så kommer dom antagligen fråga om du inte kan flytta hem igen, vilket du självklart inte kan eftersom att du och din far/mor har ett ansträngt förhållande och du helt enkelt inte FÅR flytta hem
Fast bäst av allt vore om du kunde lösa det utan att blanda in soc, dom är riktigt vidrigt dryga. Har varit i kontakt med dom en gång när det verkligen krisade med pengar, men dom fittade sig så mycket att jag bad dom dra och helvette och började jobba svart istället
SÖK JOBB, alla alla alla jobb du kan hitta.
Citera
2011-01-05, 15:09
Medlem
plastfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CTRLfreaq
Rent spontant så tänker man ju att soc borde hjälpa till, eftersom dom finns till för att hjälpa när det verkligen krisar. Men dom kan ju vara ena jävla fittor, så så enkelt kanske det inte kommer bli.. Men vad har du för andra val? Du kan ju inte hålla på och låna för att betala räkningar. Frågar dom om du inte har någon i familjen/släkten/någon vän du kan låna av så ska du vara mycket tydlig med att du INTE kan låna pengar av någon du känner. Annars kommer dom fortsätta tjata.. Bor du i egen lägenhet och är relativt ung så kommer dom antagligen fråga om du inte kan flytta hem igen, vilket du självklart inte kan eftersom att du och din far/mor har ett ansträngt förhållande och du helt enkelt inte FÅR flytta hem
Fast bäst av allt vore om du kunde lösa det utan att blanda in soc, dom är riktigt vidrigt dryga. Har varit i kontakt med dom en gång när det verkligen krisade med pengar, men dom fittade sig så mycket att jag bad dom dra och helvette och började jobba svart istället
SÖK JOBB, alla alla alla jobb du kan hitta.

Jo, jag känner också rent spontant att soc borde hjälpa till då det egentligen inte rör sig om SÅ stora summor.
Och jag har jobb... Det är det som är så sjukt frustrerande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in