2011-01-05, 02:28
Medlem
Detta jävla stressamhälle...
Citera
2011-01-05, 02:40
Medlem
mantrains avatar
Sätt datorn i viloläge så slipper du vänta.
Citera
2011-01-05, 02:44
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenta71
Detta jävla stressamhälle...
Därför står min dator på 24/7. Många bra svar redan i tråden men vill ändå tillägga ett par saker.

Planering. Om man vet att man ska använda datorn är det ju bara att slå på den innan man tar av sig ytterkläderna eller sätter på kaffet. Då är den redo när du är det.

Teknologi. Läs på lite så förstår du Ljuset och elektriciteten kan inte jobba snabbare än den gör.
Citera
2011-01-05, 02:49
Medlem
J.k.ds avatar
Min dator startar direkt när jag trycker på knappen
Citera
2011-01-05, 02:58
Medlem
Min tv är då verkligen inte redo att användas direkt efter att strömmen är påslagen.
Jag skulle rentav säga att den tar längre tid att bli användbar än min dator om jag bootar t.ex. Slitaz.
Citera
2011-01-05, 03:02
Medlem
Mister Ts avatar
Chrome OS

http://www.youtube.com/watch?v=PJXoQ...eature=related
Citera
2011-01-05, 03:11
Medlem
Min dator startar och blir klar på 1-3 sekunder. Vad har ni för cp datorer?
Citera
2011-01-05, 03:15
Medlem
Mattelols avatar
Datorn starar på mindre än en sekund, den startar när du sätter på den. Sen ska alla komponenter få ström och mjukvaran (alla drivrutiner osv osv) laddas igång. Du tänker snett min vän.
Citera
2011-01-05, 03:18
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Människans bäste vän, tv:n, är skapad med den underbara förmågan att starta upp sig direkt. Ett tryck på knappen och knappt har bilden hunnit komma igång förrän du är fast. Andra medlemmar i vår teknologiska familj, såsom den listige bilen eller den finurlige miniräknaren startar allesammans upp på en sekund. Till och med den gamle stofilen radion är snabbstartad. Från det att du aktiverar en apparat så är den i full drift på mindre än 5 sekunders tid, såvida den inte drabbats av någon hemsk elektrisk åkomma, såsom elepsi.

Men vi har ett svart får i vår annars stolta högteknologiska familj. Den slöa lätt efterblivna nymodigheten datorn har ännu ej lärt sig det där med att starta snabbt. Trots att datorteknologin ständigt utforskar nya horisonter och utrustas med allt snabbare och effektivare komponenter, så kvarstår detta faktum: Det tar en evighet att starta upp en dator.

Varför startar inte datorer på en sekund?
Ehmm , du verkar inte vara så insatt i datorer lr hur.. Saker som du nämner ovanför är tillverkad för specifika saker o det endast det dem utför. Tv = visa kanaler, Radion= sätta igång förprogrammerade kanaler osv osv. Men just dator utför allt annat än just ett specifik jobb. Rent teorisikt sätt så har du fel. Datorn startar på 1 sec, men vad händer därefter är en annan fem. Om du menar att du kommer in direkt i OS på 1 sec, well det kommer aldrig någonsin hända. Ska förklara: varje individ anpassar datorn efter sin egen ändamål, kan vara allt från spel, bildred. videored. osv osv... För att kunna ge den exakt grafik och gränsnitt du sist hade så måste den kontrollera allt hårdvaru/mjukvara därav Bios:et test, vilket tar tid. (Med SS hårddisk o AHCII har jag förkortat ner min tid från 1min till ca 20-25 sec) vilket är tillräckligt snabbt för mig.
Blir det något fel i hårdvaran/mjukvaran så för du direkt meddelande/bluescreen som därefter kan kontrollera/fixa själva felet, men så är inte fallet me TV lr radion (är inte så insatt i dessa saker så kan ha fel) men rätta mig gärna, har aldrig varit me om att tv lr radion har visat vad som är felet lr va man bör kontrollera
Citera
2011-01-05, 03:25
Medlem
Depraviitys avatar
Läskigt dålig koll somliga har på tekniska prylar =/ har du dessutom en ordentlig dator tar det inte en evighet utan snarare runt 10 sekunder.

Sen så är datorn människans bästa vän, inte TV'n!
Senast redigerad av Depraviity 2011-01-05 kl. 03:29.
Citera
2011-01-05, 03:27
Medlem
Hesperidess avatar
startar inte de nya flashhårddiskarna som bla finns i macbook pro's upp direkt?
Citera
2011-01-05, 03:36
Medlem
Afros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Blir det något fel i hårdvaran/mjukvaran så för du direkt meddelande/bluescreen som därefter kan kontrollera/fixa själva felet, men så är inte fallet me TV lr radion (är inte så insatt i dessa saker så kan ha fel) men rätta mig gärna, har aldrig varit me om att tv lr radion har visat vad som är felet lr va man bör kontrollera
TV apparater kör ofta med "blinking codes", alltså att stand by lysdioden blinkar x gånger för att visa vad som är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in