Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2023-05-15, 23:52
  #97
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
När jag läste engelska på Stockholms universitet en gång i tiden hävdade en av lärarna, lexikografen Vincent Petti, att Lord Peter Wimsey skulle ha sagt huntin', fishin' och shootin', och att uttalet med ng på slutet då ansågs vara ett vulgärt, medelklassigt läsuttal. Om vi nu för ett ögonblick kan bortse från sådana petitesser som att Lord Peter är en fiktiv gestalt.
Det är alldeles riktigt att Lord Peter Wimseys repliker i Sayers romaner dräller av progressiva former på -in', men de är inte universella. Mest frekventa är de när Wimsey är ute "på fältet" och försöker få ur främlingar matnyttiga upplysningar. I gengäld är de i princip obefintliga när han pratar med Harriet, åtminstone när de båda kommit varandra ett stycke in på livet.

(Förankrat med min fru, who is the real Wimsey scholar in the family.)
Citera
2023-05-16, 00:01
  #98
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är alldeles riktigt att Lord Peter Wimseys repliker i Sayers romaner dräller av progressiva former på -in', men de är inte universella. Mest frekventa är de när Wimsey är ute "på fältet" och försöker få ur främlingar matnyttiga upplysningar. I gengäld är de i princip obefintliga när han pratar med Harriet, åtminstone när de båda kommit varandra ett stycke in på livet.

(Förankrat med min fru, who is the real Wimsey scholar in the family.)

Jag fattade det som att skolaren i fråga inte talade om den litterära gestalten egentligen, utan att han bara framhävdes som en representant för den engelska överklassen som vi kunde relatera till. Det är möjligt att det uttalet betraktades som outhärdligt snobbigt av den medelklass Harriet Vane kom från, och att Lord Peter gjorde så av ren finkänslighet. Eller därför att han visste vad hans frid tillhörde.
Citera
2023-05-16, 00:21
  #99
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnja. De fick kanske klart för sig att namnet inte uttalades [nɑ:gy]. Och det är nog rimligt att hävda att uttalat Nådsch idag är det svenska uttalet av det ungerska efternamnet Nagy - det finns runt 800 bärare av namnet i Sverige idag, så det behövs rimligen ett svenskt uttal. Men det ungerska efternamnet uttalas ju [nɑdʒ] med tonande affrikata på slutet och kort slutet a - alltså den vokal som västerbottningar och en hel del andra norrlänningar har i kaffepanna. Och det intressanta är att fast sörlänningar nästan alltid tycker att det ungerska uttalet av Nagy låter som Nådsch, så tycker de inte att en västerbottning säger kåffepånna. Lik förbannat är det precis samma vokal.

Är inte båda orden ungefär som göteborgska "Kålle", d.v.s. fonemet ifråga ligger ungefär mittemellan kort rikssvenskt a och kort rikssvenskt å?
Citera
2023-05-16, 00:42
  #100
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag fattade det som att skolaren i fråga inte talade om den litterära gestalten egentligen, utan att han bara framhävdes som en representant för den engelska överklassen som vi kunde relatera till. Det är möjligt att det uttalet betraktades som outhärdligt snobbigt av den medelklass Harriet Vane kom från, och att Lord Peter gjorde så av ren finkänslighet. Eller därför att han visste vad hans frid tillhörde.
Det kan visserligen vara riktigt att etikettera en kyrkoherdedotter som medelklass, men Harriet Vane hade en BA från Oxford (hennes fiktiva Shrewsbury College var uppenbart kalkerat på Sayers eget Somerville), och då låg man på en helt annan social rangskala än den man låg i toppen av om man var stormrik hertigson, och var förmodligen lika lite benägen till preciöst läsuttal som han.

Jag drar mig för övrigt nu till minnes, att det bland oss killar på Farnborough Grammar School fanns en kategori ord där progressiv form på -in' var obligatorisk, och det var svärorden i vid mening. Det måste alltså heta flippin', bloomin', bleedin', blinkin' osv. om vi tonårskillar skulle använda dem.
Citera
2023-05-16, 08:38
  #101
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kan visserligen vara riktigt att etikettera en kyrkoherdedotter som medelklass, men Harriet Vane hade en BA från Oxford (hennes fiktiva Shrewsbury College var uppenbart kalkerat på Sayers eget Somerville), och då låg man på en helt annan social rangskala än den man låg i toppen av om man var stormrik hertigson, och var förmodligen lika lite benägen till preciöst läsuttal som han.

Jag drar mig för övrigt nu till minnes, att det bland oss killar på Farnborough Grammar School fanns en kategori ord där progressiv form på -in' var obligatorisk, och det var svärorden i vid mening. Det måste alltså heta flippin', bloomin', bleedin', blinkin' osv. om vi tonårskillar skulle använda dem.

Man kunde väl knappast räknas som mer än medelklass i den tidens England om man saknade adelskap eller förmögenhet av det mer ansenliga slaget? Möjligen om man sysslade med politik på hög nivå. Och var inte Harriet Vane något av en blåstrumpa, alltså en med den tidens mått ganska radikal feminist? Utan att för den skull vara vänster i någon modern mening.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback