Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Snälla, ignorera alla som föreslår bearnaisesås. Finns det något mer WT?
Du kan komma undan om du gör den själv men det kräver en del av dig.
Denna tråden är en perfekt uppvisning av vad WT äter när de ska laga något "finare".
Mitt förslag är att söka inspiration från exempelvis halv åtta hos mig.
Hehe. Du klankar ner på bearnaise samtidigt som du har snubben som sa "köttet är bara en farkost för såsen" som avatar?
En hemmagjord bearnaise är bland det bästa som finns till en maffig bistrorätt, men det klarar sannolikt inte den här 18-åringen av att slänga ihop. Jag tycker att många av de tips som kommit är bra. Jag skulle inte göra det själv om jag skulle laga 3-rätters men det gäller att förstå vilken nivå folket man ger tips åt är på.
Toast skagen slår sällan fel som förrätt och det är lätt att göra. Försök få tag på en "hemmagjord" skagenröra (hos fiskhandlare eller fiskdisk i bättre mataffär). Köper man en fabriksgjord så blir det att leka "hitta räkan". Skär bort kanterna på brödet och stek brödskivorna i smör istället för att rosta dem, det lyfter rätten rejält.
Köttbit och potatis med sås bli bra till varmrätt. Stek inte sönder köttet bara så blir det bra.
Efterrätter finns det hur mycket som helst man kan göra också. En sak som är sjukt gott och enkelt är att göra nån form av fattiga riddare. Vänd ljust bröd i en smet av grädde och ägg (lätt vispat men inte skummigt) och stek i smör. Servera med en god sorbet. Har du frysta bär (typ jordgubbar eller hallon) så kan du tina dem i micron och köra dem i blendern med lite socker så får du en god sås att rippla över glassen och brödet.
Lycka till