Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-05, 08:41
  #1
Medlem
Installerade Ubunto på datan efter kom fram till i denna tråd att win vista suger.....

Kör med chrome webläsare, allt funkar fint tills man startar zynga poker på facebook, vilket jag inte tycker borde vara extrem prestanda slukare (funka fint på vista med chrome) går uppåt en 90-100 % cpu användning (ca 90 grader cpu temp) istället för ca 10-30% flashplayer har krashat ett flertal gånger... gör jag något fel eller det är känd bug eller det är nåt man får stå ut med?


I övrigt jättenöjd med Ubuntu.. går ju spela CS, tibia använda spotify etc så ser ingen mening med windows
Citera
2011-01-05, 09:20
  #2
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Flash är ett rent helvete i Linux. Det är bara att bita i det sura äpplet och acceptera. Det finns några opensourcelösningar som Lightspark och Gnash men jag kan inte uttala mig om det blir bättre eller sämre, inte testat dem.
Citera
2011-01-05, 11:01
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker
Flash är ett rent helvete i Linux. Det är bara att bita i det sura äpplet och acceptera. Det finns några opensourcelösningar som Lightspark och Gnash men jag kan inte uttala mig om det blir bättre eller sämre, inte testat dem.

Håller inte med!

Jag använder 64-bitars varianten av Ubuntu, Flash fungerar så bra det kan!!

Den enda prestanda-försämring jag har märkt är läshastigheten från NTFS-filsystem, men det är ganska naturligt...
Citera
2011-01-05, 12:14
  #4
Medlem
Hmm min data borde klara 64 bitar med.. t2330 dualcore processor 1.6GHz, märker man prestanda förbättring om jag bytar te 64 bitar eller sämre?
Citera
2011-01-05, 13:39
  #5
Medlem
Delvis så är ju flash ett generellt problem för ubuntu och datorer i sig, precis som folk säger. Om det är så att din dator inte är av nyare model (läs: minst dual core, minst 2gb ram) så kan du gå över till den LXDE-baserade ubuntuversionen Lubuntu. Nästintill identisk, men använder som sagt LXDE som är betydligt snabbare än vad som används i Ubuntu.

Quotar lite random:

Installera Lubuntu i Ubuntu:
Metod 1:
För er som föredrar terminal körning. Skriv in:

sudo apt-get install lubuntu-desktop

Metod 2:
a) Öppna programcentral, skriv in lubuntu-desktop och välj att installera.
b) Öppna Synaptic, skriv in lubuntu-desktop och bocka för paketet. Därefter väljer ni verkställ.

Därefter är det en fördel att ta bort de förinstallerade program etc som Ubuntu har, eftersom du i framtiden kommer använda Lubuntus. Går att göra i ubuntu med hjälp av ett långt kommando. Jag hittar det inte just nu; men det är motsvarande dessa (som gör samma sak fast med xubuntu, kubuntu, lubuntu etc):
http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome
Citera
2011-01-05, 14:04
  #6
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pferde
Delvis så är ju flash ett generellt problem för ubuntu och datorer i sig, precis som folk säger. Om det är så att din dator inte är av nyare model (läs: minst dual core, minst 2gb ram) så kan du gå över till den LXDE-baserade ubuntuversionen Lubuntu. Nästintill identisk, men använder som sagt LXDE som är betydligt snabbare än vad som används i Ubuntu.


LXDE löser inte problemen med flash. Visserligen ger Lubuntu ett system som tar betydligt mindre minne och startar snabbare, men flash kommer att fungera så gott som identiskt som med Ubuntu (med Gnome).

Hårdvaruacceleration med flash funkar inte i Ubuntu. Kan som exempel köra 1080p i fullscreen (från tex. youtube) felfritt i Win7, medan 720p i minimerad skärm hackar med Ubuntu. Flash har så länge det existerat varit ett återkommande problem i Linux. Det har visserligen förbättras, och webbläsaren kraschar inte lika ofta, men det är fortfarande ett rätt stort problem. Kanske html5 löser en del av dessa problem? Vad tror ni?
Citera
2011-01-05, 14:55
  #7
Medlem
Flash i Linux kan man enligt min åsikt sammanfatta som mer eller mindre SKIT! Jag kör Ubuntu 32 bitar sedan några år och kan inte minnas att jag någonsin varit nöjd med flash stödet. Ibland fungerar det sämre, ibland bättre, men aldrig som det egentligen borde. Visst, en Pentium 4 (3.06GHz) är inget monster, men ska då fan räcka till all flash som finns iaf, speciellt med GPU acceleration. Ojdå, GPU acc flash funkar visst inte heller i Linux

1. Acceptera läget och kör bara mindre krävande flash. 720p fungerar hyfsat ibland, 1080p aldrig. Be till Gud (välj valfri) att flash försvinner snarast.

2. Skaffa en monsterkraftig dator som löser flash problemet med brute force, om det går.

3. Återgå till Windows, vilket ingen egentligen borde.

Jag är helt övertygad om att det stinkande flash stödet i Linux är ett massivt hinder. Fixa flash och antalet användare ökar ordentligt inom kort. I am sure. Ibland undrar man ju ifall Adobe låter stödet för Linux vara dåligt med avsikt. Ja, jag är en konspirationsteoretiker
Citera
2011-01-05, 23:37
  #8
Medlem
Fuzes avatar
Jag har inga som helst problem med flash på min maskin med Ubuntu 10.04 x64. Såväl 1080p som 720p fungerar alldeles utmärkt. Efter att ha laddat in 4k filmer fungerar även dem, dock får datorn svettas en del men fungerar gör det!

Prova att installera betversionen av Firefox 4, uppdatera dina grafikdrivrutiner och om du kör 64bit så se till att köra adobes flashspelare som finns i beta för x64.
Citera
2011-01-06, 05:13
  #9
Medlem
Är det lönt jag kör 64 bitar på denna 3 år gammla laptop? Visst prcessorn ska va 64 bitars, blir den effektivare ned 64 bitar?
Citera
2011-01-06, 06:52
  #10
Medlem
Fuze:
Ahhhhhhh! Intressant! Vad har du för hårdvara?
Citera
2011-01-06, 07:59
  #11
Medlem
hashs avatar
Nu är jag ingen flash-expert, men flash flyter på fint på min 64-bitars archlinux.

Fungerar flash som är gjort för 64-bitars bättre än den som är gjord för 32-bitars OS?
Citera
2011-01-06, 08:25
  #12
Medlem
hash:
Jag är också intresserad av 32 bit vs 64 bit flash. Jag har en polare som kör 64 bit som säger att flash fungerar bra för honom. Är det så att 64 bit flash ungerar bättre eller är det för att 64 bitars hårdvara i regel är betydligt kraftfullare än 32 bitars? Handlar det om brute force?

Någon som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback