2010-12-30, 16:11
Medlem
Att senare versioner av Windows (Xp, VIsta, 7) är stabilare en tex Windws 98 (mindre blåskärmar osv) är nog de flesta överens om. Men varför är de så egentligen? Vad i själva programmeringen som är så pass mycket bättre skrivet?

Kanske svårt att svara på, men om någon har en idé vore de intressant att höra...
Citera
2010-12-30, 16:15
Medlem
qu4dros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dante86
Att senare versioner av Windows (Xp, VIsta, 7) är stabilare en tex Windws 98 (mindre blåskärmar osv) är nog de flesta överens om. Men varför är de så egentligen? Vad i själva programmeringen som är så pass mycket bättre skrivet?

Kanske svårt att svara på, men om någon har en idé vore de intressant att höra...
Ja det är svårt att svara på när man inte får se koden men jag gör ett försök.
Drivrutiner... 7an hanterar drivrutiner bättre så att de inte lika lätt kraschar.
98 och 7an använder olika kärnor d.v.s 7ans grund är stabilare. Windows 7 är egentligen en uppdatering av vista så de har haft tid att hinna fixa en massa buggar och rensa upp koden.
Senast redigerad av qu4dro 2010-12-30 kl. 16:20.
Citera
2010-12-30, 16:38
Medlem
Quwerrt93s avatar
Av egen erfarenhet kan jag knappast påstå att Windows Vista och Windows 7 är stabila. Windows 7 är dock lite stabilare än Windows Vista, men inte mycket. Dock är Windows XP stabilt, har aldrig varit med om att det har kraschat. Men Vista kraschade var och varannan dag när jag använde det och Windows 7 kraschar rätt så ofta också.
Citera
2010-12-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Av egen erfarenhet kan jag knappast påstå att Windows Vista och Windows 7 är stabila. Windows 7 är dock lite stabilare än Windows Vista, men inte mycket. Dock är Windows XP stabilt, har aldrig varit med om att det har kraschat. Men Vista kraschade var och varannan dag när jag använde det och Windows 7 kraschar rätt så ofta också.

Det beror ju dock lite på vad man gör med datorn också.
Har kört 7:an länge nu och har nog bara kraschat 1 eller 2 gånger. programmerar mest PHP, surfar, IRC:ar och lite sånt. Spelar nästan aldrig och det är bara när jag spelat som windows har kraschat och jag varit tvungen att starta om.
Citera
2010-12-30, 16:54
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamre
Det beror ju dock lite på vad man gör med datorn också.
Har kört 7:an länge nu och har nog bara kraschat 1 eller 2 gånger. programmerar mest PHP, surfar, IRC:ar och lite sånt. Spelar nästan aldrig och det är bara när jag spelat som windows har kraschat och jag varit tvungen att starta om.

Jag spelar heller aldrig några spel. Men min dator är ju inte heller den nyaste, men jag använder den nästan aldrig annat än till att surfa med.
Citera
2010-12-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93

Hur lyckas du få datorn att krascha så ofta?
Trasig hårdvara? Virus?
Citera
2010-12-30, 18:40
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundfoder
Hur lyckas du få datorn att krascha så ofta?
Trasig hårdvara? Virus?

Men nu använder jag inte mig av Vista längre som tur är. Men vet inte vad felet var, virus hade jag i alla fall inte.
Citera
2010-12-30, 18:59
Medlem
Adam211s avatar
Vad är det för datorer ni har? jag har haft Windows 7 installerat i ett helt år och aldrig haft några problem. Aldrig haft virus och har aldrig kraschat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in