Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 17:49
  #4705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeerChang
Du tittade alltså på radion? Vanligtvis brukar man lyssna på radio.

Jag tror att du blandar ihop det hela med Kaj Linna. Igår skrev Expressen en artikel om Kaj, där de bland annat nämner 18 miljoner och 13 år.


https://www.expressen.se/nyheter/bro...t-jag-var-kar/

Tittade på radion för att se vilken station det var men det visades inte.
Citera
2018-10-19, 17:52
  #4706
Medlem
Vad jag kan hitta så har Oredan fått 3 mille
Citera
2018-12-02, 22:08
  #4707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
Oredsson åtalas nu för penningtvätt i Spanien och riskerar 20 års fängelse och böter på 24 miljoner euro.

http://sydkusten.es/sk/11/a/26576/-b...tta-i-spanien/
Vad händer med detta?

Antar att han inte befinner sig i Spanien nu? Har han begärts utlämnad? Datum för rättegång?
Citera
2018-12-02, 22:26
  #4708
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Vad händer med detta?

Antar att han inte befinner sig i Spanien nu? Har han begärts utlämnad? Datum för rättegång?

Jo, han befinner sig i Barcelona och får inte lämna landet (Om han inte har tillstånd av åklagaren att göra så).
Citera
2018-12-02, 22:39
  #4709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDemuynck
Jo, han befinner sig i Barcelona och får inte lämna landet (Om han inte har tillstånd av åklagaren att göra så).
Ok, ett tag kvar till rättegång då antar jag. Spanjorerna har väl ett horn i sidan till honom sen sist, de borde ha förberett sig väl då får man hoppas.
Citera
2018-12-03, 23:41
  #4710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Ok, ett tag kvar till rättegång då antar jag. Spanjorerna har väl ett horn i sidan till honom sen sist, de borde ha förberett sig väl då får man hoppas.

Men om åtalsbeslutet togs i september, borde väl rättegången ha inletts vid det här laget!?
Citera
2018-12-03, 23:51
  #4711
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Men om åtalsbeslutet togs i september, borde väl rättegången ha inletts vid det här laget!?

Om de liknar oss det minsta så är stora ekobrottsmål inte sådant som kommer ut snabbt. Och jag misstänker att Spaniens byråkrati och rättsväsende är mindre effektivt än vårt i det avseendet..
Citera
2018-12-14, 11:12
  #4712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Men om åtalsbeslutet togs i september, borde väl rättegången ha inletts vid det här laget!?


Rättegången har inletts, vet dock inte hur långt den är kommen eller om de inväntar dom.
Citera
2018-12-14, 11:15
  #4713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Hörde Oredan på radio idag:

Reportern

-vad tycker du om ditt skadestånd på 18 miljoner?

Oredan

-det är som förväntat ungefär men det ska ju räcka livet ut också

Snacka om att ha dyra vanor



Det enda jag får fram är att han fått skadestånd för tiden han satt helt isolerad är någonstans mellan 3-5 miljoner, men i våras kom det väl ut en artikel att han hade stämt svenska staten? Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2018-12-14, 11:31
  #4714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanhabit
Självfallet Falk borde tipsas om möjligheten, då rekonventionstalan är en kraftfull rättslig åtgärd mot åklagare som ägnar sig åt brott i samband med obefogade och falska åtal, då rekonventionstalan är ett brottmål där åklagaren är tilltalad för brott. Jag skulle kunna tänka mig att Jonas Falk skulle njuta av den rättsliga processen då åklagare är på den tilltalades bänk och brottsoffret Jonas Falk får kräva lagens strängaste straff för åklagarens okynnesåtal.

En gärningsbeskrivning i en rekonventionstalan mot en åklagare Karin Bergstrand där samtidigt skadestånd yrkas för nödsakade utredningskostnader skulle kunna se ut som nedan

Ansökan om stämning
Tilltalad : Karin Bergstrand
Målsägande : Jonas Falk
Forum : Stockholms tingsrätt enligt 19 kap. 4 § rättegångsbalken

Åklagaren Karin Bergstrand har vid åtals väckande Stockholms tingsrätts mål, uppsåtligen eller av likgiltighet alternativt oaktsamhet, falskt eller obefogat genom åtal riktat ansvarsyrkande mot Jonas Falk för grovt narkotikabrott.
Brottet ska betraktas som grovt, pga. Jonas Falks långa häktestid, dels då det falska alternativt obefogade åtalet avsett allvarliga brott, dels då avsikten med brottet medför att det rubriceras som grovt brott, dels att åklagaren avslagit Falks begäran om komplettering av förundersökningen, samt dels då falskt alternativt obefogat åtal förövat av åklagare normalt är att bedöma som grovt brott.
Åklagare Karin Bergstrand har i förundersökningens överskottsmaterial "slask" försökt dölja omständigheter och bevisning som skulle bevisa Jonas Falks oskuld i åtalsfrågan.
Således åklagare Karin Bergstrand har vid tidpunkten för åtalet tillkomst haft kännedom att Jonas Falk varit oskyldig till brottsmisstanken och gärningsbeskrivningen i åtalet.
Åklagare Karin Bergstrand har åsidosatt åklagarens objektivitetsprincip då Falk vägrats och nekats få begärda kompletteringar av förundersökningsmaterialet som kan fria Falks från åtalets brottsmisstanke, då en annan gärningsman tack vare Falks privata utredningsåtgärder redovisats ansvara för den gärning som åklagare krävt straffansvar inför. Istället har åklagaren nekat Falks begäran om komplettering av förundersökningen enligt 23 kap. 19 § rättegångsbalken.
De åtalade gärningarna har avsett mycket allvarlig brottslighet, där Falks rättigheter enligt Artikel 6 Europakonventionen har kränkts.

Ansvarsyrkande
Åklagare Karin Bergstrand från allmän synpunkt med hänsyn till den allvarliga brottet med falskt åtal, grovt brott, yrkas föreslagna straff om fängelse i 4 år.

Enskilt anspråk
Falk yrkar att staten ska utge skadestånd om 5 000 000 kronor för sina eget utredningsarbete i syfte att freda sig mot falskt åtal, enligt 2 kapitlet 2 § och 3 § Skadeståndslagen (SFS 1972:207).


Jag tog mig friheten att bifoga beskrivningen till J*nas.
Citera
2018-12-14, 11:33
  #4715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krister1322
Det enda jag får fram är att han fått skadestånd för tiden han satt helt isolerad är någonstans mellan 3-5 miljoner, men i våras kom det väl ut en artikel att han hade stämt svenska staten? Eller är jag ute och cyklar?

Det var kaj linna
Citera
2018-12-14, 13:02
  #4716
Medlem
Baz Wali från Oxie släpades också in på förhör nere i Spanien då han via Oredsson köpt en resturang av en tredje part. Troligtvis penningtvätt. Han släpptes efter 3 veckor han förhördes inte sista 13 dagarna dom ville bara hålla honom inlåst haha... måste berömma spanjorerna
__________________
Senast redigerad av Blatter187 2018-12-14 kl. 13:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback