Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-07, 14:45
  #13
Medlem
Asgarvads avatar
Jag håller med föregående talare. Slumpa inte iväg den på blocket för Guds skull! Ska du sälja den så har du ett moraliskt ansvar att dels ta bra betalt för den och se till att den hamnar hos en ny ägare som har förstånd och intresse att förvalta klenoden åt eftervärlden. Ska du maxa försäljningsvärdet så tror jag att samlare i Storbritannien betalar bäst men då försvinner ju hojen från Sverige vilket vore synd...
__________________
Senast redigerad av Asgarvad 2011-01-07 kl. 14:49.
Citera
2011-01-07, 14:57
  #14
Medlem
statemachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Jag håller med föregående talare. Slumpa inte iväg den på blocket för Guds skull! Ska du sälja den så har du ett moraliskt ansvar att dels ta bra betalt för den och se till att den hamnar hos en ny ägare som har förstånd och intresse att förvalta klenoden åt eftervärlden. Ska du maxa försäljningsvärdet så tror jag att samlare i Storbritannien betalar bäst men då försvinner ju hojen från Sverige vilket vore synd...
Varför just Storbritannien?

EDIT: trodde det var en Moto Guzzi vi pratade om, det var en sån bland bilderna..
Citera
2011-01-07, 15:11
  #15
Medlem
Gamla motorcyklar är nog ingen bra start som motorcyklist kassa icke ABS bromsar, köp en modern och lär dig köra bra (när du tagit mc-kort) sen beslutar du dig om du vill ha kvar den.
Citera
2011-01-07, 15:35
  #16
Medlem
The-Stigs avatar
så bara för att en motorcykel inte har abs är den skit?

bullshit!
Citera
2011-01-07, 20:22
  #17
Medlem
Bonnatorps avatar
Men har man antibroms så kan man ju inte göra roliga stunts utanför ica såsom att rulla på framhjulet i 50 knyck och släpa svartspår^^
Citera
2011-01-07, 20:31
  #18
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag skulle inte sälja den, dels för att det är ett fint arv, och dels för att den är så fin..
Jag skulle tagit ut den på söndagsutflyckter

men ska du mot förmodan sälja den, så sälj den för guds skull till en samlare eller någon du vet kommer ta hand om den..
Citera
2011-01-08, 19:07
  #19
Medlem
JohnnyRebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligerman
Ärvt en sån här motorcykel ifrån min farfar:

http://lxixixl.com/domain/yesterdays.nl/0/0/

Den heter Ariel och är ifrån 1939. Frågan jag har är om den är nåt att ha, går den snabbt å kul att köra med eller? Har inget intresse alls av motorcyklar och heller inget mc-kort. Men den är jävligt fin iofs, bra skick också vad jag sett. Är det nåt att spara, ovanlig eller värdefull, eller är det bara att försöka sälja på blocket?

Mvh
Bara att tacka gud eller någon annan av de högre makterna att din farfar hade vett att spara en sådan klenod.
Citera
2011-01-10, 00:18
  #20
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Gamla motorcyklar är nog ingen bra start som motorcyklist kassa icke ABS bromsar, köp en modern och lär dig köra bra (när du tagit mc-kort) sen beslutar du dig om du vill ha kvar den.

Citat:
Ursprungligen postat av The-Stig
så bara för att en motorcykel inte har abs är den skit?

bullshit!
En gammal antik Ariel av den här kalibern ska man vara rädd om och ha respekt för att det krävs en hel del kunnande för att köra den och framför allt mecka och underhålla.
Det är bättre att skaffa en modern och relativt billig hoj och träna både körning och mekning på.

Här är en annons på en -38 i Canada de vill ha 28000 US$ för: http://www.vintagemotorcyclesforsale.ca/
Citera
2011-01-22, 23:55
  #21
Medlem
HoMohammeds avatar
Behåll! Om du inte är i akut behov av pengar förstås. Gör så här: Skruva ur stiften och häll i några matskedar motorolja i tändstiftshålen och skruva tillbaks stiften. Töm tanken helt, även förgasarna (öppna bottenpluggen på dem, troligen amalförgasare och enkla att jobba med) då dagens bensin är skit och innehåller en massa dynga som kristalliseras när det blir stående i flera år. Avlasta däcken så mycket som möjligt samt koppla ur batteriet och fyll oljetanken med motorolja. Släng ett täcke över. När du tar fram den är det bara att dra runt motorn genom att försiktigt rulla hojen fram och tillbaka på högsta växeln efter att du rengjort bränslefiltret och fyllt på ny färsk bensin och dränerat ut den gamla motoroljan och hällt på färsk sådan. Ett par kick senare bör den vakna fint. Är det mycket krom på hojen så polera upp denna med autosol och vaxa efteråt innan du ställer den i vila. Du kommer uppleva en konstig deja vu där det känns som dagen du ställde av den när du ser att den fortfarande blänker precis som då efter att du ryckt täcket av den.

Fast allra helst: tag en veteranförsäkring på den och skaffa kort! Finns inget mer underbart än en välhållen gammal engelsman att åka omkring på. Upplevelsemässigt är de faktiskt sjukt sköna då de har själ och inte beter sig som ett stycke teknik avsett att tillfredsställa en inavlad ekonoms säljideer. Tänk bara på att värma upp dem ordentligt på max 2x tomgångsvarvtalet under ett par minuter innan du kör iväg då den tidens maskinparker helt enkelt inte hade precision nog jämfört med dagens och därför tar det ett par minuter för dessa gamla motorer att trycka ut en ny oljefilm i varje skrymsle och vrå samt sprida värmen över olika gjutjärnsdelar osv.
Citera
2017-07-28, 19:59
  #22
Medlem
Får man fråga vad som hände till slut?
Citera
2017-07-28, 22:35
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhR
Får man fråga vad som hände till slut?

Tack för bumpen! Fick mig att vilja köpa en gammal veteranhoj 👍🏻👍🏻
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback