Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-02, 20:58
  #1
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag såg om Baader meinhof komplex och kolla upp lite historiska fakta.

Så råkade jag snubbla över "Nyhetsbrev Indien" I nr 4, 2005 finns en beskrivning av terrorismens olika faser. Då ansåg man att Al Quaida befann sig i fas två, (fas ett avslutades med "7/11 attentaten"). Trots att nyhetsbrevet är gammalt så verkar analysen klockren!

http://www.empatum.se/nyhetsbrev/Nyh...ien_4_2005.pdf

Nu anser jag att Al Quaida befinner sig i fas tre. Vad gäller terror i Indien, (annat än kashmir), så verkar den, efter det spektakulära attentaten i Mombai, (Bombay), nu ha gått över till fas två.

Vad tror ni? Är analysen vettig?
Citera
2011-01-02, 21:08
  #2
Medlem
ELioTs avatar
fas2 fortfarande. ökar inte om det inte gäller usa.
Citera
2011-01-03, 23:11
  #3
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELioT
fas2 fortfarande. ökar inte om det inte gäller usa.

Vad gäller Sverige och Norden så verkar det enligt min mening mer befogat att beteckna "Al Quaida" terrorismen som fas tre. Blådåren som sprängde sig själv i Stockhom verkar ha varit ganska isolerad. Eller ungarna som glömde sin plånbok när de skulle elda upp Lars Wilks hus. Sedan har vi försöket att tända eld på en irakisk vallokal, som naturligtvis misslyckades. Samma sak gäller nog terroristerna som åkte till Köpenhamn. Inga av attentatsförsöken verkar ha varit centralt styrt och planerat.

Vilken fas "Al Quaida" terroristerna i USA befinner sig i, vet i fan. Dock verkar myndigheterna ha en ganska bra koll på läget som "Jihad Jane" fallet visade.

Däremot så kan läget fortfarande vara allvarligt i delar av Afganistan, Pakistan samt i Yemen och Somalia.
Citera
2011-01-06, 02:51
  #4
Medlem
Det blir värre nu när vi betalar dem för att terrorisera. Slutar vi med bidragen, så lär vi väl få och frågan är om vi svenskar vågar stå emot det hot som kanske föreligger?
Svindlande tio miljarder kronor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback