Jag har just lyssnat på SR P1s 30 minuter långa reportage "På spaning efter Kjell Höglund" trevligt och sävligt på klassiskt P1 maner
Första gången jag kom i kontakt med Kjell var nog via SVTs program Svepet i slutet av 80-talet (John Crispinsson) En Stor Stark & Man Vänjer sig blev sedan som ett soundtrack till första delen av mitt post-gymnasiala liv
Just varit på Kjell Höglund tribut på Valand, Göteborg.
Alla drinkar inklusive kallnat kaffe från igår serverades. Bra så- Konferencier talade om flygplan i hr Höglunds låtar. också bra.
Men: hur är det med kläder? Har hr Höglund skrivit något om dem? Kort sagt. finns det ett rätt sätt att klä sig när man går på Kjell Höglund konsert?
Nån talade om att ha slips. Nån som vet mer?
Kjell är legit min favorit artist/poet (och författare överlag) typ allt han säger (förutom skämt låtarna som typ "en stor stark") har ju någon sorts poäng (ofta även dubbel meningar) och han slänger in massa historiska och vetenskapliga grejer rätt ofta så han är ju dessutom påläst.
Också rätt otroligt att trots att han skrev sina låtar på 70/80 talet att jag som zoomer kan relatera till dem på såpass djup nivå. Man känner sig ofta träffad av det han säger.
Jag diskuterade favorit författare med mina amerikanska online kompisar, jag nämnde då Kjell men tyvärr kunde jag ju inte dela med mig av hans grejer då dem inte kunde svenska.
Tror inte heller det hade gått att översätta texterna och få så bra klang på orden som Kjell lyckats få; så det hade nog varit mer av en disservice mot Kjell.
Senast redigerad av albin1997536 2025-11-09 kl. 23:48.
Mycket välförtjänt! (Var det där filmklippet från i fjol, alltså? I så fall verkade han ju mycket fräschare och klarare i huvudet än jag hade väntat mig.)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!