• 1
  • 2
2010-12-30, 18:15
Medlem
Redors avatar
Låt säga att man köper en tröja dagarna innan rean i en viss butik börjar. Sen kommer den tröjan att reas ut när rean börjar. Kan man då gå tillbaka till affären, säga att man vill lämna tillbaka tröjan men sen köpa den på rea? eller få mellanskillnaden tillbaka? Finns det några regler kring det?
Citera
2010-12-30, 18:19
Medlem
Om du har öppet köp på varan och den är oanvänd, ja.
Citera
2010-12-30, 18:22
Medlem
EugeneHutzs avatar
Nopp. Du kan ju lämna tillbaks den så länge du har öppetköp, två veckor eller vad det kan va. Men det finns ingen "prisgaranti" som hos elkedjorna i din konsumenträtt, om det var det du tänkte på.
Citera
2010-12-30, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Nopp. Du kan ju lämna tillbaks den så länge du har öppetköp, två veckor eller vad det kan va. Men det finns ingen "prisgaranti" som hos elkedjorna i din konsumenträtt, om det var det du tänkte på.
Fast nu menade han väl mest lämna tillbaka den och köpa en ny likadan.

Om inte annat kan man ju på det viset garantera att man får ett exemplar _OM_ det skulle reas, typ, lite.

Har man otur ställer de ju inte ut det i butiken eller bitchar dock
Citera
2010-12-30, 19:18
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz

Jag e alltså bara ute efter att återköpa tröjan, för att få reapris på den istället. Menar är den tröjan på rea så borde dem ju också kunna ge mig den till det priset..om jag nu nyttjar min återköpsrätt.
Citera
2010-12-30, 21:03
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag e alltså bara ute efter att återköpa tröjan, för att få reapris på den istället. Menar är den tröjan på rea så borde dem ju också kunna ge mig den till det priset..om jag nu nyttjar min återköpsrätt.
Det är ju bara i distans- och hemförsäljningslagen som ångerrätt kan åberopas. Köper du i butik har butiken ingen skyldighet att ta emot en vara. Däremot gör många det och man får sällan pengar i handen, utan ett tillgodokvitto som kan användas som betalningsmedel för något annat i sortimentet.
Citera
2010-12-30, 21:28
Medlem
Ja notera noga på kvittot/fråga i förväg om det är öppet köp. Har du inget kvitto med de fina orden "öppet köp X dagar" får du snällt ha kvar tröjan.
Citera
2010-12-30, 22:38
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Ja notera noga på kvittot/fråga i förväg om det är öppet köp. Har du inget kvitto med de fina orden "öppet köp X dagar" får du snällt ha kvar tröjan.

"Öppet köp i 10 dagar mot uppvisande av kvitto"
och öppet köp innebär ju att man har rätt att få tillbaka sina pengar eller om man själv vill..tillgodokvitto.
Citera
2010-12-30, 23:23
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
"Öppet köp i 10 dagar mot uppvisande av kvitto"
och öppet köp innebär ju att man har rätt att få tillbaka sina pengar eller om man själv vill..tillgodokvitto.
Nej, öppet köp innebär inga som helst rättigheter att få pengar i handen.
Det är helt upp till butiken att avgöra om de vill ge pengar eller om du får ett tillgodokvitto.
Öppet köp är inte heller något lagkrav utan en helt frivillig gest från butiken. Därför utgår inga som helst rättigheter. Det kan vara bra att tänka på så man inte blir en av alla fårskallar som står och skäller helt obefogat på det stackars kassabiträdet som bara följer butikens regler.

Vill man ha speciella "rättigheter" efter ett köp så måste det avtalas (helst skriftligen) innan köpet äger rum.
Citera
2010-12-31, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Nej, öppet köp innebär inga som helst rättigheter att få pengar i handen.
Det är helt upp till butiken att avgöra om de vill ge pengar eller om du får ett tillgodokvitto.
Öppet köp är inte heller något lagkrav utan en helt frivillig gest från butiken. Därför utgår inga som helst rättigheter. Det kan vara bra att tänka på så man inte blir en av alla fårskallar som står och skäller helt obefogat på det stackars kassabiträdet som bara följer butikens regler.

Vill man ha speciella "rättigheter" efter ett köp så måste det avtalas (helst skriftligen) innan köpet äger rum.
När man inte kan få faktiska pengar tillbaka utan tillgodokvitto brukar man kalla det för bytesrätt. Öppet köp innebär att man kan få riktiga pengar tillbaka, i alla fall i min värld.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...ent/Oppet-kop/
Citat:
Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.
Citera
2010-12-31, 01:56
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UmbilicalBrothers
När man inte kan få faktiska pengar tillbaka utan tillgodokvitto brukar man kalla det för bytesrätt. Öppet köp innebär att man kan få riktiga pengar tillbaka, i alla fall i min värld.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...ent/Oppet-kop/
Det resonemanget kan jag köpa.
Men däremot finns det inget lagstöd för vare sig bytesrätt, öppet köp eller hur dessa ska genomföras. Det var det jag tänkte på med rättigheter. Man får vara nöjd med vad butiken kommer att erbjuda.
Citera
2010-12-31, 02:56
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det resonemanget kan jag köpa.
Men däremot finns det inget lagstöd för vare sig bytesrätt, öppet köp eller hur dessa ska genomföras. Det var det jag tänkte på med rättigheter. Man får vara nöjd med vad butiken kommer att erbjuda.
Där det inte finns lagstöd får man se till bruk och sedvänja eller praxis, och där är det konsumentverket som tillsammans med branschen sätter standarden. Öppet köp = pengar i handen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in