Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-02, 16:44
  #1
Medlem
Hej
Vill byta yrke och har bestämt mig. Jag ska kämpa för att bli en geotekniker.
Hur blir man geotekniker? Vad för kurser behöver man gå?
Kan man läsa mycket på distans?
Jag kan bara läsa på kvällen, var kan man hitta böcker ,information som man behöver för att lära sig det här yrket?

Tacksam för hjälpsamma svar
Citera
2011-01-02, 19:16
  #2
Medlem
Skandiss avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Geoteknik

"Utbildning i geoteknik sker på civilingenjörsutbildningarna i Väg- och vattenbyggnad, Samhällsbyggnad, och Bergvetenskap. Personer som arbetar med geoteknik kallas geotekniker (...)"

Annars finns utbildningar i geovetenskap om det skulle intressera herrn.
Citera
2011-01-03, 12:34
  #3
Medlem
De geotekniker jag varit i kontakt med (5-6 st) arbetar som konsulter och har pluggat civilingenjörsutbildningen väg- och vatten i Göteborg. Jag pluggar själv i Lund och skulle säga att det inte finns så mycket geoteknik här. Plugga 5 år heltid är kanske inte det du söker och andra sidan. Har du mycket och relevant arbetslivserfarenhet finns det möjlighet att du kanske kan gå vid sidan. Har du läst några ingenjörsämnen tidigare?
Citera
2011-09-12, 16:05
  #4
Medlem
När det gäller saker som finns under marken är svaret som vanligt LTU. Innevarande läsår ges fyra ordinarie 7,5-poängskurser på grundnivå (Vägar och järnvägar gk, Geoteknik gk, Snö och is, Dammar I) och sex kurser på avancerad nivå (Vägar och järnvägar fk, Geoteknik fk, Miljögeoteknik, Grundläggningsteknik, Dammar II och Dammbyggnad). Tillkommer förstås hela utbudet av kurser i geologi och bergteknik. Om jag förstår Chalmers kurskatalog rätt så ger de bara en grundkurs och en fortsättningskurs i geoteknik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback