Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-04, 23:21
  #1
Medlem
ligermans avatar
Ärvt en sån här motorcykel ifrån min farfar:

http://lxixixl.com/domain/yesterdays.nl/0/0/

Den heter Ariel och är ifrån 1939. Frågan jag har är om den är nåt att ha, går den snabbt å kul att köra med eller? Har inget intresse alls av motorcyklar och heller inget mc-kort. Men den är jävligt fin iofs, bra skick också vad jag sett. Är det nåt att spara, ovanlig eller värdefull, eller är det bara att försöka sälja på blocket?

Mvh
Citera
2011-01-04, 23:34
  #2
Medlem
3 minuters googlande visade att du kan få mellan 6000 AUD och 9500 Sterling.

Men du tror inte du kommer uppskattar den mer om några år? Fint minne av din farfar?
Citera
2011-01-04, 23:40
  #3
Medlem
ligermans avatar
Låter mycket, men som sagt, kanske man skulle behålla den som minne + att den är så sjukt fin. Verkar vara jävligt ovanlig dock, svårt att hitta reservdelar i original om man sen ska börja använda den tänkte jag?
Citera
2011-01-04, 23:45
  #4
Medlem
doppigrytans avatar
58 papp för en sån, köp akrier för dom så kanske du kan köpa dig en fin harley sen
Citera
2011-01-04, 23:56
  #5
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligerman
Ärvt en sån här motorcykel ifrån min farfar:

http://lxixixl.com/domain/yesterdays.nl/0/0/

Den heter Ariel och är ifrån 1939. Frågan jag har är om den är nåt att ha, går den snabbt å kul att köra med eller? Har inget intresse alls av motorcyklar och heller inget mc-kort. Men den är jävligt fin iofs, bra skick också vad jag sett. Är det nåt att spara, ovanlig eller värdefull, eller är det bara att försöka sälja på blocket?

Mvh

Om den är kul att köra handlar nog mest om du gillar känslan eller inte, men du säger ju att den är i bra skick så det är ju bara att kicka i gång den och pröva.. Tekniskt sett är ju en t ex Honda från 70-talet överlägsen vad gäller acc, bromsar och effekt (för att inte prata om en modern MC). Det är ju en antikvitet du sitter på. Den sägs vara bekväm för sin tid.

Om den är i bra skick och du hittar rätt köpare kan den ju definitivt var värd lite pengar, men om du säljer farfars ögonsten så vänder han väl sig i graven!
Citera
2011-01-05, 00:01
  #6
Medlem
ligermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnockeSmocke
Om den är kul att köra handlar nog mest om du gillar känslan eller inte, men du säger ju att den är i bra skick så det är ju bara att kicka i gång den och pröva.. Tekniskt sett är ju en t ex Honda från 70-talet överlägsen vad gäller acc, bromsar och effekt (för att inte prata om en modern MC). Det är ju en antikvitet du sitter på. Den sägs vara bekväm för sin tid.

Om den är i bra skick och du hittar rätt köpare kan den ju definitivt var värd lite pengar, men om du säljer farfars ögonsten så vänder han väl sig i graven!

en honda kan man ju inte köra Tittat på den lite i garaget och den är fan i sjukt bra skick och den startade på andra kicken, farfar har väl legat å gnott på den där dom senaste 20 åren liksom. vill nog behålla den, även om typ 60.000 inte skulle sitta fel just nu.

nåt jag skall tänka på för att den ska hållas i bra skick, eller är det bara slänga ett täcke över den å låta den stå i varmgarage?
Citera
2011-01-05, 00:38
  #7
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligerman
en honda kan man ju inte köra Tittat på den lite i garaget och den är fan i sjukt bra skick och den startade på andra kicken, farfar har väl legat å gnott på den där dom senaste 20 åren liksom. vill nog behålla den, även om typ 60.000 inte skulle sitta fel just nu.

nåt jag skall tänka på för att den ska hållas i bra skick, eller är det bara slänga ett täcke över den å låta den stå i varmgarage?

Sälj den inte ^^ om den e ovanlig nu, och värd 60 då finns de en risk att den e värd mer om 10 år

bara ställ den i varmgarage och var försiktig så den inte rostar... har den överlvt ända till nu så lär den överleva ett tag till ^^
Citera
2011-01-05, 00:43
  #8
Medlem
INTPs avatar
Den är 70 år gammal, från den tiden man nätt och jämnt lärt sig bygga motorfordon som man med någorlunda stor säkerhet kunde använda utan att riskera att stanna längs vägen och laga något. Det är en mycket trevlig motorcykel för någon som gillar veteranmotorcyklar, men hör man till dom som har tummen mitt i handen och vill köra mycket och fort så ska man ha något som är max en tredjedel så gammalt.

Vad man bör göra för att förbereda undanställning beror på vem man frågar... Men att byta alla oljor, tömma bensinen ur förgasarna och antingen fylla eller tömma tanken helt är alltid en bra början. Förmodar att den har batteri, i så fall bör det kopplas loss och underhållas med jämna mellanrum.
__________________
Senast redigerad av INTP 2011-01-05 kl. 00:46.
Citera
2011-01-05, 09:16
  #9
Medlem
groovesnuss avatar
OM du ska sälja den (jag hade definitivt behållit den) så lägg inte ut den Blocket. Annonsera i en tidning med rätt kundkrets så får du bättre betalt, t ex http://www.classicmotor.se/
Citera
2011-01-05, 09:51
  #10
Medlem
Golonkas avatar
Åh herregud! En Ariel Square Four!!!! Finns inte många sådana här i Sverige....

Denna, tillsammans med Vincent Black Shadow och Indian Big Chief är en av mina absoluta drömhojjar! Jag kör helst vintage-cyklar och har haft ett par engelska och amerikanska järn, men aldrig en av de här godingarna.

Just Square 4 hade lite problem med kylningen av de bakre cylindrarna eftersom den är helt luftkyld och hade en på sin tid mycket avancerad motor med hög effekt.

Du bör kunna få ut uppemot 100 papp för din hoj om den är i gott skick. MEN:

Detta är en unik chans för dig att få en riktigt kul hobby som förändrar ditt liv och ger dig en massa livskvalité. Plocka ut den här skönheten en fin vårdag, kicka igång den, lyssna på maskinens häftiga muller och sväng ut på landsvägen. Vinden i ansiktet och det känns verkligen som om man har ett halvtamt vilddjur mellan benen. Körupplevelsen på en sådan här cykel är nästan sensuell och klart euroforisk.

Om du vill, så behåll hojen. Gå med i en klubb för klassiker. Finns ett par sådana här i Sverige. Där kan du få hjälp med tips om underhåll, var man kan köpa reservdelar och med tips till folk som kan skruva med en sådan här skönhet. Eller så gör du som jag: Går in i en helt ny värld och faktiskt lär dig skruva med den. Jag hade inte ens meckat med mopeder när jag skaffade min första BSA -53:a, men med lite handleding och instruktionsböcker (finns att få tag i säkert) så lärde jag mig snabbt. Det är inte svårskruvat för det mesta. Ganska enkel mekanik och ingen elektronik alls. Det finns reservdelar till en sådan här. Mycket nytillverkas och skickas i så fall från Tyskland, England eller USA om det inte finns här hemma. Men allt är naturligtvis lite krångligare än om man skaffar en japansk risbrännare. Du måste skaffa en plats att ställa upp hojen vintertid och där du även kan skruva med den. Du behöver lite specialverktyg, t. ex sats med nycklar i tum, därför att alla skruvar och bultar är i tum-dimension. Det betyder också att du inte kan svänga in på macken eller Claes Olsson och köpa smågrejer, utan du får hitta en välsorterad verstadsleverantör som har sådana här pryttlar på lager. Fast å andra sidan blir det ytterliggare en häftig grej, en bekräftelse på att du har en orginell hoj liksom.

Det finns en massa andra fördelar med en sådan här hoj: Försäkringen är skitbillig och du slipper beiktiga. De väcker alltid positiv uppmärksamhet när man är ute och kör.

Nu är ju jag redan frälst, men hade jag fått ge dig ett råd, så behåll hojen. Hundra papp bränner man snabbt upp och de lämnar knappt ett minne efter sig. Är du inte i akut behov av stålarna, så behåll hojen för satan! Annars ska du definitivt annonsera i tidskrifter som Classic Bike. Vänd dig till en av de där klubbarna jag nämnde tidigare. De har ett stort nätverk och där finns de riktiga nördarna och samlarna.
Citera
2011-01-06, 09:05
  #11
Medlem
behåll den. stiger nog bara i värde plus ett fint minne
Citera
2011-01-07, 08:26
  #12
Medlem
Bonnatorps avatar
Om det finns minsta lilla möjlighet för dig att iaf någon enstaka gång ibland åka ut med den och lära dig meka i den om det behövs så MÅSTE du behålla den!!!
Ärvde en Husqvarna trampmoppe från -52 av styvfarsan när jag var 14. Kanske inte lika coolt som en motorcykel men startade alltid och var mycket härligare att åka varma sommardagar än lortmoppen
Gamla fordon brukar nästan alltid vara roligar än nya om dom fungerar som dom ska. Särskilt när dom har ett visst affektionsvärde^^
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback