Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-04, 00:03
  #1
Medlem
drbondos avatar
Hej

USB-anslutna enheter dyker inte upp per automatik på desktopen på min nyinstallerade Ubuntu 10.10 netbook-version, som de brukar göra i desktop-versionen. Enheterna syns i bl a Disk Utilityn men ger felmeddelande när jag försöker mounta "manuellt".

Tips/idéer ang kommandon som mountar t ex USB-minne?

Har sökt runt och testat bl a mount /dev/sda1 /mnt/USB men får felmeddelande att endast root-kontot kan göra detta. (mitt anvkonto är admin med "alla" rättigheter man kan bocka i.

Vore oerhört tacksam för hjälp.
Citera
2011-01-04, 14:26
  #2
Medlem
6E303062s avatar
Använder inte netbook remixen Gnomes volume manager?

Prova att installera Thunar om inte annat. Ingen lösning på problemet egentligen, men den har en egen volume manager som kanske fungerar bättre?
Citera
2011-01-04, 20:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drbondo
Hej

USB-anslutna enheter dyker inte upp per automatik på desktopen på min nyinstallerade Ubuntu 10.10 netbook-version, som de brukar göra i desktop-versionen. Enheterna syns i bl a Disk Utilityn men ger felmeddelande när jag försöker mounta "manuellt".

Tips/idéer ang kommandon som mountar t ex USB-minne?

Har sökt runt och testat bl a mount /dev/sda1 /mnt/USB men får felmeddelande att endast root-kontot kan göra detta. (mitt anvkonto är admin med "alla" rättigheter man kan bocka i.

Vore oerhört tacksam för hjälp.
Kod:
sudo mount /dev/sda1 /mnt/USB
har du varit och lekt med rättigheterna innan du försökte montera grejer?
Citera
2011-01-04, 22:19
  #4
Medlem
drbondos avatar
Hej

Stort tack för er hjälp. Dessvärre får jag felmedd. "mount: mount point /mnt/USB does not exist" när jag kör sudo före.

Har inte trixat något med rättigheterna.

Enheterna hittas och syns i både Disk Utility och Thunar men jag får felmeddelande

"Error mounting: mount exited with exit code 1: helper failed with:
mount: according to mtab, /dev/sda1 is already mounted on /
mount failed"

När jag klickar på dem eller trycker på "montera".

Tack så länge på förhand.
__________________
Senast redigerad av drbondo 2011-01-04 kl. 22:33.
Citera
2011-01-04, 22:52
  #5
Medlem
Svinsvens avatar
/dev/sda1 verkar vara din /-partition. Det första felet beror på att katalogen /mnt/USB inte existerar. Prova det här:

sudo mkdir /mnt/USB
sudo mount /dev/sdb1 /mnt/USB
Citera
2011-01-04, 23:20
  #6
Medlem
drbondos avatar
minsann!

Svinsen, det funkar! Nu kommer jag åt enheterna och dess innhehåll även om de inte kommer upp automatiskt på desktopen.

Stort tack för att ni är så hjälpsamma mot en Linux-rookie!

Minsann! Efter en omstart kommer grejjerna upp automatiskt som jag ville ha det! Tack än en gång FB-vänner!
__________________
Senast redigerad av drbondo 2011-01-04 kl. 23:26. Anledning: edit
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback