Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-27, 21:18
  #1
Medlem
Har en MBP som jag brukar surfa med via 3s mobila bredband. Fick nyligen en ny dongel, Huawei E1820, och kan sen dess inte öppna gmail längre än några sekunder innan macen går in i nåt sånt kernel-bla-bla läge, med en "rullgardin" som går ner över skärmen och låser datorn och uppmanar mig att hålla ner startknappen tills den stängs av.

Vilket förstås är skit.

När jag googlar fenomenet hittar jag folk ute i världen med samma problem, men på 3s kundtjänst har man aldrig hört talas om problemet förr. Uppdaterade modemet enligt 3s anvisningar, och gjorde en ominstallation av Leopard, men helt i onödan. Skiten kraschar fortfarande.

(Retorisk) fråga 1:

Hur kommer det sig att tekniska support avdelningar sällan har hört talas om några problem alls, trots att de uppenbarligen är ganska vanliga? Och trots att de jobbar med tekniska problem dagarna i ända.

Fråga 2:

Finns det nån här vars mac också kraschar av gmail?

Fråga 3:

Finns det nån som vet om andra operatörer använder andra dongel tillverkare, eller sitter Huawei på nåt slags monopol?

(Nu har jag emellertid tagit hem macen och kör den på nätverket hemma, vilket funkar problemfritt. Har lagt in mina gmail konton i Mail och hoppas att de ska funka där framöver. Men ändå... Borde ju finnas nån annan lösning eller?)
Citera
2010-12-28, 16:34
  #2
Medlem
Myx0x3s avatar
Är ingen expert men händer samma sak när du går in på andra sidor med Javascript?

Eller existerar endast problemet med Gmail?

Förövrigt tkr jag du borde dela internet med din iPhone, då kommer det inte krasha!
Citera
2010-12-30, 16:14
  #3
Medlem
Har provat Aftonbladet.se och typ alla andra sidor utan problem... Sen har jag ingen koll på vilka som innehåller java eller ej. Vet bara att den har aldrig kraschat annat än i gmail.

Finns det nån app för att göra iPhonen till en wifi hotspot, eller e de bara i jailbreakat tillstånd man lyckas med det?
Tackar
Citera
2010-12-30, 22:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genzaigirl
Har provat Aftonbladet.se och typ alla andra sidor utan problem... Sen har jag ingen koll på vilka som innehåller java eller ej. Vet bara att den har aldrig kraschat annat än i gmail.

Finns det nån app för att göra iPhonen till en wifi hotspot, eller e de bara i jailbreakat tillstånd man lyckas med det?
Tackar

Du kan annars köra igång interntdelning så behöver du inte hålla på och trixa allt förmycke.
Citera
2011-01-09, 19:47
  #5
Medlem
Ahaaa!
Tack
Citera
2011-01-13, 10:42
  #6
Medlem
Har precis samma problem och som du beskriver, finns en del skrivet om det på det stora internätet.

Har lagt ner några timmar på att försöka få det att fungera vilket inkluderat 4 ominstallationer av OSX, ett datorbyte (men det var mest för att det är kul), 500 samtal till 3´s support samt köp av ytterligare ett modem... Inget fungerar.

Problemet verkar ligga i just modemtypen och finns trådar om det hela på Huawei´s supportforum (dock obesvarade av dem). Någon menade på att det är deras programvara som ballar ur totalt, loopar och därmed skapar en kernal panic pga för hög minnesanvändning.

Dom långsammare modemen verkar dock fungera bra så ska du eller någon annan använda gmail eller google apps så är det till att byta. Har inte haft möjligheten att testa det nya Huawei E367 men om det görs så återkopplar jag. Om någon annan testat så vore det kul att höra om ev. problematik.

Helt sjukt att tres support inte har en susning om detta, alt att de tiger om problemet. Det kan låta som ett litet skitproblem men när jag är ute och springer så består 85% av min surftid i just mailen och då företaget är kopplat till Google Apps är det kört (åtminstone om man vill ha det fullt fungerande).

En lösning är att innan du kopplar upp dig, gå in i gmail och välja att du ska använda HTML-versionen. Inte samma funktionalitet men det fungerar i alla fall. Är man jääävligt snabb så kan det ibland fungera att hinna göra valet innan datorn löser sig.
Citera
2011-01-16, 18:42
  #7
Medlem
Kör numera alla mina mailkonton i Mail. Funkar faktiskt riktigt bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback