Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-04, 17:02
  #3613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Jag gissar för övrigt att det bara är RAM-åtgången som skulle minska, tror inte en VST i sig tar upp särskilt mycket processorkraft. Det är när VSTn arbetar som den är krävande och då spelar det nog ingen större roll om du har en eller två instanser.

Lite OT kanske, men RAM går sällan åt (om vst:n i fråga inte använder sig av massa samples och ir). Det är just cpu:n som används mest. De flesta vst:s ritar till och med ut grafiken på cpu:n, och så kommer det sannolikt förbli så länge som vi användare envisar oss med att inte införskaffa hyggliga grafikkort till våra musikdatorbyggen. Det finns ju undantag naturligtvis (NI Kontakt är en ram-misshandlare, och utvecklarna LiquidSonics samt FabFilter har jag för mig utnyttjar gpu:n för grafikutritning, och cpu:n).
Citera
2016-05-24, 14:57
  #3614
Medlem
Tjäna tänkte börja göra EDM musik på fritiden men har bristfälliga kunskaper i ämnet....

Måste man köpa fl studio eller går det att ladda ner nånstans och kunna skapa schyst musik ändå?

Är ingen höjdare med datorn så behöver helt klart hjälp för att börja musik skapandet och då först att hitta och komma igång med en plattform som fl studio.
Citera
2016-05-30, 17:50
  #3615
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Är det någon skillnad mellan att köpa FL studio 12 (producer) eller ladda ner den via piratebay? Utöver kostnaden såklart? Menar, de tar la lika mycket plats? Den man laddar ner är la likadan som den man köper?

Helt enkelt, varför skulle jag spendera ca 1700 kr när jag kan få den gratis? Utöver att göra "rätt" för sig?

Tack på förhand!
Citera
2016-05-30, 17:56
  #3616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Är det någon skillnad mellan att köpa FL studio 12 (producer) eller ladda ner den via piratebay? Utöver kostnaden såklart? Menar, de tar la lika mycket plats? Den man laddar ner är la likadan som den man köper?

Helt enkelt, varför skulle jag spendera ca 1700 kr när jag kan få den gratis? Utöver att göra "rätt" för sig?

Tack på förhand!


Piratversionen kan bugga ganska mycket vad jag vet, kan vara ganska klurigt o hitta en bra piratversion också.
Citera
2016-05-30, 17:59
  #3617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombassdank
Tjäna tänkte börja göra EDM musik på fritiden men har bristfälliga kunskaper i ämnet....

Måste man köpa fl studio eller går det att ladda ner nånstans och kunna skapa schyst musik ändå?

Är ingen höjdare med datorn så behöver helt klart hjälp för att börja musik skapandet och då först att hitta och komma igång med en plattform som fl studio.


Fixa ett musikprogram, jag skulle rekommendera FL10 (användarvänligt)

Sen kollar du några youtube tutorials (Där kan man lära sig i princip allt)
Ladda ner några schyssta plug-ins med presets inom edm.
Sen äre bara att leka runt!
Citera
2016-06-03, 02:41
  #3618
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1henkan1
Fixa ett musikprogram, jag skulle rekommendera FL10 (användarvänligt)

Sen kollar du några youtube tutorials (Där kan man lära sig i princip allt)
Ladda ner några schyssta plug-ins med presets inom edm.
Sen äre bara att leka runt!
Jag ser inte hur FL10 skulle vara mer användarvänligt än FL12.
Citera
2016-06-06, 17:07
  #3619
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Fl studio 12 producer är la det "vanliga" paketet. Hur pass bra är den egntligen? Många "bra" som använder den?
Citera
2016-06-12, 23:11
  #3620
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Nån som har hållt på nåt med FL Control Surface?

Jag saknar funktionen som jag ser som mest uppenbar för en sådan grej, att kunna koppla saker till kontrollerna (alltså så att en lfo eller nåt kan styra reglaget som i sin tur styr någon parameter i en vst eller i fl).
Vet inte om det är jag som är korkad som inte hittar hur man ställer in det eller om det är folket på image-line som är korkade och har glömt att lägga till funktionen.
Citera
2016-06-13, 14:35
  #3621
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Hur tusan routar man midi mellan olika plugins i FL 12?

Tidigare så fanns det ju så man kunde välja midiportar för in-ut under settingstaben i pluggar men hittar inte det alls i tolvan.
Citera
2016-07-17, 09:18
  #3622
Medlem
vegeges avatar
Ni som har bytt till 12:an, är ni nöjda? Någon större skillnad?
Citera
2016-07-24, 18:45
  #3623
Medlem
Har ett problem med Sylenth1.
Har tidigare haft 2 plugins som heter sylenth. Ena öppnades som hela varan medans den andra öppnades som demon. Har nu tagit bort så det bara finns ett alternativ, vilken är hela varan.
När jag nu sparar ett projekt och sedan öppnar det så startar demon upp. Jag kan ju byta ut det mot den riktiga men har man lager på lager så är det krångligt att komma ihåg vilken som är vad. Någon som vet hur detta problem fixas?
Citera
2016-08-16, 15:56
  #3624
Medlem
Maggelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Är det någon skillnad mellan att köpa FL studio 12 (producer) eller ladda ner den via piratebay? Utöver kostnaden såklart? Menar, de tar la lika mycket plats? Den man laddar ner är la likadan som den man köper?

Helt enkelt, varför skulle jag spendera ca 1700 kr när jag kan få den gratis? Utöver att göra "rätt" för sig?

Tack på förhand!

Lättare att få tag i uppdateringar. Om du tar din musik till nästa nivå och börjar sälja/tjäna pengar kan du få problem med företaget om du inte har köpt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback