2010-12-28, 10:49
Medlem
hej! vi har en hund på 10 månader som har börjat kissa inne. grejen är det att det är alltid på samma ställe i mitt rum.... alltid när han kissar skrubbar jag bort med med klorin. han går ut och går ofta, så han är inte ens kissnödig. varför fortsätter han kissa på samma ställe i mitt rum?
taaack
Citera
2010-12-28, 11:04
Medlem
Wandras avatar
Du gör ett generalfel.

Tvätta INTE med Klorin. När det gäller t.ex. katter så älskar de lukten av Klorin. Kan tänka mig att det kan vara samma med hundar. Använd heller inte ammoniak att tvätta rent med.

1. Tvätta med något starkt citronluktande medel istället.
2. Låt inte hunden vara i rummet där den kissar.
3. Så fort du ser att hunden vill kissa, ta snabbt som sjutton ut den eller lägg en tidning under baken.
4. Varje gång du är ute med hunden och den kissar så ge den beröm.

Sist men inte minst, olyckor händer så lätt. Jag tror din vovve inom kort fattar hur den ska kissa rätt.
Citera
2010-12-28, 13:24
Medlem
snartsomdus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorge
hej! vi har en hund på 10 månader som har börjat kissa inne. grejen är det att det är alltid på samma ställe i mitt rum.... alltid när han kissar skrubbar jag bort med med klorin. han går ut och går ofta, så han är inte ens kissnödig. varför fortsätter han kissa på samma ställe i mitt rum?
taaack

Är det på dagtid eller nattetid som doggen pinkar?

Och föregående skribent har fel, djur tycker likalite om klorbaserade rengörningsmedel som andra.
Citera
2010-12-28, 17:46
Medlem
Även alosolsprit ska vara bra tvätta med, hunden är väl lite i slyngel åldern nu vilket kan ge bakslag.

Försök lista ut NÄR det händer och ta även lugna promenader alltså inte lek och fläng.
Försk förekomma hunden och ha den ev i koppel inne vid de kritiska tillfällena, eller stäng dörren.
Citera
2010-12-28, 18:33
Medlem
Wandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snartsomdu
Är det på dagtid eller nattetid som doggen pinkar?

Och föregående skribent har fel, djur tycker likalite om klorbaserade rengörningsmedel som andra.

Alla som kan något om katter VET att de tycker om klorindoft. Det är därför bra att rengöra kattlådan med klorin för då går dom gärna dit.

Hur det är med hundar vet jag inte men risken är stor att de också kan lockas av doften.

Här är en källa om Klorin: http://www.kattstatus.se/sida19.html
Citera
2010-12-28, 20:26
Medlem
snartsomdus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
Alla som kan något om katter VET att de tycker om klorindoft. Det är därför bra att rengöra kattlådan med klorin för då går dom gärna dit.

Hur det är med hundar vet jag inte men risken är stor att de också kan lockas av doften.

Här är en källa om Klorin: http://www.kattstatus.se/sida19.html

Katter är allmänt störda och dom kan inte jämföras med hundar så även om det nu står på någon "kattsida" är det inget påstående som jag någonsin hört eller läst tidigare.

Jag betvivlar fortfarande att katter eller hundar för den delen skulle ha någon överdriven förtjusning i klorin, påståendet låter mer som att det kommer från en typisk katt-Kerstin som trots att hon tvättar hela barren med klorin inte får sina femton katter att pissa i lådan.

EDIT: Skulle du kunna styrka påståendet att katter tycker om klorin förutom katt-Kerstins sida.
Senast redigerad av snartsomdu 2010-12-28 kl. 20:30.
Citera
2010-12-28, 20:48
Medlem
Wandras avatar
Vad jobbig du är!

Det här är ju egentligen OT men....

Klorin och ammoniak påminner om kattens urinämnen. Därför ska man INTE rengöra med dessa medel där man inte vill att katten ska pinka. Ta istället ett starkt citrondoftande medel.

Däremot kan man rengöra kattens toalåda med Klorin för där ska ju katten kissa.

Behöver du ytterligare "bevis" så sök på nätet. Finns också tidigare inlägg om det här på FB.
Citera
2011-01-22, 16:10
Medlem
relikens avatar
Vill inte kapa tråden men har liknande problem.

Har ett problem med våran hund (hane, dvärgpudel, strax över 13 månader gammal). Den kissar ALDRIG inne hemma i lägenheten, men om vi hälsar på något nytt ställe så händer det att han kissar där.
Första gången kissade han på ett täcke som en hundvalp hade kissat på innan.
Andra gången kissade han på en påse kattsand hemma hos kattägare.
Tredje gången(idag) kissade han på en blomkruka hemma hos hundägare. Idag tog jag han på bar gärning och behövde bara höja fingret så avbröt han och lade sig på golvet och såg skamsen ut.

Sambon vill kastrera honom men jag är inte lika säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in