• 1
  • 2
2010-12-28, 13:45
Medlem
Har precis sagt upp mitt studentrum och har således fått en extra hyra att betala, men inga pengar att betala med... Det lutar åt att jag i värsta fall inte kan betala hyran förrän i slutet av januari då jag förhoppningsvis fått första lönen för mitt eventuella jobb.
Har även en telefonräkning som jag i värsta fall inte heller kommer att ha råd att betala. Båda räkningarna har förfallodatum 30 december.
Vad ska jag göra, vad händer om jag inte betalar på någon vecka eller i värsta fall en månad? Kan jag ringa och snacka med dem och få det uppskjutet på något vis?
Kan tillägga att jag inte har några anmärkningar öht sen innan.
Citera
2010-12-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LpE
Har precis sagt upp mitt studentrum och har således fått en extra hyra att betala, men inga pengar att betala med... Det lutar åt att jag i värsta fall inte kan betala hyran förrän i slutet av januari då jag förhoppningsvis fått första lönen för mitt eventuella jobb.
Har även en telefonräkning som jag i värsta fall inte heller kommer att ha råd att betala. Båda räkningarna har förfallodatum 30 december.
Vad ska jag göra, vad händer om jag inte betalar på någon vecka eller i värsta fall en månad? Kan jag ringa och snacka med dem och få det uppskjutet på något vis?
Kan tillägga att jag inte har några anmärkningar öht sen innan.

Det skadar nog inte att ringa och förklara, i bästa fall kan du slingra dig ur dröjsmålsräntan du annars lär få betala (Iallafall på telefonräkningen, jag har ingen aning om hur hyror fungerar i sådana frågor, det är inte direkt så att du kan bli vräkt). Inkasso eller dylikt lär inte komma om det bara är en månad försenat.
Citera
2010-12-28, 14:17
Medlem
vitryssns avatar
Nog kan du söka om anstånd på fakturor hos dom flesta telefonoperatörer!
Citera
2010-12-28, 14:17
Medlem
pontusens avatar
Det bästa är alltid ringa och förklara och se om de kan erbjuda antingen delbetalning eller uppskov.
Kanske är jobbigt att behöva ringa och tigga men det är nog inte första gången någon ber om det, så kör hårt.

Sticka huvudet i sanden vet jag inte någon som tjänat på.
Citera
2010-12-28, 21:24
Medlem
toby79s avatar
Det brukar alltid gå att få lite tid på sig om man skött sig tidigare. Förklara läget så kommer ni säkert fram till en bra lösning. Företagen vill få in pengarna och det får de ju också i regel. Däremot uppskattas det inte att man bara skiter i att betala. Då går det "den rätta vägen" direkt.
Citera
2010-12-28, 22:44
Medlem
Blocket.ses avatar
Klantigt gjort av dig..
Detta måste du ju ha vetat när du skrev kontraktet på den nya lägenheten?
Samt med telefonräkningen..

Och du är inte säker på att du får någon lön i januari??

Men jag skulle ringa och säga som det är till dom.
Citera
2010-12-28, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Klantigt gjort av dig..
Detta måste du ju ha vetat när du skrev kontraktet på den nya lägenheten?
Samt med telefonräkningen..

Och du är inte säker på att du får någon lön i januari??

Men jag skulle ringa och säga som det är till dom.

Klantigt, ja men vad ska man göra, inte helt enkelt att betala 2 hyror på en månads CSN om man inte ska leva på luft och vatten. Har ingen ny lägenhet, bor hos mamma och pappa nu.
Nä, är inte 100 på att jag har fått jobbet än, men troligen får jag det.
Ja det är nog bäst att jag ringer och snackar med dem, får göra det någon dag.
Citera
2011-01-05, 17:04
Medlem
Bumpar.

Har fått lite pengar i julklapp, så jag tänkte betala telefonräkningen nu och åka in och sätta in kontanter på mitt konto för att kunna betala hyran. Har bara en fråga. Ska jag betala med samma OCR-nummer osv, jag behöver inte få en ny räkning eller så? Tänkte eftersom förfallodatumen gått ut osv.
Citera
2011-01-05, 17:07
Bannlyst
Citat:
Bumpar.

Har fått lite pengar i julklapp, så jag tänkte betala telefonräkningen nu och åka in och sätta in kontanter på mitt konto för att kunna betala hyran. Har bara en fråga. Ska jag betala med samma OCR-nummer osv, jag behöver inte få en ny räkning eller så? Tänkte eftersom förfallodatumen gått ut osv.
Ring, de kan ge dig 150 kr i förseningsavgift plus ränta och faktureringsavgift fast du betalt räkningen.
Citera
2011-01-05, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Ring, de kan ge dig 150 kr i förseningsavgift plus ränta och faktureringsavgift fast du betalt räkningen.

Vad ska jag säga då? "jag har inte betalat räkningarna och jag har hört att man kan få förseningsavgifter och grejer och undrar om jag kan slippa det?"
Citera
2011-01-05, 17:19
Bannlyst
Citat:
Vad ska jag säga då? "jag har inte betalat räkningarna och jag har hört att man kan få förseningsavgifter och grejer och undrar om jag kan slippa det?"
Var ledsen och be om ursäkt, var trevlig, det brukar fungera.
Säg att du har glömt och fråga om de kan flytta fram sista betalningsdatum så att du inte ska få onödiga avgifter.
Citera
2011-01-05, 17:20
Medlem
100gs avatar
Förseningsavgift brukar väl bara ligga på 50kr? Om du betalar innan de hinner skicka påminnelsen brukar de vara lugnt även om man är någon dag sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in