Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-28, 00:07
  #1
Medlem
Lightbreaks avatar
Hej,

Äter ipren pga smärtlindring + febernedsättning och har ätit i 5 dagar. Är det lugnt att fortsätta knapra trots att paketet säger max 5 dagar i följd? I så fall, vad är poängen med "max 5 dagar" på paketet, att man skall få ett "ok" att fortsätta från en läkare?
(äter även antibiotika).
Citera
2010-12-28, 00:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightbreak
Hej,

Äter ipren pga smärtlindring + febernedsättning och har ätit i 5 dagar. Är det lugnt att fortsätta knapra trots att paketet säger max 5 dagar i följd? I så fall, vad är poängen med "max 5 dagar" på paketet, att man skall få ett "ok" att fortsätta från en läkare?
(äter även antibiotika).

Snabb googling så fann jag detta:

"Tanken bakom varningen är att man inte ska själv-medicinera med den här typen av läkemedel under längre tid utan att få en ordentlig diagnos.
Läkemedlet kan i värsta fall kamouflera symtom från en allvarlig sjukdom.
Om man har behov av smärtstillande eller febernedsättande läkemedel i mer än fem dagar bör man vanligen söka läkare och få utrett vad som ligger bakom besvären. Läkaren kan då också ta ställning till bästa behandling och dosering.
Vid till exempel reumatisk sjukdom kan det vara aktuellt med långtidsbehandling med antiinflammatoriska läkemedel av typen Ipren."

Ring och hör med läkare, du äter iofs även antibiotika. Varför?
Citera
2010-12-28, 00:20
  #3
Medlem
tj.s avatar
Du kan byta till alvedon eller panodil som har en annan aktiv substans (paracetamol). Finns de som blir medicinerade med paracetamol/ibuprofen med dagligt bruk i flera veckor eller månaden, så någon större fara är det inte att käka ipren längre än fem dagar, är väl främst för att förhindra att kroppen blir beroende av substansen, som man har en rekommenderad tidsperiod.
Citera
2010-12-28, 00:22
  #4
Medlem
Utan att besitta några som helst kunskaper i ämnet OCH utan att ha googlat det först, så har jag hört, kanske bara är ett rykte, att levern kan ta stryk i längden om man äter för mycket såna här piller. Sant eller falskt?
Citera
2010-12-28, 00:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techsupport
Utan att besitta några som helst kunskaper i ämnet OCH utan att ha googlat det först, så har jag hört, kanske bara är ett rykte, att levern kan ta stryk i längden om man äter för mycket såna här piller. Sant eller falskt?

Paracetamol (alvedon) ja, ipren ska inte påverka levern vad jag hört men den är dock stygg för magen.
Citera
2010-12-28, 00:34
  #6
Medlem
Lightbreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff-Jesus
Snabb googling så fann jag detta:
<...>

Ring och hör med läkare, du äter iofs även antibiotika. Varför?
Tack! Googlade innan jag postade men uppenbarligen inte bra nog.
Äter antibiotika pga halsfluss men febern och hals/öron/huvud-smärtorna vill inte ge med sig ännu...

tj.> Har bara ibuprofen-tabletter hemma...
Citera
2010-12-28, 00:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightbreak
Tack! Googlade innan jag postade men uppenbarligen inte bra nog.
Äter antibiotika pga halsfluss men febern och hals/öron/huvud-smärtorna vill inte ge med sig ännu...

tj.> Har bara ibuprofen-tabletter hemma...

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Halsfluss/
Citera
2010-12-28, 00:45
  #8
Medlem
seccs avatar
Ja det är lungt. Gränserna är i stor lågkant, du kan utan oro fortsätta ta tabletterna i 5 dagar till. Om det fortfarande behövs då bör du nog gå till en läkare snarast.
Citera
2010-12-28, 00:48
  #9
Medlem
Om jag inte har helt fel så tunnar även det ut blodet? Vilket inte är så bra...
Citera
2010-12-28, 00:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TickyTock
Om jag inte har helt fel så tunnar även det ut blodet? Vilket inte är så bra...

Rätt, vid magsår ska dock inte ipren intagas i några större mängder...
Citera
2010-12-28, 00:55
  #11
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Om man får i sig allt för höga doser kan man dra på sig skador på njurarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback