Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-16, 23:37
  #445
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Hur och vilka ingredienser skall man ha för att "äta på riktigt" men ändå mjukstarta?
Något särskilt strömmingsmärke?
Är det sant att om man öppnar under vatten så är doften inte avskrämande för en nybörjare?

(knäppt -för jag älskar dansk riktig hardcore-ost som doftar hårt)

Surströmming i tunnbröd med gräddfil, röd lök och gräslök tyckte jag räckte, alla säger ju att "mandelpotatis" också är ett måste men det kunde jag välja bort.

Röda Ulven färdiga filéer använde jag, igen, brott mot etiketten enl många men jag är skåning så jag bryr mig inte.

Gällande att öppna under vatten, svar "ja". Att öppna burken under vatten gör det inte bara enklare doftmässigt utan även rent praktiskt för burken öppnar sig som en skakad öl-burk pga trycket och spiller sin saft lite varstans (gärna på dina kläder).

Doften är inte alls som ost eller något annat du tidigare luktat, ostar doftar fränt, surt och skarpt (med vissa undantag). Surströmming är "tyngre", doftar "unket", "ruttet" den förföljer en överallt och du glömmer den aldrig så du gör rätt i att börja med att öppna fanskapet under vatten, för din egen skull och alla i din omgivning. Du kommer få lukt så det räcker och blir över.

EDIT:
Låt inte lukten avskräcka dig, det smakar inte alls som det luktar, inte i närheten. Det är en "säregen" smak men inte alls som lukten den producerar.
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2017-06-16 kl. 23:40.
Citera
2017-06-16, 23:48
  #446
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Jag provade detta åbäke en gång, fick en minimal bit på ett tunnbröd, toppat med massor av potatis, rödlök och gräddfil, biten var verkligen skitliten, men när jag skulle stoppa det i munnen o kände lukten tog det tvärstopp, fy för den jävla lede, har aldrig känt en värre stank

Ska nog fan till en pistol mot tinningen om jag skulle äta det..

Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Att kontaminera alla varor i kylen med surströmming, huvva!

Detta.

Lukten är inte att underskatta, allt som sägs om den stämmer. Det är inga överdrifter eller "urban legends" när det kommer till surströmming, det luktar död och ondska.

Lekman men vad jag har förstått så beror detta på en kemikalie som bildas vid jäsningen och denna kemikalie älskar att binda sig till fett, inte bara smör om du har det i närheten utan allt fett, även det som du hittar i målarfärg och tapetklister, därför skall man aldrig öppna en surströmmingsburk inomhus. Lukten sätter sig i väggarna då.
Citera
2017-06-16, 23:50
  #447
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
EDIT:
Låt inte lukten avskräcka dig, det smakar inte alls som det luktar, inte i närheten. Det är en "säregen" smak men inte alls som lukten den producerar.

Det smakar väl mest salt (om man lärt sig stänga av näsan), och med alla tillbehör är det rätt ok om man är lite på kanelen så att säga (på tal om kryddornas betydelse för kosten).

Jag undrar varför man inte äter bara surströmming utan tillbehör om det nu är en sådan delikatess? Själv har jag prövat flera gånger och mitt betyg är att det är helt OK med alla tillbehör och i ljuset av att vara en tradition. Men som specifik och enskild näringskälla kan ju inte många tycka att det är ett fördelaktigt näringsintag. Eller?
Citera
2017-06-17, 00:02
  #448
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Det smakar väl mest salt (om man lärt sig stänga av näsan), och med alla tillbehör är det rätt ok om man är lite på kanelen så att säga (på tal om kryddornas betydelse för kosten).

Jag undrar varför man inte äter bara surströmming utan tillbehör om det nu är en sådan delikatess? Själv har jag prövat flera gånger och mitt betyg är att det är helt OK med alla tillbehör och i ljuset av att vara en tradition. Men som specifik och enskild näringskälla kan ju inte många tycka att det är ett fördelaktigt näringsintag. Eller?

Mest salt ja (helt klart den dominanta smaken) men personligen tycker jag det lämnar en lätt eftersmak av dill och peppar (kan inte sätta fingret på det).

Nja, att bara äta surströmming passar inte mig, för många är det en grej men för mig blir det som att bara äta en ingrediens ur en måltid. Gillar blandningen av bröd, lök, gräddfil, gräslök och surströmming med vanlig stekt potatis till. Är nog ingen riktig "suris", äter den främst för jag tycker det är gott till nämnda tillbehör men i ärlighetens namn kan jag lika gärna ha torsk eller sill till samma kombo.
Citera
2017-06-17, 00:42
  #449
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag fattar, lovar jag fattar men har bestämt att midsommar 2017 med sill, färskpotatis m.m. även skall innehålla surströmming, mjukt tunnbröd, gräddfil, rödlök, strömming, gräslök, kokt mandelpotatis i en klämma. Är detta rätt? Om inte . Hur?
Vill verkligen tycka om detta.
Har du / ni tips?
Citera
2017-06-17, 03:29
  #450
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Vidrig och vämjelig sed. Otänkbart för kulturellt högtstående konässörer och livsnjutare.

Ett provinsiellt och primitivt självplågeri, anpassat för *delar av* befolkningen norr om Dalälven.



Nej nej nej så enkelt kan det det ivara..!!!
Mycket mer komplext såklart.

Min minstig SKRIKER NÄR Svarta Sarah o Gamle Olle, Dansk Ost, närmas huset.
Med det i tanken tänker jag äta en tunnbrödrulle, med allt, 2017!!!!!!!

Svar kommer, med löfte om ett riktigt test.
Citera
2017-06-17, 03:38
  #451
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag återkommer efter Midsomar.
En svensk helhet.

´
Citera
2017-06-23, 00:48
  #452
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nambla
Jag håller med de två föregående skribenterna. Hur kan man sitta och äta skämd mat för glatta livet?

Föredrar sill.


Men varför överlever detta

Visst finns något?
(min minsta tyckte dansk underbar ost var en nära-döden-upplevelse)


´
Citera
2017-06-23, 02:49
  #453
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag fattar, lovar jag fattar men har bestämt att midsommar 2017 med sill, färskpotatis m.m. även skall innehålla surströmming, mjukt tunnbröd, gräddfil, rödlök, strömming, gräslök, kokt mandelpotatis i en klämma. Är detta rätt? Om inte . Hur?
Vill verkligen tycka om detta.
Har du / ni tips?

Skippa gräddfil, det är för fegisar. Mjukt tunnbröd funkar men hårt är bättre. I övrigt är du helt rätt ute. Och om du inte är rädd för dansk ost så kommer det här att gå galant. Suringen är ingenting i jämförelse med Gamle Ole. :-)

Tänk på själva fisken som en krydda till anrättningen. Ungefär som sardeller eller Marmite eller kapris eller brutal senap. Överdosera inte i början, så kommer du att vilja ha mer efterhand.

Återkom gärna med rapport.
Citera
2017-06-23, 06:36
  #454
Medlem
Jag testade för första gången igår då jag inte ville sitta med grisen i säcken idag vilket jag är glad för... Luktade lite avlopp när man öppnade burken, inget farligt då jag gillar fermenterad mat allmänt. Men det smakade ju ingenting.. bara en massa salt som dödade all smak. Nä, inget för mig...
Citera
2017-07-01, 17:24
  #455
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Skippa gräddfil, det är för fegisar. Mjukt tunnbröd funkar men hårt är bättre. I övrigt är du helt rätt ute. Och om du inte är rädd för dansk ost så kommer det här att gå galant. Suringen är ingenting i jämförelse med Gamle Ole. :-)

Tänk på själva fisken som en krydda till anrättningen. Ungefär som sardeller eller Marmite eller kapris eller brutal senap. Överdosera inte i början, så kommer du att vilja ha mer efterhand.

Återkom gärna med rapport.


Tack för schysst feedback.
Jag måste säga att detta gick galant om man mentalt slutar bygga upp negativa åsikter utan att prova förutsättningslöst.
Jag var dock vek nog och använde gräddfil och lindade in i mjukt tunnbröd.

Men säga vad man vill. Detta är mat som är en kul och en delikat upplevelse. Lite mer.... några gånger om året.
Det ända jag ska göra nästa gång är att byta ut hela strömmingar till t.ex. Röda Ulvens färdiga filéer.
Citera
2017-07-02, 11:20
  #456
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Jag undrar varför man inte äter bara surströmming utan tillbehör om det nu är en sådan delikatess? Själv har jag prövat flera gånger och mitt betyg är att det är helt OK med alla tillbehör och i ljuset av att vara en tradition. Men som specifik och enskild näringskälla kan ju inte många tycka att det är ett fördelaktigt näringsintag. Eller?
Många äter strömmingen med bara lök och mandelpotatis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback