Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-02, 17:39
  #1
Medlem
Hejsan!

Funderat på att tona mina rutor i lägenheten. Har nämligen mörkläggningsgardiner men det silar in ljus runt kanterna, är ju omöjligt att få tätt. Dessutom släpper gardinerna in lite. Så jag överväger att göra det seriöst och tona rutorna. Men det ska ju vara en film man sätter över så att den går att dra bort ifall jag säljer lägenheten.

Var vänder jag mig? Hur går jag tillväga? Och kanske någon har någon prisidé på vad varje ruta skulle kosta. Nu har jag inte måtten i huvudet men det är ju inga extrema ytor.

Tacksam för svar! :-)
Citera
2011-01-02, 17:43
  #2
Medlem
Efterblivions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theavatar
Hejsan!

Funderat på att tona mina rutor i lägenheten. Har nämligen mörkläggningsgardiner men det silar in ljus runt kanterna, är ju omöjligt att få tätt. Dessutom släpper gardinerna in lite. Så jag överväger att göra det seriöst och tona rutorna. Men det ska ju vara en film man sätter över så att den går att dra bort ifall jag säljer lägenheten.

Var vänder jag mig? Hur går jag tillväga? Och kanske någon har någon prisidé på vad varje ruta skulle kosta. Nu har jag inte måtten i huvudet men det är ju inga extrema ytor.

Tacksam för svar! :-)

Tror inte sådana biltema mörkerplastgrejsiomojjser skulle bli så snyggt, men att tona rutorna på riktigt hade varit coolt faktiskt. Kan du gå runt naken i hela lägenheten hur som helst
Citera
2011-01-02, 17:45
  #3
Medlem
Westridges avatar
Eller om man kunde sätta spegelglas på alla fönster på nedervåningen
Citera
2011-01-02, 17:47
  #4
Medlem
miszks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Eller om man kunde sätta spegelglas på alla fönster på nedervåningen

Riktigt häftigt vore att ha så som poliserna har i förhörsrum. Spegel åt ena hållet och så att man ser igenom åt andra. (om det inte var det du menade?) Vart kan man köpa såna "speglar" föressten? Någon som vet?
Citera
2011-01-02, 17:49
  #5
Medlem
Vill dock inte tona själva runtan eftersom det är en insatslägenhet så är det nog svårt att sälja om man har färdigtonade rutor, måste gå att tabort :-)
Citera
2011-01-02, 18:06
  #6
Medlem
Efterblivions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theavatar
Vill dock inte tona själva runtan eftersom det är en insatslägenhet så är det nog svårt att sälja om man har färdigtonade rutor, måste gå att tabort :-)

Tror du verkligen det? Jag skulle se det som en fin touch blir mer privat då
Citera
2011-01-02, 18:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterblivion
Tror du verkligen det? Jag skulle se det som en fin touch blir mer privat då
knappast då jag vill ha det oigenomskinligt. Vem köper en lägenhete med 4 fönster som man inte kan se ut genom?
Citera
2011-01-02, 18:17
  #8
Medlem
TeEsErs avatar
"Fabrikstonade" rutor använder glas som är färgat i själva glasmassan eller har toningsfilmen mellan glaslager. Alla andra toningar på bilar och vanliga fönster är film som man sätter på insidan. Det går att göra hemma också. Använd såpvatten och en gummiskrapa så blir det bra.

Många biltoningsfirmor sätter även upp film på vanliga husfönster numera. De har filmer som skyddar mot uv-strålning och gör rutorna svårare att krossa. Det är säkerligen 100 ggr billigare att göra det själv. Bör vara rätt enkelt då det är plana ytor och lätt att komma åt.

/T
Citera
2011-01-02, 21:05
  #9
Medlem
Efterblivions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theavatar
knappast då jag vill ha det oigenomskinligt. Vem köper en lägenhete med 4 fönster som man inte kan se ut genom?

Vem sa att du inte kan se ut genom dem?
Citera
2011-01-02, 21:43
  #10
Medlem
LanZas avatar
All film som monteras på vanliga fönster går att ta bort. Det behöver du inte vara orolig över. Det är lite jobb att ta bort det men det är inga problem.

Pris beror helt på mått och typ av film. Finns ju ett antal olika varianter och i varierande kvalitet. Jag tycker att du kontaktar en solfilmsfirma / glasmästare som får komma hem till dej och visa lite prover och även ge en offert. Det brukar oftast inte kosta nånting. Men om det enbart är till mörkläggning så blir det nog lite billigare.
Citera
2011-01-03, 13:23
  #11
Medlem
Finns toningsfilm som är avtagbar, finns även nått som kallas solarplexux eller nått sånt.
Det är en skiva man vanligen sätter/spänner upp mot bilrutor, en löstagbar variant alltså.
Citera
2011-01-03, 15:49
  #12
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theavatar
knappast då jag vill ha det oigenomskinligt. Vem köper en lägenhete med 4 fönster som man inte kan se ut genom?
Vill du ha det helt ogenomskinligt är det väl bara att måla rutorna svarta med någon lämplig färg som går att tvätta bort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback