Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-01, 23:25
  #1
Medlem
ESTHER.s avatar
Till hösten ska jag söka folkhögskola med jazzinriktning och vet ungefär vilka folkisar som är riktigt bra och som jag ska söka till.
Men nu är jag ute efter lite inside-info, hur är lärarna? Hur är stämningen? Internatet? Maten? Utbildningen i helhet? Hur påverkas utbildningen av eventuella andra linjer på skolan?

De folkhögskolor jag är intresserad av är Fridhem, Skurup, Lunnevad, Kävesta, Sjövik och några andra..

Kom gärna med kommentarer och erfarenheter om andra jazzfolkisar också.
Citera
2011-01-01, 23:37
  #2
Medlem
prettoanderss avatar
Vad lirar du?

Skurup verkar ju tillhöra det "creddigare" alternativet. Inte helt oförtjänt då det ska vara en jävla åktur. Därav konkurrensen om platserna. Du skulle även kunna kolla in bollnäs & birka.
Citera
2011-01-02, 02:26
  #3
Medlem
ESTHER.s avatar
Lirar stämband!

Yes, har kollat in Birka och Bollnäs lite också, men när man söker folkis och ska bo på ett ställe i ett-två år så krävs det att det går att hitta gott om info om skolan och utbildningen på hemsidan vilket Bollnäs har misslyckats med. Så de andra skolorna jag nämnde har försprång iom att det faktiskt fanns information att värdera på deras respektive hemsidor.

Just därför behöver jag lite info från folk som gått på någon av skolorna.
Citera
2011-05-16, 12:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESTHER.
Lirar stämband!

Yes, har kollat in Birka och Bollnäs lite också, men när man söker folkis och ska bo på ett ställe i ett-två år så krävs det att det går att hitta gott om info om skolan och utbildningen på hemsidan vilket Bollnäs har misslyckats med. Så de andra skolorna jag nämnde har försprång iom att det faktiskt fanns information att värdera på deras respektive hemsidor.

Just därför behöver jag lite info från folk som gått på någon av skolorna.

Hej jag ska börja jazzlinjen på Skurup nu till Augusti. Vad jag tyckte på sökningen så låg det väldigt bra, ganska avsides men fortfarande gångavstånd om du vill handla nått. Dock väldigt svårt att komma in men lycka till.
Citera
2011-06-27, 00:05
  #5
Medlem
ESTHER.s avatar
Wow, grattis som fan!
Jag skulle sökt till Skurup men befann mig i Berlin när det var sökdagar.
Dock sökte jag Fridhem och kom vidare till slutproverna där, blev reserv så får väl hoppas att någon hoppar av, annars söker jag nästa år.

Hur var a prima vista-proverna på Skurup?
Var det ensembleprov med a prima vista eller i vilket skede av sökningen fick man göra det?
Hur verkade internatet?
Citera
2011-07-13, 22:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESTHER.
Wow, grattis som fan!
Jag skulle sökt till Skurup men befann mig i Berlin när det var sökdagar.
Dock sökte jag Fridhem och kom vidare till slutproverna där, blev reserv så får väl hoppas att någon hoppar av, annars söker jag nästa år.

Hur var a prima vista-proverna på Skurup?
Var det ensembleprov med a prima vista eller i vilket skede av sökningen fick man göra det?
Hur verkade internatet?


Eftersom jag är bassist (kontra) så tror jag dom kollade mer på min kommunikation med gruppen och om jag hållde ihop det så att säga, bassisterna fick inget avista prov konstigt nog. Däremot var gehör provet fan krångligare än musikhögskoleproven (som jag också kom in på) små förändringar i spänningstonerna hela tiden på en massa dominantackord som låter likadana, men antar att tyngden inte ligger på teoriproven.

Fett om du skulle komma in på Fridhem då lär vi ses

/Spicen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback