2010-12-28, 00:30
Medlem
kuligs avatar
Letar efter ett gratis program som man kan göra techno/hardstyle musik

Nån som vet ?

Tack
Citera
2010-12-28, 17:45
Medlem
Apostels avatar
Jag har hållit på med musikproduktion och musikskapande ett tag nu, och jag skulle med största självsäkerhet rekommendera musikprogrammet Reason. Där finns allt du behöver för att göra riktigt skön (främst elektronisk) musik, oavsett genre.

Jag har själv experimenterat mycket med det och aldrig blivit missnöjd. I programmet finns allt man behöver, de fetaste syntharna, sköna samplers och mastering-utrustning. Man får väldigt, väldigt väldigt mycket för ett ok pris och det är mycket enkelt att lära sig och komma igång.
En nackdel är att det inte stödjer VST (men vem behöver det egentligen med Reason's utbud??) eller har riktig ljudhantering (man kan bara behandla ljud i from av samples).

Här är länken till deras hemsida om du vill kolla den:

http://www.propellerheads.se/

Väl värt att fundera på. Ett av de mer prisvärda program jag sett, med tanke på vad man kan göra med det.

Bara att tänka på det gör mig lite... Ehm.. Sugen. Jag ska nog ta och leka lite med det nu..
Citera
2010-12-28, 21:47
Medlem
Zakyaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apostel
Jag har hållit på med musikproduktion och musikskapande ett tag nu, och jag skulle med största självsäkerhet rekommendera musikprogrammet Reason. Där finns allt du behöver för att göra riktigt skön (främst elektronisk) musik, oavsett genre.

Jag har själv experimenterat mycket med det och aldrig blivit missnöjd. I programmet finns allt man behöver, de fetaste syntharna, sköna samplers och mastering-utrustning. Man får väldigt, väldigt väldigt mycket för ett ok pris och det är mycket enkelt att lära sig och komma igång.
En nackdel är att det inte stödjer VST (men vem behöver det egentligen med Reason's utbud??) eller har riktig ljudhantering (man kan bara behandla ljud i from av samples).

Väl värt att fundera på. Ett av de mer prisvärda program jag sett, med tanke på vad man kan göra med det.

Bara att tänka på det gör mig lite... Ehm.. Sugen. Jag ska nog ta och leka lite med det nu..

Man kan använda reason i "Slave Mode" tillsammans med Cubase, då kan du också spela in analogt och göra vad du vill med ljuden, och så behöver man inte exportera reasonfilen, så dem tillsammans är guld värt. Dock frågade han efter ett gratis. Det enda jag känner till är Fruity Loops.
Citera
2010-12-28, 21:58
Medlem
Azchateros avatar
FL Studio är inte gratis.

Ardour är väl gratis, tror att det är open source.
Eller så finns Reaper. Om jag inte minns fel så kostar det runt 50£, det är näst intill gratis.
Citera
2010-12-29, 22:45
Medlem
rEEgs avatar
Modplug tracker är gratis
Fasttracker är gratis

Citera
2010-12-30, 11:57
Medlem
love-cashs avatar
Jag har hållt på med musik i ca 10 år.
Har använt DOP, Fruity loops, Cubase, Reason o logic..
Kan med säkerhet säga att Logic är det bästa oavsett genre.
När du laddat ner den så kan jag oxå rekommendera att du laddar ner
Nexus och Gladiator syntharna, riktigt grymmma techno synthar
Citera
2010-12-30, 12:52
Medlem
Reason skulle jag rekommendera, det går även att köra rewire till cubase, protools och så!

Citat:

Nya reason stödjer väl audio?
Citera
2010-12-30, 13:17
Medlem
wzbzs avatar
https://www.flashback.org/sok/program?f=198
Citera
2011-01-01, 15:12
Medlem
Apostels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maik-
Reason skulle jag rekommendera, det går även att köra rewire till cubase, protools och så!

Nya reason stödjer väl audio?

Ja, det gör det, men endast i mycket begränsad form. Tanken är att man ska spela in korta sample-klipp, vilket i och för sig räcker för vissa. Jag kör själv med record, som kan kombineras med reason, då är alla mina behov tillgodosedda. För att modifiera och klippa i ljuden använder jag dock Adobe Audition, som stödjer vst. Record är främst bra att skapa arrangemang med och spela in med, även om det finns kraftfulla effekter och möjligheter i det programmet.
Citera
2011-01-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ja, det gör det, men endast i mycket begränsad form. Tanken är att man ska spela in korta sample-klipp, vilket i och för sig räcker för vissa. Jag kör själv med record, som kan kombineras med reason, då är alla mina behov tillgodosedda. För att modifiera och klippa i ljuden använder jag dock Adobe Audition, som stödjer vst. Record är främst bra att skapa arrangemang med och spela in med, även om det finns kraftfulla effekter och möjligheter i det programmet.

Inte mer begränsat än ett VST instrument.
Citera
2011-01-09, 00:42
Medlem
frigollits avatar
Jag är en reasonanvändare och är helnöjd med programmet. Nackdelen kan nog vara att det nog inte finns lika mycket sk refills att ladda ned i jämförelse med tex Logic, alltså nya ljud och syntar. Annars så tror jag nog att det här med vilket musikprogram man ska ha inte är så noga, om man väljer bland de stora märkena. lär du dig programmet till 110% spelar det i slutändan ingen roll vilket det är! Sen det här med gratis förståss... det hela beror nog på hur seriös du är med ditt musikskapande, men det mesta som är gratis är nog halvdant och inget man ska satsa på ifall man vill ta det en nivå högre.
Citera
2011-01-09, 05:06
Medlem
bobilobs avatar
säger bara en sak, FL Studios demo version otroligt bra. du får med en massa plugins så som syntar, effekter och några samples. allt är kanon lätt att lära sig, dock med demon så kan man inte spara som projekt utan man måste rendera dem som mp3fil när du är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in