2004-07-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimmy
Vi är 19 stycken till som gått samma öde till mötes. Orsaken att de tog varorna i beslag var att paketen vägde för mycket (max 20kg postkpaket men de vägde 21-30kg) och tullen märkte då även att det var alkohol i dem.

Vi kommer inte bli åtalade innan det åtalet som är i HD är färdigt, och det åtalet väntar på vad EU-domstolen beslutar ang. stämningen mot Sverig.

Med andra ord så är scenarion som följer:

1.) Sverige Förlorar och HD friar internetköpare. Det är FRITT fram att beställa alkohol, tullen ger oss möjlighet att hämta ut paketet och eventuellt prejudiceras det att tullen blir skadeståndskyldiga då de agerat felaktigt. MAO : Det är och har alltid varit lagligt att ta in sprit via postorder och tullen har överskridit sina befogenheter.

2.) Sveriger vinner, HD fäller internetköpare. Vi blir åtalade utan möjlighet att överklaga och förlorar utan några krusidueller och döms till böter/fängelse.
Högst troligt rör det sig om böter på 3-5000:- Det är vad andra som dömts för att ha smugglat alkohol när de varit under 20. Detta är att jämföra med att ta in en resanderanson när man är under 20 efterssom RESANDE är ett villkor lixom ålder 20. Med andra ord har vi brutit mot ett villkor. Samma böter som de fått vore högst troligt. Spriten förverkas.

Notera:

Även om de förlorar i HD så kommer vi ha möjligheten att returnera varorna och således få pengarna tillbaka från spiritousen i varje fall.

Men det var ju en Satans jävla otur man har... Är det nu man mordhotar sin lokala EU-kommisionär?

Mitt paket väger inte mer än 15 kg, men verkar som jag faller på andras girighet...

Men folk vars paket vägt mer än 20 kg måste väl uppenbarligen har köpt med än 10 L starksprit? Isåfall faller dom på en till punkt?
Citera
2004-07-30, 20:55
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Men folk vars paket vägt mer än 20 kg måste väl uppenbarligen har köpt med än 10 L starksprit? Isåfall faller dom på en till punkt?

Det finns inga gränser det är bara rekommendationer. Se dom andra två trådarna.
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...33#post1215933
http://217.75.104.59/scandinavia/sho...=137405&page=4
Citera
2004-07-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunk
Får folk tillbaka sina pengar? Eller är det ett lotteri varje gång man beställer sprit på nätet??
Ingen aning, jag citerade bara vad som stod på hemsidan.

En liten tanke: Har någon fått sina varor från dom tidigare? Är det en ny eller gammal aktör i branschen? ... Tänk om det är filurer som satt upp sidan, tagit betalt i förskott och sen skickat brev som ser ut att komma från Tullverket till beställaren. Vips, pengarna borta och inga varor kommer. Tullverket kan vara en manöver för att fördröja en polisanmälan?
Det är säkerligen inte så dessa lirare gör, men kan vara en idé
Citera
2004-07-30, 22:28
Medlem
Morticians avatar
Skulle inte tro det jag har pratat med Ann-Louise hon satt upp över öronen i papper om beslag från Spirituosen. Lite lustigt däremot att det bara verkade vara därifrån.
Citera
2004-07-31, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Skulle inte tro det jag har pratat med Ann-Louise hon satt upp över öronen i papper om beslag från Spirituosen. Lite lustigt däremot att det bara verkade vara därifrån.
Det tror inte jag heller. Vem är Ann-Louise? Tulltjästekvinnan?
Citera
2004-07-31, 13:29
Medlem
Det är massor av folk som fått sina paket, tiotusentals, Spaderkung. Finns de som beställt i flera år där i från och spiritousen är gamla i gemet så att säga.
Att ingen skriver något om det här är att denna tråden borde vara låst då det redan finns en klistrad. Om du tittar lite där får du med säkerhet reda på att det inte är några problem med spiritousen, däremot är det problem med tullen.
Citera
2004-08-09, 20:01
Medlem
Morticians avatar
Ringde till tullen i Göteborg och begärde en kopia på beslagsprotokollet på mina grejjor. i det står det.
Skäligen misstänkt/berörd person
Karin Taiber
Brott varom misstanke uppstått.
Smuggling
Vid missnöje med verkställt beslag äger den som drabbats därav begära rätens prövning genom anmälan till:
Malmö Tingsrätt

Jag ska nog ta och skicka en anmälan dit. Jag förstår inte hur dom kan få det till smuggling när allt har deklarerats öppet och sändningen kommer från ett annat EU land som man har rätt att föra in varor från. Varorna är ju dessutom beskattade i ursprungslandet. Jag tycker att alla ni andra ska göra samma sak så att tuullen och tingsrätten får lite att göra så här efter sommaren.
Citera
2004-08-09, 20:16
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Die Kinder Überraschung
Men det var ju en Satans jävla otur man har... Är det nu man mordhotar sin lokala EU-kommisionär?

Mindre lämpligt eftersom det är kommisionen som vill dra den svenska regeringen inför gemenskapsdomstolen för att tvinga den svenska regeringen att tillåta införsel med hjälp av internet.

Även om utfallet i gemenskapsdomstolen, mot förmodan, skulle bli negativt finns det mycket som talar för att ingen kommer att bli fälld för smuggling. Detta är ett av få fall då man, med framgång, i så fall kan åberopa rättsvillfarelse.
Citera
2004-08-09, 20:25
Medlem
call3s avatar
men men men (utombordare)
men är det bara jag som har för mig att iom att vi är med i eu så
har vi rättighet att beställa sprit från utlandet?
jag har för mig det i alla fall
tror dom snacka om det på tv
Citera
2004-08-09, 20:38
Medlem
Morticians avatar
Citat:
skulle bli negativt finns det mycket som talar för att ingen kommer att bli fälld för smuggling.

Ja dom som beställt lär ju inte bli fällda för smuggling iaf läs mitt förra inlägg.
Citera
2004-08-09, 22:00
Medlem
Karin har ju sagt till mig att om hon får sina flaskor tillbaka så får jag också pengarna tillbaka. Hon är övertygad om att hon förr eller senare får sitt paket tillbaka och har även sagt att det blir någon slags kompensation tidigare om det hela tar väldigt lång tid. Fast för tillfället vill hon avvakta.

En intressant sak är ju om tullens egen jävla bödel dömer omgående och varorna skickas tillbaka. Isåfall får vi ju våra pengar tillbaka och karin får själv krabba med att överklaga osv.
Citera
2004-08-10, 06:34
Medlem
jaha jovissts avatar
Fy fan, det här är ju som att uppleva igen hur muren faller, nu runt Sverige. Perestrojka !
Smugglare idag, frihetshjältar i morgon, håll ut och kämpa !

...the winds of changes...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in