Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-22, 17:03
  #337
Moderator
Morfar-52s avatar
Tråd "Sju nya nätdroger narkotikaklassas" infogad./mod
Citera
2021-04-23, 19:57
  #338
Medlem
cmdQs avatar
Sorry ifall jag inte är så insatt men vad lite mer exakt betyder det att ett läkemedel är narkotikaklassat?
Är det som jag tror att det är olagligt att bruka om du inte har ett recept från en läkare?
Eller betyder det något annat utöver det?
Citera
2021-06-04, 15:26
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Sorry ifall jag inte är så insatt men vad lite mer exakt betyder det att ett läkemedel är narkotikaklassat?
Är det som jag tror att det är olagligt att bruka om du inte har ett recept från en läkare?
Eller betyder det något annat utöver det?

Det stämmer
Citera
2022-08-03, 19:57
  #340
Avstängd
På tisdag 9/8 klassas:

Etazen, etonitazepyn, N-piperidinyl etonitazen (etonitazepipn), protonitazen 2′-Me-alfa-PVP, N-etylnorpentedron, 4-metylpentedron, BOH-2C-B och pagoklon.

Citat:
Bilaga 1 /Upphör att gälla U:2022-08-09/
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1992-1554
Citera
2023-11-30, 20:46
  #341
Avstängd
GaranteratMangels avatar
Så har det blivit dags igen då.

"Folkhälsomyndigheten föreslår att regeringen ska klassificera 13 olika substanser.

Information från vetenskapliga källor, expertnätverk och internet visar att användning av substanserna innebär hälsorisker och i vissa fall kan medföra livsfara.

Folkhälsomyndigheten föreslår därför att följande oreglerade substanser klassificeras som narkotika:

Etylenoxinitazen, etometazen, N-pyrrolidinometonitazen, N-pyrrolidinoprotonitazen och N-piperidinylisotonitazen som tillhör gruppen opioider

Delta-8-THCP, delta-9-THCP, HHC-acetat (HHCO), delta-8-THC-acetat och delta-9-THC-acetat som tillhör gruppen cannabinoider
3-Me-PCP som tillhör gruppen hallucinogener
3ˈ-Me-alfa-PVP som tillhör gruppen katinoner.

Folkhälsomyndigheten föreslår också att följande oreglerade substans klassificeras som hälsofarlig vara:

2-metyl-alfa-PiHP som tillhör gruppen katinoner."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...sofarlig-vara/

Hade förväntat mig fler faktiskt, ingen benso t.ex.
__________________
Senast redigerad av GaranteratMangel 2023-11-30 kl. 20:48.
Citera
2023-12-24, 03:41
  #342
Medlem
Phobiazis avatar
Förstår inte varför Sverige är ökänt snabba på klassning. Vi får 1 nya katoiner årligen varpå vi blir världens testare o kostar antagligen mer från labben, det gör ju bara det hela farligare. Hade ju varit bättre om vi som större delen av EU hade a-phip o a-php inrikes för de är väl testade nu, mer långdtidseffekter/forskning finns nu på dessa än en majoritet av de psykofarmaka psykiatrin fått i mig..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback