Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2005-08-01, 02:34
  #37
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shanghai
Man korsade knappast östersjön i miniubåtar. Klart som fan att U137 visste vilken sida av atlanten de var på. Ingen utbildad sjöman tillsammans med sitt manskap är så dåliga att de hamnar så fel.

Ryssar med dålig navigationsutrustning kan nog hamna lite varsomhelst tror jag, kanske inte på en annan sida av atlanten dock. En miniubåt behöver naturligtvis inte färdas över östersjön själv utan kan släppas av i närheten. Om U137:s kapten* faktiskt var en god sjöman, varför körde han då sin skorv upp på land (dessutom i övervattensläge)?!

* Inom den sovjetiska/ryska sjöfarten, såväl militära som civila, är befälhavarens ord LAG. Det spelar ingen roll om övriga besättningen tycker tvärtom. Man kan naturligtvis påstå att så är det även inom svenska sjöfarten men vi har iaf lite större utrymme för att fler kan komma till tals/framföra sina åsikter.
Citera
2005-08-01, 13:43
  #38
Banned
rots avatar
Själv kan jag bidra men en sann histora som när den hände hemligstämplades direkt och jag vet att bilderna vi tog fanns med i ÖB's årsrapport -88.

Händelsen skedde några mil i från Härnösand då vi var på ubåtsspaning. Andra dagen vi låg på OP kom plötsligt en miniubåt upp i övervattensläge. Killen som skötte kameran hann att ta 3 rullar (2 vanliga + en IR) innan den dök igen och då hade t.o.m. några utav killarna fått för sig att de skulle simma ut med ett nät och linda in det kring propellern. Som tur var så hann de inte fram i tid.

Vi fann även en "lunga" flytade vid stranden utanför Norrfällviken under samma spaningsperiod. Texten var på ryska Där fanns även en hel del konserver och annat kul som klart kom från östblocket.

Efter hemkomst till regementet blev det förhör med alla som varit med och sedan påskrivning utav papper gällande tystnadsplikt osv...

Senare samma år i Kalix var ubåt instäng utav en timmer spärr. Sedan kom ett samtal från UD att spränga spärren och lämna fri lejd. Frågan vi alla ställde oss var ju givetvis varför och vad vi lämnde fri lejd för..

Någon som vill köpa en ubåt? Båttyp: U-båt, typ Projekt 613, i dagligt tal i väst världen s.k. "Whiskey-class", 256 stycken tillverkade på nio olika varv.
Citera
2005-08-01, 15:45
  #39
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rot
Vi fann även en "lunga" flytade vid stranden utanför Norrfällviken

Såna lungor har hittats också i skärgården runt Söderarm och i Luleå skärgård. Jag antar att det är samma sorts "mojäng" vi pratar om, en utblåsningspåse med någons slags enkelt kolfilter eller liknande?
Citera
2005-08-01, 23:48
  #40
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ryssar med dålig navigationsutrustning kan nog hamna lite varsomhelst tror jag, kanske inte på en annan sida av atlanten dock. En miniubåt behöver naturligtvis inte färdas över östersjön själv utan kan släppas av i närheten. Om U137:s kapten* faktiskt var en god sjöman, varför körde han då sin skorv upp på land (dessutom i övervattensläge)?!

* Inom den sovjetiska/ryska sjöfarten, såväl militära som civila, är befälhavarens ord LAG. Det spelar ingen roll om övriga besättningen tycker tvärtom. Man kan naturligtvis påstå att så är det även inom svenska sjöfarten men vi har iaf lite större utrymme för att fler kan komma till tals/framföra sina åsikter.

Givetvis har du rätt i det du säger men kaptenen är inte den som sköter all navigation utan det är hans sjömän som ger honom information. Även om han är en idiot hamnar han inte på andra sidan östersjön av misstag då han har flera sjömän som ger honom information om var de befinner sig.

Han var inte en god sjöman då han går på grund men han skulle knappast kunna ha befälet över en ubåt om han behövde krocka med fastlandet för att förstå var han var någonstans.
Citera
2005-08-01, 23:57
  #41
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rot
Själv kan jag bidra men en sann histora som när den hände hemligstämplades direkt och jag vet att bilderna vi tog fanns med i ÖB's årsrapport -88.

Händelsen skedde några mil i från Härnösand då vi var på ubåtsspaning. Andra dagen vi låg på OP kom plötsligt en miniubåt upp i övervattensläge. Killen som skötte kameran hann att ta 3 rullar (2 vanliga + en IR) innan den dök igen och då hade t.o.m. några utav killarna fått för sig att de skulle simma ut med ett nät och linda in det kring propellern. Som tur var så hann de inte fram i tid.

Vi fann även en "lunga" flytade vid stranden utanför Norrfällviken under samma spaningsperiod. Texten var på ryska Där fanns även en hel del konserver och annat kul som klart kom från östblocket.

Efter hemkomst till regementet blev det förhör med alla som varit med och sedan påskrivning utav papper gällande tystnadsplikt osv...

Senare samma år i Kalix var ubåt instäng utav en timmer spärr. Sedan kom ett samtal från UD att spränga spärren och lämna fri lejd. Frågan vi alla ställde oss var ju givetvis varför och vad vi lämnde fri lejd för..

Någon som vill köpa en ubåt? Båttyp: U-båt, typ Projekt 613, i dagligt tal i väst världen s.k. "Whiskey-class", 256 stycken tillverkade på nio olika varv.

Skönt att höra att du tar allvarligt på din tystnadsplikt.

Det är möjligt att det var en ryskubåt och man inte ville bomba men en annan teori är att det var en amerikansk ubåt. Har själv lite inside info från folk i stridande befattning.

De hade fått utslag och fått en position på något som med stor sannolikhet var en ubåt. När de meddelade/bad om tillstånd att avfyra fick de avslag från högsta ort. Kan tilläggas att det hände inte tidigare.
Citera
2005-08-02, 03:19
  #42
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shanghai
Givetvis har du rätt i det du säger men kaptenen är inte den som sköter all navigation utan det är hans sjömän som ger honom information. Även om han är en idiot hamnar han inte på andra sidan östersjön av misstag då han har flera sjömän som ger honom information om var de befinner sig.

Han var inte en god sjöman då han går på grund men han skulle knappast kunna ha befälet över en ubåt om han behövde krocka med fastlandet för att förstå var han var någonstans.

Nej, jag vet att kaptenen inte gör allt själv, ordergången är inte HELT okänd för mig. Att han skulle hamnat på fel sida av östersjön är det väl ingen som påstått? Vill minnas att de påstod att de var på väg norrut från Bornholm och att deras kompass inte var i bästa form (vilket vi alla märkte!).

Men eftersom då flera av sjömännen som gav honom info plus han själv då är kassa sjömän eftersom de gick på grund nåt så in i helvete rejält med full fart så undrar jag varför man skulle ge ett topphemligt uppdrag åt en sådan kapten och besättning? Och varför gick de på grund i övervattensläge om de nu var där för att spionera?!

Citera
2005-08-02, 15:58
  #43
Medlem
Äntligen en riktig konspirationstråd som inte handlar om att Hitler var en hyvens kille!!

Jag vill gärna spä på lite här. U137 kan ha hamnat där den hamnade av olika orsaker, men de flesta verkar överens om det orimliga i att de spionerade och av misstag råkade få upp båten över vattenytan och dessutom köra halvägs till småland med den. Nästan lika orimligt tycks det vara att kaptenen var så full att han körde fel över hela östersjön och rakt in i blekinge. Men det finns ju en helt annan förklaring!!

De kan ju faktiskt ha varit fullt medvetna om vad de sysslade med. Och varför var de det? Ja t ex: kolla vad som händer, testa om båten håller, kolla hur djupt det är eller min favorit: det var en superhemlig svensk organisation som körde dit den. Ännu lustigare kan det bli om man återknyter till trådskaparens ursprungliga utläggning. Han skrev något om att Palme hade någon typ av band med sovjet som gjorde att han lät bli att gå hårt fram. Det faller litegrann på att Palme inte var statsminister just då, men ger underlag till århundradets konspirationsteori!! Ja jag kom just på den och jag är rätt stolt över den, men den behöver utvecklas så hjälp gärna till:

Året efter U137 var det val. Alla vet att Palme inte ansåg att Fälldin var den smartaste killen i världen direkt. Så för att vinna valet 1982 tänkte Palme och hans penningstarka konspirationskollegor att de skulle sätta den sittande regeringen med Fälldin i spetsen inför ett rejält svårlöst dilemma. Givetvis var de övertygade om att Fälldin skulle framstå som en man som var oförmögen att leda landet. Så man köpte en Ubåt på den lokala skrotmarknaden, målade upp den lite och körde dit den (just denna delen behöver lite förbättring). Under tiden snackade Lars Werner med ryssarna (han hade ju definitivt kontakt med dem och såg hellre en sosseregering än en borgarregering) så att de höll god min, eller snarare rätt sorts sura min eller var det kanske rentutav så att de uppträdde som om det inte förstod någonting? Ifall det senare var fallet så kan det ju varit så att konspirationsgruppen (den hette förmodligen Sossarna Till Makten -82 dvs STM82 eller ngt liknande) hade räknat ut det och tänkt att det skulle funka.

Det här förklarar ju alla senare ubåtsincidenter också.

Det tog några månader men till slut läckte det här ut till borgarna som bestämde sig för att hämnas och startade motkonspirationsgruppen FSONHDHND(edj)(FåSeOmNiHittarDenHärNuDå(eradjävlar )). Den här gruppen sysslade med att dyka omkring och leka ubåt, föda upp minkar och sabotera utrustning man använder för att hitta ubåtar. Deras plan var naturligtvis att visa att sosseregeringen var ännu mindre handlingskraftig eftersom de inte ens kunde få upp en båt. Det ser onekligen inte bara ut som en tanke att ubåtsjagandet (efter u137) inleddes i oktober 1982, samma månad som den nya sosseregeringen tog makten!!!!

Ännu mer övertygande blir det ju om man kollar upp vad den misstroendeförklaring borgarna yrkade mot Lennart Bodström 1985 handlade om... ja just det ubåtskränkningarna!!!

Det här förklarar ju också Carl Bildts utspel i frågan. Jag minns inte om det var ubåtsnoja under Bildt regeringen också men isåfall var det förmodligen som man inte räknat med att minkarna skulle fortsätta simma omkring även om borgarna tog över makten.

Ju mer jag funderar på den här konspirationsteorin ju mer övertygad blir jag att det var så här det var!!
Citera
2005-08-03, 13:29
  #44
Banned
rots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Såna lungor har hittats också i skärgården runt Söderarm och i Luleå skärgård. Jag antar att det är samma sorts "mojäng" vi pratar om, en utblåsningspåse med någons slags enkelt kolfilter eller liknande?

Precis den typen av apparat var det.

Citat:
Ursprungligen postat av shanghai
Skönt att höra att du tar allvarligt på din tystnadsplikt.

Det är möjligt att det var en ryskubåt och man inte ville bomba men en annan teori är att det var en amerikansk ubåt. Har själv lite inside info från folk i stridande befattning.

Tystnadsplikt joo... stor mening att ha en militär ute på ubåtsjaket och dyl. om folket aldrig får veta vad de finner..

Finns flera exempel på att det inte bara var östubåtar. Karlskrona hade en hel del besök som sägs vara från engelsktalade länder.
Citera
2005-08-05, 14:26
  #45
Medlem
Intressant är att ryssarna målat "U137" på tornet för att ge sken av att det var en tysk ubåt när den sovjetiska marinens ubåtar hette SXXX.
När det gäller klassificering av incidenter där misstänkta ubåtar är inblandade krävs att man gör samtliga av följande observationer för att incidenten skall klassificeras som "ubåt":

- Ytan fri (Bekräftas visuellt)
- Radarbild utan indikation på ytfartyg
- Utslag på magnetslingor karakteristiskt för ett större fartyg
- Indikation i hydrofoner karakteristiska för ubåtar
-

Om en av dessa indikationer saknas, t.ex. genom att ett ytfartyg samtidigt som den möjliga ubåten passerar spelar det ingen roll om alla andra observationer klart visar att det rör sig om en ubåt. T.ex. att man inte har något militärt fartyg i området som kan bekräfta att ytan är fri, eller att en kamera är ur funktion. Incidenten klassificeras då som "Möjlig Ubåt".

Citat:
Metallmagnetiska indikationer i slingor har rapporterats vid flera tillfällen. Och i min mening så beror dessa på åskväder, tung industri i närheten, passerade fartyg som ej rapporterat sin färdväg och tom pendeltåg som bevisligen gett indikation på dessa sensorer.


Pelge: Din mening är här inte välgrundad. Militär personal som utbildats i tolkning av utslag på magnetslingor kan enkelt skilja på störningar och verkliga fartygspassager. Man kan t.o.m. räkna ut farten det förbipasserade fartyget håller samt dess ungefärliga storlek. Dessutom används flera parallella slingor som ytterligare minimerar risken för feltolkningar.
I kombination med hydrofonavlyssning ger detta ett mycket effektivt spårsystem som med stor nogrannhet kan identifiera vilken typ av föremål som rör sig genom ett sund.
Svensk media drev en kampanj som utmålade svenskt ubåtskydd som en samling jönsar som jagade fiskstim. Det var ingen av de som sysslade med ubåtsskydd som trodde att det s.k. typljudet var ubåtar, endast ett oidentifierat ljud som man inte kunde förklara till en början och som operatörerna därför borde känna till.
Citera
2005-08-26, 00:42
  #46
Medlem
Kyparens avatar
Jag vill minnas att ryssarna efter fallet erkände en rad kränkningar och dessutom lämnade in en ursäkt till regeringen, någon som vet mer om det? För övrigt har jag hört att det finns mängder av film från övervakningskameror innehållandes grodmän och dyl.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback