2010-12-29, 19:13
Medlem
Så, en enkel fråga jag undrat över men inte kommit fram till något svar.

Vi säger att jag tjänar 25.000kr och alla pengar blir insatta på ett konto i t.ex Swedbank, dvs som vanlig lön.
Men vad händer då om banken skulle gå in konkurs? Skulle mina pengar då gå förlorade eller skulle det vara möjligt att fortfarande ta ut dem eller betala i butik? Var kommer pengarna ifrån då eftersom banken gått i konkurs.

En annan fråga är vad som skulle hända om Sverige hamnade i en extrem lågkonjunktur?

EDIT: Insåg nyss att det ska vara ett frågetecken i rubriken
Citera
2010-12-29, 19:17
Bannlyst
Företagets tillgångar hamnar hos en konkursförvaltare. Om det är en bank så går staten in.
Och din lön skyddas av "insättningsgarantin" som just nu är på belopp upp till 500 000.

Sedan kan det kanske bli problem att ta ut pengarna på en gång, men jag tror inte det.
Citera
2010-12-29, 20:41
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Företagets tillgångar hamnar hos en konkursförvaltare. Om det är en bank så går staten in.
Och din lön skyddas av "insättningsgarantin" som just nu är på belopp upp till 500 000.

Sedan kan det kanske bli problem att ta ut pengarna på en gång, men jag tror inte det.
Från årsskiftet höjs dessutom insättningsgarantin till 100.000 Euro.

/ TT
Citera
2010-12-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dervan
En annan fråga är vad som skulle hända om Sverige hamnade i en extrem lågkonjunktur?

Jag vet inte exakt, men jag ser framför mig en helvetes massa duvor som lyfter och flyger runt, runt, runt... En skäggig man med domedagsklocka samt skylt med texten "slutet är nära" känns inte helt fel heller. Ruttnande lik på Sergels torg tror jag dock inte på.
Citera
2010-12-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spooz

Upp till 3 månader kan det ta att få ut pengarna.
Citera
2011-01-01, 05:36
Medlem
Det finns lagar och regler som sagt, men banker innebär alltid risker, du är inte tvungen att ha dina pengar på banken alltså skall du vara mån om riskerna. Du kan ju ha dem hemma, men det är modernt och mer säkert att ha dem på banken.

Att du väljer att placera dem på banken, gör att du kan riskera att dels banken går i konkurs eller att dom blir rånade, men som någon sade så finns lagar och du kan få ut från konkursen om det finns några pengar att få.
Citera
2011-01-01, 06:54
Medlem
bernankes avatar
Deponerade medel i bank är ju en skuldförbindelse - precis som ett vanligt kreditkontrakt. Pengarna på ditt bankkonto är alltså i viss mening inte dina pengar, utan endast din fordran på banken. Som nämnt innebär en konkurs som vanligt att din fordring övergår till konkursboet.
Citera
2011-08-19, 18:00
Medlem
hejsan07s avatar
Alla konton tycks dock inte gälla vid den statliga insättningsgarantin. De flesta "vanliga" konton på "vanliga" banker har du garantin på. IPS sparande etc. depåer så tycks det finnas en del andra regler omkring som jag inte är så insatt i hur de fungerar.

Kanske kan någon annan bättre påläst här i forumet redogöra för detta? Vore intressant att ta del av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in