Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-03, 17:26
Avstängd
GringoBerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
Varför detta tjat om att en projektor är ett bra mycket bättre köp

Antingen köps tv:n av företag som ska ha en ball grej i en monter alt i lobbyn o då funkar ju inte en projektor dels pga allt ljus och framförallt att människor kommer gå framför "ljusstrålen" som projektorn skickar ut o sen är det ju knappast något coolt med en projektor jämfört med en sjukt stor tv annars köps tv:n av någon med för mycket pengar som tycker det är coolt med världens största tv och då försvinner också vitsen med en projektor.

Det jag däremot inte fattar är folk som har ett mörkt vardagsrum o köper en 50" led när dom kunde fått en 100" bild via projektor för halva priset.

För att en projektorlampa kostar drygt 4000 kr. Livslängden på en sådan är drygt 2000 h och tittar man på tv 4 h per dag tar det drygt ett och ett halvt år innan man måste köpa en ny lampa. Efter tre år har man lagt runt 8k på nya lampor och då är en high-end LED tv betydligt mer kostnadseffektiv.
Citera
2011-01-03, 20:25
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GringoBerra
För att en projektorlampa kostar drygt 4000 kr. Livslängden på en sådan är drygt 2000 h och tittar man på tv 4 h per dag tar det drygt ett och ett halvt år innan man måste köpa en ny lampa. Efter tre år har man lagt runt 8k på nya lampor och då är en high-end LED tv betydligt mer kostnadseffektiv.

Vad kollar du på för sunkiga projektorer som har lamplivslängd på 2000h?
Citera
2011-01-04, 02:30
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
plasma tv några jag läst på har livslängd på 50000 timmar, vilket ändå är kasst tycker jag om man kolla mycket på tv
Citera
2011-01-04, 02:53
Medlem
BSGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
plasma tv några jag läst på har livslängd på 50000 timmar, vilket ändå är kasst tycker jag om man kolla mycket på tv

Lite och lite jag menar delar man 50 000 på 24 får man 2083 och dela det på 365 så får du 5,7.

Alltså innebär det att om du har på TV 24 timmar varje dag under 5,7 år/2083 dagar dör TVen. Men jag skulle gissa på att du inte har på tv 24 timmar per dag varje dag så ja skulle gissa på att det skulle ta väl över 15 år innan den dör.
Citera
2011-01-04, 03:25
Medlem
Drapåtrissors avatar
Eftersom just plasma inte är direkt strömsnålt så lär det nästan behövas ett eget litet kraftverk för att driva skiten också. Men har man en så fet plånbok så lär inte det heller vara något problem.
Citera
2011-01-04, 11:51
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BSG
Lite och lite jag menar delar man 50 000 på 24 får man 2083 och dela det på 365 så får du 5,7.

Alltså innebär det att om du har på TV 24 timmar varje dag under 5,7 år/2083 dagar dör TVen. Men jag skulle gissa på att du inte har på tv 24 timmar per dag varje dag så ja skulle gissa på att det skulle ta väl över 15 år innan den dör.
och garantin är på 5år

men vissa har ju tv på när dom inte kolla på den, sticker till kompisar och så
Citera
2011-01-04, 12:08
Medlem
mmas avatar
Citat:

Ja det låter ju smart... att lämna TVn på när man sticker hemifrån.
Citera
2011-01-04, 23:25
Medlem
BSGs avatar
Citat:
och garantin är på 5år

Citat:
Ursprungligen postat av mma
Ja det låter ju smart... att lämna TVn på när man sticker hemifrån.

Haha men fortfarande inte varje dag exakt.
Citera
2011-01-06, 14:47
Medlem
hottentots avatar
Citat:

Mina lampor håller ungefär 3500 timmar och kostar i sverige ca: 2000:- Troligtvis halva priset om man importerar grejerna från asien.
Citera
2011-01-06, 14:58
Medlem
Robss avatar
Hade vart rätt kul att beställa TVn som faktura i Henrik Pontens namn..

Skämt åsido, men varför ens försöka sälja en sådan TV till det priset?
Citera
2011-01-06, 17:13
Medlem
Citat:

För 10000 får du en full HD projektor, Lite mer för en vettig duk osv.
Med några lampor kanske du lägger 20k på några år för en bild som är både ENORMT mycket större och troligen inte lider av alla problem LED tvs verkar ha.

På vilket sätt är det kostnadseffektivt jämfört med en "high-end" LED? dom ligger ju på 25000-30000.
Citera
2011-01-23, 02:39
Medlem
Dom har sänkt priset!
Nu kostar den bara 599 999
http://www.elgiganten.se/product/lju...-103-plasma-tv
Kanske läge att slå till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto