Tänkte slå till med en sallad på grillade grönsaker i morgon till nyårssupén.
Sallad på aubergine, zuccini, paprika, morötter, fänkål, lök, pinjenötter och kapris med ugnsbakad lax och en handrörd dragon/dijon-majonäs.
Sitter och funderar på om jag skall time'a grönsakerna så att salladen severas varm eller om det funkar bättre med kall?
Grillar du dem tycker jag det är trevligast om det serveras varmt. Ok om det är sommarbuffé och man har dukat upp massa olika rätter,då kan det bara vara trevligt med lite "halv-ljumma" tillbehör. Smaken är ju som baken delad och det bästa är väl om du själv provsmakar maten innan och ser hur salladen bäst gör sig med laxen.
Jag tycker att du ska servera salladen varm, de ovanstående grönsakerna passar enligt mig bäst varma. Jag gillar dock inte ofta "vanlig" sallad som oftast är kall, så det kanske spelar in i min bedömning, men gör som du själv vill.
Verkar som konsensus ligger åt det varma/ljumna hållet. Så det får det bli, tack för hjälpen.
Skall försöka få till det så att salladen är varm till förätten, så att den ljumnar lagom tills det är dax.
När det gäller kaprisen så är jag själv sjukligt förtjust i det... Men inser att alla inte är det, så kaprisen kommer att hamna i en skål brevid.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!