2010-12-29, 13:14
Medlem
PuncturedBladders avatar
Snälla, ignorera alla som föreslår bearnaisesås. Finns det något mer WT?

Du kan komma undan om du gör den själv men det kräver en del av dig.

Denna tråden är en perfekt uppvisning av vad WT äter när de ska laga något "finare".

Mitt förslag är att söka inspiration från exempelvis halv åtta hos mig.
Citera
2010-12-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredricoeee
Okej, men det behöver ju inte alltid vara kladdigt vitlöksbröd. Bara typ så man känner smaken.
Men om jag säger så, funkar vitlökssmaken och skagensmaken ihop?

Spontant skulle jag säga att smakerna kan komma att skära sig lite. Skagenröran är vanligtvis tämligen mild i sin smak och tror nog att det finns en viss risk vitlöken tar över och domminerar helt. Helt säker är jag dock inte på detta så mitt tips är, testa. Gör en med vitlöksbröd och provät ett par timmar innan.

Nu är det kanske lite ont om tid men annars är det alltid bra att provlaga det man vill servera ett par dagar innan för att få ett hum om tider och mängder. Speciellt om det är till lite fler personer som skall äta.
Citera
2010-12-29, 14:29
Medlem
ser inte ut som du kan NÅTTt om mat. DÄRFÖR köper du färdigskivad rostbiff o färdig potatisgrattäng. 1a rätten kan du ha en toast skagen --köp färdig röra-efterrätt-marängsviss
kan ju bara lyckas
gott nyt år o lycka till
Citera
2010-12-29, 14:32
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Är dina vänner något av matexperter eller äter de på McDonalds var och varannan dag?

Ska tänka på någon meny efter ditt svar
Citera
2010-12-29, 18:28
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Är dina vänner något av matexperter eller äter de på McDonalds var och varannan dag?

Ska tänka på någon meny efter ditt svar

Mina vänner föredrar mamma scans köttbullar framför hemlagade. Ingen äter några grönsaker whatsoever. I bland äter vi på Sibylla men för det mesta blir det chees på mcd.
Citera
2010-12-29, 19:12
Medlem
Samwises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder

Denna tråden är en perfekt uppvisning av vad WT äter när de ska laga något "finare".

Du är väl snarare ett exempel på någon som inte vet något om mat om du kallar hemlagad bearnaisesås för WT?
Och är inte du mer WT som ser på ett sådant hemskt program såsom Halv åtta hos mig?
Citera
2010-12-29, 21:40
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
förrätt: ärtsoppa
varmrätt: spagetti och köttfärssås
efterrätt: glass

Dagens bästa tips, unga gossar ska inte krångla till det på nyår, de ska koncentrera sig mer på spritintaget.

Citera
2010-12-29, 21:59
Medlem
erlgs avatar
Kör skaldjursfat med champagne som förrätt. Endast musslorna skall kokas, resten serveras på is med caviar eller löjrom. Busenkelt och lite lyxigt. Bara för att det är en gammal 70-tals klassiker behöver det ju inte vara fel att servera oxfilé provencale till huvudrätt. Med ett gott kryddsmör behöver du inte heller lägga tid på sås. Allt serveras på ett fat - enkelt och en brukar vara en vinnare med grabbarna i jaktstugan. Creme brylee är aldrig fel som efterrätt, och du kan göra den i förväg.
Citera
2010-12-29, 22:09
Medlem
stordrulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Kör skaldjursfat med champagne som förrätt. Endast musslorna skall kokas, resten serveras på is med caviar eller löjrom. Busenkelt och lite lyxigt. Bara för att det är en gammal 70-tals klassiker behöver det ju inte vara fel att servera oxfilé provencale till huvudrätt. Med ett gott kryddsmör behöver du inte heller lägga tid på sås. Allt serveras på ett fat - enkelt och en brukar vara en vinnare med grabbarna i jaktstugan. Creme brylee är aldrig fel som efterrätt, och du kan göra den i förväg.

Skaldjursfat är då fan inget dåligt förslag, detta vart jag själv riktigt sugen på nu.

Har man ett gäng soppskedar modell: http://eddieross.typepad.com/eddie_r...nese_spoon.jpg Så passar det ju fantastiskt att göra små kalla "rätter" och lägga på fatet också.
Citera
2010-12-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder

Hehe. Du klankar ner på bearnaise samtidigt som du har snubben som sa "köttet är bara en farkost för såsen" som avatar?

En hemmagjord bearnaise är bland det bästa som finns till en maffig bistrorätt, men det klarar sannolikt inte den här 18-åringen av att slänga ihop. Jag tycker att många av de tips som kommit är bra. Jag skulle inte göra det själv om jag skulle laga 3-rätters men det gäller att förstå vilken nivå folket man ger tips åt är på.

Toast skagen slår sällan fel som förrätt och det är lätt att göra. Försök få tag på en "hemmagjord" skagenröra (hos fiskhandlare eller fiskdisk i bättre mataffär). Köper man en fabriksgjord så blir det att leka "hitta räkan". Skär bort kanterna på brödet och stek brödskivorna i smör istället för att rosta dem, det lyfter rätten rejält.

Köttbit och potatis med sås bli bra till varmrätt. Stek inte sönder köttet bara så blir det bra.

Efterrätter finns det hur mycket som helst man kan göra också. En sak som är sjukt gott och enkelt är att göra nån form av fattiga riddare. Vänd ljust bröd i en smet av grädde och ägg (lätt vispat men inte skummigt) och stek i smör. Servera med en god sorbet. Har du frysta bär (typ jordgubbar eller hallon) så kan du tina dem i micron och köra dem i blendern med lite socker så får du en god sås att rippla över glassen och brödet.

Lycka till
Citera
2010-12-29, 22:34
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyCopKiller
Mina vänner föredrar mamma scans köttbullar framför hemlagade. Ingen äter några grönsaker whatsoever. I bland äter vi på Sibylla men för det mesta blir det chees på mcd.

Okej.. Då är det ju illa. Ingen människa med lite matvett i skallen äter scans köttbullar framför hemlagade!

Som flera föreslagit är nog en skagentoast som förrätt bra till er .
Jag vet inte om ni har pengarna men kanske smördegsinbakad fläskfile kan vara något som huvudrätt?
Samt en god chokladmousse till efterrätt. Chokladmoussen kan dock vara lite svår att göra så testa gärna i din ensamhet imorgon isåfall!

/Obvious.
Citera
2010-12-29, 22:48
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samwise
Du är väl snarare ett exempel på någon som inte vet något om mat om du kallar hemlagad bearnaisesås för WT?
Och är inte du mer WT som ser på ett sådant hemskt program såsom Halv åtta hos mig?
Om du läser vad jag skrev så märker du att jag aldrig kallade hemlagad bearnaise för WT.
Nej, jag kollar inte på TV (nästan) överhuvudtaget faktiskt men man kan få en del inspiration genom att kolla på deras menyer som finns på internet. Jag tycker det är skönt att få andra impulser än toast skagen som 50% i denna tråden redan skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Hehe. Du klankar ner på bearnaise samtidigt som du har snubben som sa "köttet är bara en farkost för såsen" som avatar?
Hehe, jag inser ironin. Men det finns bearnaisesås och så finns det bearnaisesås. I vilket sammanhang skulle han ha yttrat ett sådant påstående?
Du har för övrigt bra synpunkter.

Grundregeln för god mat: Gör den själv. Gör man det kan till och med det simplaste bli gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in