• 1
  • 2
2010-12-30, 18:15
Medlem
Redors avatar
Lt sga att man kper en trja dagarna innan rean i en viss butik brjar. Sen kommer den trjan att reas ut nr rean brjar. Kan man d g tillbaka till affren, sga att man vill lmna tillbaka trjan men sen kpa den p rea? eller f mellanskillnaden tillbaka? Finns det ngra regler kring det?
Citera
2010-12-30, 18:19
Medlem
Om du har ppet kp p varan och den r oanvnd, ja.
Citera
2010-12-30, 18:22
Medlem
EugeneHutzs avatar
Nopp. Du kan ju lmna tillbaks den s lnge du har ppetkp, tv veckor eller vad det kan va. Men det finns ingen "prisgaranti" som hos elkedjorna i din konsumentrtt, om det var det du tnkte p.
Citera
2010-12-30, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Nopp. Du kan ju lmna tillbaks den s lnge du har ppetkp, tv veckor eller vad det kan va. Men det finns ingen "prisgaranti" som hos elkedjorna i din konsumentrtt, om det var det du tnkte p.
Fast nu menade han vl mest lmna tillbaka den och kpa en ny likadan.

Om inte annat kan man ju p det viset garantera att man fr ett exemplar _OM_ det skulle reas, typ, lite.

Har man otur stller de ju inte ut det i butiken eller bitchar dock
Citera
2010-12-30, 19:18
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz

Jag e allts bara ute efter att terkpa trjan, fr att f reapris p den istllet. Menar r den trjan p rea s borde dem ju ocks kunna ge mig den till det priset..om jag nu nyttjar min terkpsrtt.
Citera
2010-12-30, 21:03
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag e allts bara ute efter att terkpa trjan, fr att f reapris p den istllet. Menar r den trjan p rea s borde dem ju ocks kunna ge mig den till det priset..om jag nu nyttjar min terkpsrtt.
Det r ju bara i distans- och hemfrsljningslagen som ngerrtt kan beropas. Kper du i butik har butiken ingen skyldighet att ta emot en vara. Dremot gr mnga det och man fr sllan pengar i handen, utan ett tillgodokvitto som kan anvndas som betalningsmedel fr ngot annat i sortimentet.
Citera
2010-12-30, 21:28
Medlem
Ja notera noga p kvittot/frga i frvg om det r ppet kp. Har du inget kvitto med de fina orden "ppet kp X dagar" fr du snllt ha kvar trjan.
Citera
2010-12-30, 22:38
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Ja notera noga p kvittot/frga i frvg om det r ppet kp. Har du inget kvitto med de fina orden "ppet kp X dagar" fr du snllt ha kvar trjan.

"ppet kp i 10 dagar mot uppvisande av kvitto"
och ppet kp innebr ju att man har rtt att f tillbaka sina pengar eller om man sjlv vill..tillgodokvitto.
Citera
2010-12-30, 23:23
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
"ppet kp i 10 dagar mot uppvisande av kvitto"
och ppet kp innebr ju att man har rtt att f tillbaka sina pengar eller om man sjlv vill..tillgodokvitto.
Nej, ppet kp innebr inga som helst rttigheter att f pengar i handen.
Det r helt upp till butiken att avgra om de vill ge pengar eller om du fr ett tillgodokvitto.
ppet kp r inte heller ngot lagkrav utan en helt frivillig gest frn butiken. Drfr utgr inga som helst rttigheter. Det kan vara bra att tnka p s man inte blir en av alla frskallar som str och skller helt obefogat p det stackars kassabitrdet som bara fljer butikens regler.

Vill man ha speciella "rttigheter" efter ett kp s mste det avtalas (helst skriftligen) innan kpet ger rum.
Citera
2010-12-31, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Nej, ppet kp innebr inga som helst rttigheter att f pengar i handen.
Det r helt upp till butiken att avgra om de vill ge pengar eller om du fr ett tillgodokvitto.
ppet kp r inte heller ngot lagkrav utan en helt frivillig gest frn butiken. Drfr utgr inga som helst rttigheter. Det kan vara bra att tnka p s man inte blir en av alla frskallar som str och skller helt obefogat p det stackars kassabitrdet som bara fljer butikens regler.

Vill man ha speciella "rttigheter" efter ett kp s mste det avtalas (helst skriftligen) innan kpet ger rum.
Nr man inte kan f faktiska pengar tillbaka utan tillgodokvitto brukar man kalla det fr bytesrtt. ppet kp innebr att man kan f riktiga pengar tillbaka, i alla fall i min vrld.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...ent/Oppet-kop/
Citat:
Att handla p ppet kp betyder att du fr pengarna tillbaka om du ngrar kpet och lmnar tillbaka det du kpt inom en viss tid.
Citera
2010-12-31, 01:56
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UmbilicalBrothers
Nr man inte kan f faktiska pengar tillbaka utan tillgodokvitto brukar man kalla det fr bytesrtt. ppet kp innebr att man kan f riktiga pengar tillbaka, i alla fall i min vrld.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...ent/Oppet-kop/
Det resonemanget kan jag kpa.
Men dremot finns det inget lagstd fr vare sig bytesrtt, ppet kp eller hur dessa ska genomfras. Det var det jag tnkte p med rttigheter. Man fr vara njd med vad butiken kommer att erbjuda.
Citera
2010-12-31, 02:56
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det resonemanget kan jag kpa.
Men dremot finns det inget lagstd fr vare sig bytesrtt, ppet kp eller hur dessa ska genomfras. Det var det jag tnkte p med rttigheter. Man fr vara njd med vad butiken kommer att erbjuda.
Dr det inte finns lagstd fr man se till bruk och sedvnja eller praxis, och dr r det konsumentverket som tillsammans med branschen stter standarden. ppet kp = pengar i handen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in