2011-01-03, 18:14
Medlem
8222s avatar
Rätt avdelning, eller ska den ligga under Värdepapper?

Nåväl, jag har sparat ihop lite pengar på fonder (tre olika) och de har nu ökat 25, 7 samt 12% med en ökning 2200, 450 samt 760 kronor.

Men hur långt ska man egentligen gå innan man säljer eller byter fonder? Det handlar inte om så mycket pengar, jag har inget behov av dem verken nu eller det närmsta året egentligen, men man vill ju få dem att växa så mycket som möjligt.

Jag är nybörjare som ni kanske märker

Jag vet att det inte finns något standard-svar, för då hade vi alla setat här rika (eller med mycket pengar snarare), men jag mottager gärna tipps och råd!

*edit* Lönar det sig att sälja/byta om man "bara" tjänar ett par tusenlappar (har som sagt inget behov av dem)?
Citera
2011-01-03, 18:26
Medlem
I min värld säljer man fonderna när man inte längre tror på dem, alternativt när man tror det lönar sig att byta till andra.

Om man tjänar på att sälja eller byta beror helt och hållet på när man säljer eller vad man byter till... Att behålla en fond som sjunker i värde kan jag dock säga att man förlorar på.
Citera
2011-01-04, 01:04
Medlem
Olympiuss avatar
Jag hade haft kvar dem tills de planar ut/börjar sjunka.

Sålänge kan du ju läsa på och försöka bli klokare, då kanske du kommer på var du vill lägga pengarna när tiden är inne.

Är nybörjare själv, men det är så jag hade gjort och gör!
Citera
2011-01-04, 09:36
Medlem
Cruachans avatar
Är väldig nybörjare och undrar också om man borde sälja. Kan i princip ingenting. Nåväl.

Har sedan runt 15 år tillbaka haft 1350 aktier i Assa Abloy. Vad de kostade när mina föräldrar köpte dem minns jag inte, men det var långt under hundralappen. Det senaste året har de gått upp 40 % och som jag förstår det står de i runt 200 kr.

Sälja?
Citera
2011-01-04, 20:19
Medlem
Alla verkar vara nybörjare enligt dem själva är man nybörjare alltså tills det blir ens jobb?

Sorry for OT
Citera
2011-01-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Är väldig nybörjare och undrar också om man borde sälja. Kan i princip ingenting. Nåväl.

Har sedan runt 15 år tillbaka haft 1350 aktier i Assa Abloy. Vad de kostade när mina föräldrar köpte dem minns jag inte, men det var långt under hundralappen. Det senaste året har de gått upp 40 % och som jag förstår det står de i runt 200 kr.

Sälja?

På 15år låter det inte som någon "supervinst" du kammat hem, tvärtom låter det som en ganska taskig avkastning... Men, men...

Huruvida du ska sälja beror helt och hållet på vilken utveckling du tror Assa-Abloy har i framtiden. Tror du aktiens värde kommer stiga är det dumt att sälja, tror du på en värdeminskning är det dumt att behålla aktierna. Känner du dig nöjd med avkastningen och inte vill riskera något är det också en bra idé att sälja.
Citera
2011-01-05, 12:36
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
På 15år låter det inte som någon "supervinst" du kammat hem, tvärtom låter det som en ganska taskig avkastning... Men, men...

Huruvida du ska sälja beror helt och hållet på vilken utveckling du tror Assa-Abloy har i framtiden. Tror du aktiens värde kommer stiga är det dumt att sälja, tror du på en värdeminskning är det dumt att behålla aktierna. Känner du dig nöjd med avkastningen och inte vill riskera något är det också en bra idé att sälja.

Hörde med morsan och de kostade tydligen lite drygt 50 spänn. Då har man väl ändå gjort en rätt bra affär, om aktien stigit 300 %?

Saken är ju den att jag tyvärr är så dåligt insatt i ekonomi, så jag inte vet hur t.ex. Assas köp av Cardo kommer påverka aktien.
Citera
2011-01-08, 13:59
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Hörde med morsan och de kostade tydligen lite drygt 50 spänn. Då har man väl ändå gjort en rätt bra affär, om aktien stigit 300 %?

Saken är ju den att jag tyvärr är så dåligt insatt i ekonomi, så jag inte vet hur t.ex. Assas köp av Cardo kommer påverka aktien.

Ge lite till mig så ska jag se till att jobba lite hårdare om dagarna så att dina AA-aktier stiger i värde Jag behöver en morot för att inte peta naveln och surfa hela dagarna

@ToGreedy Haha, ja man kan ju se det så också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in