Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-31, 15:09
  #901
Medlem
Del 3. David Headley träffar FL i Stockholm mm.

Citat:
Tilbage står, at de internationale terrornetværk tilsyneladende i høj grad hænger sammen. Fra Ilyas Kahsmiri i Pakistan, til David Headley , der både har været involveret i planlægning af angreb i København og Århus og et gennemført angreb i Mumbai i Indien i 2008, videre til personer i Storbritannien, Stockholm og Danmark.

Citat:
Fakta:
David Headley er sendt til Stockholm af Ilyas Kashmiri, der bor i Nordwaziristan i Pakistan.
-Det er her, at Headley møder Farid, der bor i Döbelnsgatan, Stockholm.
Han har to butikker i det centrale Stockholm.
På Farids adresse har Mohamed Moumou boet: Moumou har mindst to gange været i Danmark, hvor han blev anholdt i marts 2004 i Ishøj.
-I øjeblikket er to mænd i retten i Danmark, tiltalt for at være centrale figurer i et netværk, der rekrutterede selvmordsbombere.
De var i nær kontakt med Moumou.
-Moumou har været i træningslejr i Khalden Camp i Afghanistan,. -Moumou blev dræbt i Irak af amerikanske styrker i 2008. Han blev betegnet som nummer 2 i Al Qaida-hierarkiet i Irak, der var særdeles aktivt på det tidspunkt.
I Khalden Camp var også Mohammed Atta (deltog i 11. september-angrebet), Richard Reid (skobomberen) og yderligere mindst to personer, der deltog i 11. septemberangrebet.
-Mohammed Atta kom i en moské i Hamborg. Det gjorde også Siddiqi, der har været i Kashmiritræningslejr i Pakistan.
Siddiqi har bl. a. advaret de europæiske myndigheder om, at der er terrorangreb på vej i Europa.


Citat:
TERRORPLANER
David Headley 50-årig amerikanskpakistaner med forbindelser til flere terrorgrupper.
Han var med til at planlægge terrorangrebet i Mumbai i Indien i 2008. 166 personer mistede livet.
Han var i oktober 2009 i færd med at planlægge et angreb mod Jyllands-Postens kontorer i Danmark, da han blev anholdt.

Det får räcka så. Jämför hur danska journalister jobbar med att ta fram fakta - och faktiskt skildra vad som sker.
Våra lågt begåvade journalister går istället omkring med dåraktiga miner och "Vi Gillar Olika"- knappar.
Citera
2010-12-31, 15:12
  #902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Dock verkar det iofs otroligt att de skulle lyckats ta sig in. Säkerheten på Jyllandsposten ser ju ut att påminna mer om ett fängelse än någon tidningsredaktion, så jag vet ärligt talat inte hur islamisterna hade tänkt riktigt.

De skulle inte till JPs huvudbyggnad, de skulle till Politikens Hus som JP delar med en annan tidninge. Det huset har inte samma säkerhetsnivå som JPs huvudbyggnad.
Citera
2010-12-31, 15:13
  #903
Medlem
Gonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Ja det är anmärkningsvärt egentligen att vi ska behöva göra journalisternas jobb åt dem. Vad gör de hela dagarna egentligen?

Är det förresten någon som vet hur det ser ut med potentiella straffsatser i de här fallen i Danmark jämfört med Sverige. De lär väl dömas i Danmark eller, om jag förstått det rätt, för de arresterades väl där?

Dock verkar det iofs otroligt att de skulle lyckats ta sig in. Säkerheten på Jyllandsposten ser ju ut att påminna mer om ett fängelse än någon tidningsredaktion, så jag vet ärligt talat inte hur islamisterna hade tänkt riktigt.

Ja, det är ju väldigt underligt att det är här på flashback som man får mest infomation. Man undrar faktiskt vad de sysslar med på de stora tidningarna där de måste vara ganska många som jobbar endast med detta just nu. Väldigt många intressanta detaljer har jag läst långt mycket tidigare här på fb än i någon tidning. Det tog två dagar innan kopplingen till Helena Benaouda publicerades hos Expressen (som väl var första tidning med detta).
Citera
2010-12-31, 15:14
  #904
Medlem
Jag kommer inte med några nyheter. Utan jag tänker enbart dela med mig av några citat ur dagens Expressen som skriver om "Sanning om misstänkta TERROR-SVENSKARNA". För ni som klankar på Aftonbladet om missvisande artiklar samt dessa "snyftartiklar", Expressen kan de också. Kommenterar varje citat och börjar med rubriken från framsidan av dagens tidning. Varför skriva terror-svenskarna med stora bokstäver som vilken annan ADHD-skribent? Ännu värre och nästan onödigt att kommentera, varför skriva SVENSKARNA? F---p---.

Något som man med nästan säkerhet kan konstatera är att dessa herrar är duktiga på att försöka ljuga. De som inte ser igenom deras lögner bör ta sig en funderare på hur lättmanipulerade de är.

Abdullah släpptes på fri fot efter gripandet, fortfarande misstänkt men de hade tyvärr för svaga bevis för en häktning. Vad ser Abdullah om gripandet och hela händelsen?

"-Misstankarna rör inte mig för jag vet att jag är oskyldig. Jag har inte planerat något attentat, säger han."

Tydligen ska han ha träffat på "svenskarna" i moskén i Stockholm men fortfarande bara sådär ytligt. Hans lägenhet skulle han egentligen låtit ut till ett par men dessa tre "svenskar" hade istället kommit. Ursäkta om jag återberättar mycket av vad ni redan vet men lika bra att ta med allt.

"-Jag tyckte inte jag kunde avvisa dem utan följde dem till lägenheten i Herlev. Jag kände ju dem ytligt och ville inte vara ogästvänlig och inte låta dem få någonstans att sova." (Expressen Fredagen 31 December 2010, s 9)

Vidare förklarar han att han tror polisen misstagit sig, enligt honom kan det inte vara "svenskarnas" vapen för han har aldrig hört dem tala om terror förut. Artikeln slutar med att han kaxigt utmanar säkerhetspolisen att sätta dit honom.




I nästa artikeln som inte är lika intressant men desto mer förargelseväckande, har vi (förhoppningsvis tredje gången gillt) Munir Awad. Denna artikel är en snyftartikel och en fotkänga till media hur taskiga de är. Det går även att tolka den som en "vad var det vi sa Munir-artikel".

Munir beskriver hur han känner sig kränkt över att medierna publicerade namn och bild på honom. Han anmälde det till PO. Vidare fortsätter artikeln med att berätta om en händelse där Munir och sin bror misshandlat en ordningsvakt, åkt dit på samhällstjänst för att sedan strunta i att göra den. Rätten beslutade sedan för att skriva av händelsen. Detta kan liknas med det i att han struntade betala tillbaka de 8 500 kr det kostade UD att få hem honom från Pakistan 2009, misstänkt för terrorism.

Hur kan vi ha ett land där en man väldigt tydligt visar hur han skiter i våra lagar och bestämmelser? Ett land där det är okej att strunta i att betala tillbaka samhället för de brott man gjort. Det är faktiskt pinsamt att Munir aldrig blivit utvisad utan vi tar tillbaka honom med öppna armar varje gång.

Det är även ganska komiskt att se hur personer som Munir anser sig skyldiga och tycker synd om att de behandlas som terrorister, fått denna terroriststämpel över sig. Samtidigt har han nu blivit misstänkt som terrorist för tredje gången. Sådan otur kan väl ingen person ha att den blir oskyldigt misstänkt tre gånger? Artikeln avslutar med att ta upp en händelse i Maj där Munir pratar på ett seminarium, arrangerat av Muslimska rättighetskommitén. Temat: "Terroristlagstiftningens terror" - hur lagstiftningen är en rättsskandal.


Jag mår illa över människor som Munir och Abdullah, pinsamt var ordet.
Citera
2010-12-31, 15:14
  #905
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
De skulle inte till JPs huvudbyggnad, de skulle till Politikens Hus som JP delar med en annan tidninge. Det huset har inte samma säkerhetsnivå som JPs huvudbyggnad.

Är detta bekräftat eller har ni för höga tankar om araberna?
Citera
2010-12-31, 15:15
  #906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Är detta bekräftat eller har ni för höga tankar om araberna?

Det har stått så i rapporteringen i alla fall.
Citera
2010-12-31, 15:18
  #907
Medlem
deckardrottningens avatar
AFP har börjat publicera kopplingen till Benaouda - nu är kopplingen känd ute i världen.

Citat:
Chilling details emerge in Danish terrorist attack plot probe

...
They have been officially identified only as a 44-year-old Tunisian, a 29-year-old Swede born in Lebanon, and a 30-year-old Swede.

Both Danish and Swedish media have however provided the names and backgrounds of the men, identifying the Denmark-based Iraqi as Abdullah Muhammed Salman and the three residents of Sweden as Mounir Dhahri, Munir Awad and Omar Abdalla Aboelazm.
...
When he was arrested in Somalia, Awad was travelling with his then 17-year-old pregnant wife Safia Benaouda, who is the daughter of the head of Sweden's Muslim Council Helena Benaouda, Swedish daily Svenska Dagbladet reported.
...
Awad, the paper reported, had shared an apartment in Stockholm with the two men, Mohamoud Jama, 22, and Bille Ilias Mohamed, 26, who are members of the Islamist movement Al-Shebab, which has declared allegiance to Osama bin Laden's al-Qaida network and controls most of southern and central Somalia.

http://www.vancouversun.com/news/Chi...480/story.html


och danske justitieministern har bekräftat att han fått veta om de här terroristerna för flera veckor sedan
Citat:
DANISH Justice Minister Lars Barfoed has revealed he was informed weeks ago of a plot to massacre staff at a Danish newspaper.
http://www.heraldsun.com.au/news/bre...-1225979631302
__________________
Senast redigerad av deckardrottningen 2010-12-31 kl. 15:24.
Citera
2010-12-31, 15:30
  #908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Del 3. David Headley träffar FL i Stockholm mm.

Det får räcka så. Jämför hur danska journalister jobbar med att ta fram fakta - och faktiskt skildra vad som sker.
Våra lågt begåvade journalister går istället omkring med dåraktiga miner och "Vi Gillar Olika"- knappar.

Jag får intrycket av de flesta svenska journalister mest är intresserade av att få fram tidningens eller sina egna åsikter.
Intressant med Kurdo Baksi. Någon borde snappa upp denna indirekta koppling som finns till honom.
Citera
2010-12-31, 15:35
  #909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Vill bara påminna hur Kurdo Baksi uttalade sig om sin terroristvän efter att han dött 2008 i en självmordsattack, en terrorist som antas ha dödat hundratals. Han levererar också en närmast osannolik förklaring till hur hans vän dog.
Kurdo Baksi anses av PK-Sverige som en mycket hedervärd och trovärdig person, varför man sväljer hans uppgifter utan att reagera.



http://www.sydsvenskan.se/sverige/ar...d-av-Sapo.html

Ett sådant uttalande borde definitivt rendera i en massiv mediauppmärksamhet, det är resor värre än alla obetalda TV-licenser, mutresor och tobleronetrams, men icke då...
Citera
2010-12-31, 15:40
  #910
Medlem
BjarneSchlyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
AFP har börjat publicera kopplingen till Benaouda - nu är kopplingen känd ute i världen.



och danske justitieministern har bekräftat att han fått veta om de här terroristerna för flera veckor sedan

Skandal att man ska behöva vända sig till utländska media för att få läsa om dessa "svenska medborgares" förehavanden.

Om det går att få en utländsk grävande journalist intresserad av den svenska media-censuren skulle det bli intressant. Lösnummer säljer som sagt och ett scope kring hur svensk politiker och media unisont undanhåller relevant fakta för medborgarna skulle vara en käftsmäll på det självgoda politiska och mediala etablissemanget.
Citera
2010-12-31, 15:57
  #911
Medlem
jugbandbluess avatar
kenza-kopplingen är löjlig men talande för flashbackare som förläst sig på PI:s guilt by association-artiklar. fyra stollar har, om SÄPO har rätt denna gången (till skillnad från exempelvis göteborg-gripandena i oktober), åkt till köpenhamn för att begå ett terrordåd. det är i så fall deras gärning och deras beslut. att gå från det konstaterandet till att smeta skuld på allt och alla är inget annat än efterblivet.
Citera
2010-12-31, 16:00
  #912
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosenergo
I en häpnadsväckande fantasifull tjugo sidor tryckt rapport kallad ”Nowhere To Go – Sweden’s complicity in the world-wide detention of Monir Awad” [Ingenstans Att Ta Vägen – Sveriges delaktighet i det världsomspännande fängslandet av Monir Awad] – självklart finansierad av svenska skattepengar – berättar man om den otursförföljda turisten Munirs strävan att ta sig ur Säpos och CIAs vassa klor.

Rapporten finns att ladda ner på http://pdfcast.org/pdf/danish-terror...e-detention-of
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback