Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-27, 19:25
  #1
Medlem
Såg nyligen den senaste harry potter filmen, Dödsrelikerna. Upptäckte väldigt tidigt att det fanns extremt många paralleller mellan hur Nazisterna tog makten och hur "Voldermorts arme" tog makten i filmen.

Märkte även hur "säkerhetsvakternas" klädstil i filmen starkt påminner om en av Nazisternas Uniformer.

Detta var extremt störande eftersom tankarna slets iväg från själva filmen och jag började tänka på konspirationer..

Halvblod (Mugglare) = Judar.

Om ni ser filmen så förstår ni.

Någon annan som sett den och som också märkte detta?
Citera
2010-12-27, 19:27
  #2
Medlem
Diseaseds avatar
Nazisterna blev valda av tyska folket, nu har jag inte sett filmen men de "tog" inte makten
Citera
2010-12-27, 19:32
  #3
Medlem
thebigmachines avatar
Haha J.K Rowling har själv sagt att hon hämtade inspiration från Hitler så du har nog rätt. Hela serien handlar ju om rasism på sätt och vis, parallelerna mellan smutsskallar och svartskallar är lätta att dra

Frågan är varför det stör dig så mycket?
Citera
2010-12-27, 19:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigmachine
Haha J.K Rowling har själv sagt att hon hämtade inspiration från Hitler så du har nog rätt. Hela serien handlar ju om rasism på sätt och vis, parallelerna mellan smutsskallar och svartskallar är lätta att dra

Frågan är varför det stör dig så mycket?

Det stör mig på det sättet att jag vill njuta av en bra film och inte hela tiden påminnas om Nazismen osv.

Självklart är det bra med budskap om fred och allas lika värde osv. Men när parallellerna blir så starka blir det bara jobbigt..
Citera
2010-12-27, 20:09
  #5
Medlem
AlexOnTops avatar
Jag lade inte alls märke till de parallellerna, däremot kunde jag knappt se klart på Avatar då jag bara kunde tänka på Pocahontas / kriget i Irak (om oljan, istället för den värdefulla stenen som fanns i Avatar). Så jag förstår varför det var störande! Jag kunde verkligen inte se filmen utan att hela tiden koppla till att Avatar var ett vanskapt (men coolt) barn mellan Bush och Walt Disney.
Citera
2010-12-30, 23:27
  #6
Avstängd
Compantinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Jag lade inte alls märke till de parallellerna, däremot kunde jag knappt se klart på Avatar då jag bara kunde tänka på Pocahontas / kriget i Irak (om oljan, istället för den värdefulla stenen som fanns i Avatar). Så jag förstår varför det var störande! Jag kunde verkligen inte se filmen utan att hela tiden koppla till att Avatar var ett vanskapt (men coolt) barn mellan Bush och Walt Disney.

''Kriget i Irak''? Olja? Va?
Citera
2011-01-05, 12:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Compantino
''Kriget i Irak''? Olja? Va?
Amerikanerna är ju ute efter nån värdefull sten i Avatar (skit film förövrigt) Och USA tar ju värdefull olja från Irak. Fattaru?
Citera
2011-01-05, 17:24
  #8
Avstängd
Compantinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovven
Amerikanerna är ju ute efter nån värdefull sten i Avatar (skit film förövrigt) Och USA tar ju värdefull olja från Irak. Fattaru?

Irakkriget är ett krig för Israel, inte USA. Ingen olja har vunnits ut detta ''krig''. Jag är tyvärr den som får tala om för dig att du blivit hjärntvättad av sionistisk propaganda...
Citera
2011-01-06, 11:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Compantino
Irakkriget är ett krig för Israel, inte USA. Ingen olja har vunnits ut detta ''krig''. Jag är tyvärr den som får tala om för dig att du blivit hjärntvättad av sionistisk propaganda...

Irakkriget är var ett krig mot terrorismen med mål att störta Saddam Hussein. 9/11 har du kanske hört talas om. Sen så finns det konspirations teorier som du kanske också hört talas om tex att Bush själv skulle ha kirrat bombningarna för att ta olja från Irak. Som sagt är det bara konspirations teorier men vi är ju i det forumet så det var därför jag skrev som jag gjorde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback