Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-02, 02:17
  #1
Medlem
Fina Gubbens avatar
A long time ago in a galaxy far, far away... fanns en kort diskussion ifall Apple skulle ta över den bärbara spelmarknaden med iPhone/iPad, eller om DS skulle fortsätta regera med PSPn långt efter.

https://www.flashback.org/sp22019584
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
iPhone, hur många apps/spel det än kommer till den kommer aldrig att ses som en spelplattform då den inte är det i grunden & marknadsförs inte som en. [...] Poängen är att iPad aldrig kommer bli en utmanare till NDS eller dess uppföljare NDS2.
Citat:
Ursprungligen postat av repeater
Funderar seriöst på att ha det här i min signatur för att få nöjet att äta upp det med ketchup på när det visar sig hur fel du har. Elias-varning på det här uttalandet faktiskt. Förbannar FBs signaturbegränsningar!
EDIT: Ah, fan, märkte först nu att den andra satsen jag citerade berörde iPad, inte iPhone. Där är jag mer tveksam. Delar delvis din skepticism där. Men potentialen hos iPhone är mycket större.

Nu när 2010 är över & vi går in i 2011 så tycker jag att spelmarknaden har haft gott om tid på sig att bestämma vem av oss som har rätt.

Så nu presenterar jag bevisen för att det jag sa stämde & stämmer än idag.
Detta är taget från en nyligen gjord undersökning borta i staterna.

Citat:
Less than five per cent of 2301 respondents said that they had bought fewer console games as a result of increased time playing online, social or free-to-play titles, and games on hardware such as the iPad.
http://www.gamesindustry.biz/article...for-publishers

5% ligger inom felmarginalen. Alltså hade repeater fel när han sade att iPhone/iPad skulle käka upp DS-marknadsandelar.

Nu när det är ur vägen kan vi börja med lite riktiga diskussioner.

- iPhone4/iPad är släppta sedan en tid tillbaka & har haft gott om tid att sälja runt på sin hype-kampanj. Apparna/spelen slår nya rekord hela tiden, men enligt undersökningar stjäl inte iPhone/iPad marknadsandelar av Nintendo/SONY just på grund av att det första inte är spelkonsoler.
För att iPhone/iPad ska sälja som spelkonsoler måste även riktiga kontroller finnas tillgängliga. Endast touch & gyro funkar inte på en bärbar spelkonsol.

- 3DS står precis bakom knuten. En rad remakes & nya spel finns att hitta. Utvecklare ställer sig bakom & omfamnar konsolen. Hypen är stor både bland casuals & hardcores. Om 3DS säljer stort får vi se om några månader. Det blir också spännande att se hur 3D-spel mottas av spelare på bred skala (nej, 3D-effekterna på PS3 & Xbox 360 gills inte eftersom det är väldigt få som har tillgång till det idag).

- PSP2/PSPhone. Det går rykten om att den nya PSPn kommer vara en blandning av PSP & Sony Ericssons [Android] Xperia-telefoner. Gör SONY rätt att gå "Apple"-hållet med denna blandning, om ryktet stämmer? Eller kommer spetelefonen floppa likt Nokias N-Gage?
SONY har haft det tufft med deras senaste version av PSP, nämligen PSP Go, som var & är en brakflopp jag aldrig tidigare skådat. Just nu (i brist på bättre ord) horas den ut med 10 fullprisspel. I somras var det 5 stycken.

Så vilken tror ni kommer bli nästa stora bärbara spelkonsol? Tidigare har vi haft GameBoy-konsolerna & nu Nintendo DS. Står Nintendo fortfarande kvar eller tar någon annan över tronen?

Som lite extra krydda på såsen så uttalade sig Pachter om att 3DS är revolutionerande men att han förväntar sig att Apple kopierar, förfinar konceptet med en "3D Iphone" & slår ut Nintendo.
http://gonintendo.com/viewstory.php?id=144309
__________________
Senast redigerad av Fina Gubben 2011-01-02 kl. 02:20.
Citera
2011-01-02, 02:29
  #2
Medlem
avgns avatar
Jag hoppas fortfarande på att Nintendo ska börja tillverka Gameboy igen.
Citera
2011-01-02, 10:49
  #3
Medlem
repeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Nu när 2010 är över & vi går in i 2011 så tycker jag att spelmarknaden har haft gott om tid på sig att bestämma vem av oss som har rätt.
Men snälla du.. jag vet inte riktigt vilken tidsrymd du avsåg när du uttalade dig om att Apple-plattformar "aldrig kommer bli en utmanare till NDS" (min kursivering), men för min del hade jag inte enbart 2010 i åtanke - på den korta tidsrymden var det ju helt uppenbart att marknaden inte skulle hinna förändras på något signifikativt sätt. Det handlar ju givetvis om en mer långsiktig tendens.
Citera
2011-01-02, 13:39
  #4
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repeater
Men snälla du.. jag vet inte riktigt vilken tidsrymd du avsåg när du uttalade dig om att Apple-plattformar "aldrig kommer bli en utmanare till NDS" (min kursivering), men för min del hade jag inte enbart 2010 i åtanke - på den korta tidsrymden var det ju helt uppenbart att marknaden inte skulle hinna förändras på något signifikativt sätt. Det handlar ju givetvis om en mer långsiktig tendens.
Tidsrymden som avsågs var till slutet av 2010, det var iallafall vad jag hade i åtanke. iPhonen har funnits ute på marknaden i 4 något år, DS & PSP något år längre, dom har alltså haft lång tid att konkurrera ut varandra.

iPhonen lyckades inte utkonkurrera DS & jag är tämligen säker på att den inte kommer utkonkurrera 3DS.

Citera
2011-01-02, 13:59
  #5
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
iPhonen lyckades inte utkonkurrera DS & jag är tämligen säker på att den inte kommer utkonkurrera 3DS.
Det är det väl ingen som varken tror, förutspår eller har påstått heller. Det betyder inte att utvecklarna bakom Angry Birds inte är miljonärer vid det här laget.
Citera
2011-01-02, 14:12
  #6
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
Det är det väl ingen som varken tror, förutspår eller har påstått heller. Det betyder inte att utvecklarna bakom Angry Birds inte är miljonärer vid det här laget.
iPhone/iPad kommer aldrig att bli en konkurrent heller, precis som undersökningen visade.
Det betyder att riktiga spelutvecklare ställer sig bakom DS/PSP & inte en gimmick likt iPhone.

Angry Birds är för övrigt gratis.
Citera
2011-01-02, 14:33
  #7
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Angry Birds är för övrigt gratis.
http://itunes.apple.com/se/app/angry...343200656?mt=8

Det kostar 7:- och hade sålt ca 7 miljoner exemplar i augusti. Ligger som #1 nedladdade betalspel just nu. Poängen är att det är helt ointressant ifall iPhone utkonkurrerar någonting alls (allra minst en renodlad spelkonsoll) när utvecklare fortfarande kan tjäna miljoner på att släppa spel till den.

Spel för den handhållna marknaden växer dock snabbt vilket är kul.
Citera
2011-01-02, 14:53
  #8
Medlem
repeaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Tidsrymden som avsågs var till slutet av 2010, det var iallafall vad jag hade i åtanke. [...]
iPhonen lyckades inte utkonkurrera DS & jag är tämligen säker på att den inte kommer utkonkurrera 3DS.
Jaja, dåså.. Vill du när vi nu klarat av detta diskutera någon annan lika hisnande tes, t.ex. att solen kommer gå upp imorgon också?
Citera
2011-01-02, 14:57
  #9
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
http://itunes.apple.com/se/app/angry...343200656?mt=8

Det kostar 7:- och hade sålt ca 7 miljoner exemplar i augusti. Ligger som #1 nedladdade betalspel just nu. Poängen är att det är helt ointressant ifall iPhone utkonkurrerar någonting alls (allra minst en renodlad spelkonsoll) när utvecklare fortfarande kan tjäna miljoner på att släppa spel till den.

Spel för den handhållna marknaden växer dock snabbt vilket är kul.
Där ser man. Jag fick hela spelet & Seasons gratis till min telefon.

POÄNGEN ÄR att iPhone sägs konkurrera med DS/PSP av väldigt många iPhone-förespråkare, men i själva verket inte gör det. iPhone kan heller aldrig få riktiga spel utan att ha riktiga kontroller. Allt telefonen får är nerdummade versioner av äldre spel & ännu en Tower Defense kopia. Touch var kul 2005 när DS kom ut, men idag är det gamla nyheter & inget man seriöst bygger spelen kring.


Citat:
Ursprungligen postat av repeater
Jaja, dåså.. Vill du när vi nu klarat av detta diskutera någon annan lika hisnande tes, t.ex. att solen kommer gå upp imorgon också?
Vi kan återkomma till tråden om 20 år & se vem som hade rätt ifall du vill.
Citera
2011-01-02, 16:13
  #10
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
POÄNGEN ÄR att iPhone sägs konkurrera med DS/PSP av väldigt många iPhone-förespråkare, men i själva verket inte gör det. iPhone kan heller aldrig få riktiga spel utan att ha riktiga kontroller. Allt telefonen får är nerdummade versioner av äldre spel & ännu en Tower Defense kopia. Touch var kul 2005 när DS kom ut, men idag är det gamla nyheter & inget man seriöst bygger spelen kring.
Jag har haft min iPhone i ca 2 månader och jag är faktiskt benägen till att hålla med. Det enda som kommer till iPhone är billiga arcade-spel som mer hade hört hemma på Wii än någon annan plattform. Angry Birds är väl det vettigaste som har kommit ut i arcade-väg, men det finns ju några andra guldkorn också. Infinity Blade är ju nysläppt och det verkar ha fått bra kritik. Ett annat exempel är Chaos Rings som jag har funderat på att köpa själv. Just idag är spelet Broken Sword gratis till iPhone och det spelet verkar fungera utmärkt med pekskärmen.

Har du testat Epic Citadel till iPhone? Det är en 3D-demo av Unreal-motorn som renderas vansinnigt snyggt för mobilen, samt att styrningen faktiskt är riktigt skön. Allt man gör är att gå omkring i en liten by/slott samt i naturen utanför, men stämningen är totalt perfekt för plattformen. Jag förstår inte varför inte utvecklare satsar på att göra peka-och-klicka spel i sådan miljö? Striderna i exempelvis ett RPG hade kunnat göras turn-based som på den gamla goda tiden.

Vad jag menar är att, ja, hittills är det en jävla massa skit som har kommit till iPhone. Men det finns många sätt att lyckas med bra spel också. Det är utvecklarna som borde anpassa sina idéer till begränsningarna i plattformen, inte anpassa spelen till idéer som inte fungerar.
Citera
2011-01-03, 13:35
  #11
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
Jag har haft min iPhone i ca 2 månader och jag är faktiskt benägen till att hålla med. Det enda som kommer till iPhone är billiga arcade-spel som mer hade hört hemma på Wii än någon annan plattform. Angry Birds är väl det vettigaste som har kommit ut i arcade-väg, men det finns ju några andra guldkorn också. Infinity Blade är ju nysläppt och det verkar ha fått bra kritik. Ett annat exempel är Chaos Rings som jag har funderat på att köpa själv. Just idag är spelet Broken Sword gratis till iPhone och det spelet verkar fungera utmärkt med pekskärmen.
Det är ett problem med en populär produkt. Spelföretagen vill ha snabba cash. Broken Swords har jag hört talas om, tjejen har suttit & spelat det hela dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
Har du testat Epic Citadel till iPhone? Det är en 3D-demo av Unreal-motorn som renderas vansinnigt snyggt för mobilen, samt att styrningen faktiskt är riktigt skön. Allt man gör är att gå omkring i en liten by/slott samt i naturen utanför, men stämningen är totalt perfekt för plattformen. Jag förstår inte varför inte utvecklare satsar på att göra peka-och-klicka spel i sådan miljö? Striderna i exempelvis ett RPG hade kunnat göras turn-based som på den gamla goda tiden.

Vad jag menar är att, ja, hittills är det en jävla massa skit som har kommit till iPhone. Men det finns många sätt att lyckas med bra spel också. Det är utvecklarna som borde anpassa sina idéer till begränsningarna i plattformen, inte anpassa spelen till idéer som inte fungerar.
Nope det har jag inte. Men den funkar säkert utomordentligt till P&K-spel.

Vill du ha ett roligt spel så prova på Game Dev Story. Vet inte om det finns till iPhone med till Android var det rätt billigt. Spelet ser ut som Habbo, men man driver en spelstudio. Man börjar med 4 stycken på sitt team sen ökar man allt eftersom. Idag har jag "Gilly Bates" & "Shigeto Minamoto" som jobbar för mig. Första GOTY-titeln blev mitt sjunde spel. Man kan även (när man blivit rik nog & anlitat ingenjörer) utveckla sin egen konsol.

Sådana spel kan jag tycker är helt okej tidsfördriv för iPhone men när det kommer till mer speligare spel, ja då måste man komma runt begränsningarna som finns på iPhone vilket innebär att man dummar ner spelen.
Citera
2011-01-21, 10:31
  #12
Medlem
repeaters avatar
Fjärran är det för mig att citera japaner, men:

Capcom: Gamers no longer use handhelds
Citat:
Both core gamers and casual PC users are no longer interested in dedicated handheld consoles and are happy to get their portable gaming fix via a smartphone, reckons a top Capcom exec.

Taking a healthy bite directly out of the hand that feeds, Midori Yuasa, president of Capcom Interactive, the publisher's mobile gaming wing, told MCV, "The casual gamer that used to play on the PC and the hardcore gamer that used to play on a dedicated gaming portable now plays on their smartphone."

Elsewhere in an interview that's surely set to win her lots of new friends among internal teams behind the publisher's forthcoming DS and 3DS titles Okamiden, Super Street Fighter IV 3D and Resident Evil: The Mercenaries 3D, she went on to explain that mobile gaming was set to be a big focus for the company in 2011.

"The iPhone and larger smartphone markets are extremely important to Capcom as, like no device before, smartphones have the potential to become a universal game platform."

Det är ju inget snack om att "gamers no longer use handhelds" är en gigantisk överdrift och alldeles för kategoriskt, men sådana här uttalanden är om inte annat indikativt för en attityd och en viss sorts framtidsprognos från spelutvecklare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback