Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-26, 23:59
  #1
Medlem
Hrm.. har länge tänkt skriva detta inlägg men vågar inte förrens nu när jag känner mig tillräckligt anonym med nytt nick plus att jag blivit desperat nog haha.. Ska försöka hålla mig kort och sakligt, ställ frågor om ni undrar nåt istället

Jag har problem att hitta nya människor att vara vän med.
Tror själv att det beror på mina tidigare korkade beslut som att supa / punda bort min tonår. Har inga naturliga äldre reletioner då jag brutit med de flesta eftersom jag varit nykter i ett par år (Dricker alkohol ibland numera dock). Upplever att jag uppfattas som skum just för att jag inte har några vänner sen innan.
Var i början aktiv i N.A-rörelsen men tycker den sekten har ett för högt pris att betala för lite umgänge
Älskar fortfarande att stampa loss till elektroniska toner och träffar därför folk på dessa fester som jag i onyktert tillstånd säkert var bekant/vän med (minns typ inte, och har bytat mobil nr 3 ggr.) Flera av dem har försökt ta kontakt på facebook osv. Men jag addar dem oftast inte eller har några längre samtal med dem live pga. att jag ser ner på dem som måste punda jämt. (Detta säger jag givetvis inte till dem)
Känner att jag har fastnat mellan olika världar, orkar inte med pundare eller na-folk men när jag försöker att istället umgås med folk på jobb eller gå svensson-supar-runda accepteras jag inte heller.
-Var gick du gymnasiet? brukar vara början på slutet för min normalitet. (Kom inte in, gick IV-praktik 3 år )

Vafan ska jag göra? Hatar jag helt enkelt allt folk och borde bli eremit?
Jag är kvinna och av sen 80-tals årgång (som om ni inte redan gissat det )
Citera
2010-12-27, 00:04
  #2
Avstängd
Miztahs avatar
folk är idioter - enough said.



Leta far and wide efter nån du gillar och stanna hos denna människa
Citera
2010-12-27, 00:08
  #3
Medlem
Phantom042s avatar
Vad är NA? Nerikes allehanda?
Om du är född på sent åttiotal verkar det ju enkelt.
Börja plugga någonting i någon studentstad. Är du inte behörig till högskola/universitet finns det folkhögskola där du kan läsa upp det och plugga någonting annat sen. Det är nog iallafall det mest naturliga sättet att få vänner på. Ser på alla mina kompisar som börjar på högskola hur jävla många nya vänner de får hela tiden som de börjar umgås med.
Sen behöver du ju inte dissa dina gamla kompisar och klippa helt även på facebook, bara du är stark nog att inte dras in i skiten igen.
Hur som helst, plugga är gratis och du får pengar och jobb av det, du har alla möjligheter i världen nu när du bor i Sverige.
Citera
2010-12-27, 00:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miztah
Leta far and wide efter nån du gillar och stanna hos denna människa
Tack för rådet, men jag har ibland träffat folk jag skulle vilja ha som vän men upplever att det är svårt att inte verka desperat och det rinner oftast ut i sanden... Har förresten pojkvän sen 2 år, trivs bra med han och hans vänner som kommer över ibland tycker jag är trevlig. Men han börjar tycka jag är mysko som inte har nån att hänga med
Citera
2010-12-27, 00:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Vad är NA? Nerikes allehanda?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anonyma_Narkomaner


Tack för ditt svar! Har funderat på att plugga vidare, ofta. Är dock rädd för att jag inte klarar av studierna men det är definitivt någonting jag överväger att göra. Funderar på om folk i allmänhet är mera öppna för folk med tveksamt förflutet på vuxen-utbildningar?

Ser väl ganska fräsch och normal ut men min forna fascianation för psykedelika lyser nog igenom många av mina val (musik,kläder,inredning,mat osv) Har i perioder försökt vara mer mainstream utåt men mår dåligt av att låsas vara någon annan.
Citera
2010-12-27, 00:29
  #6
Medlem
Kanske inte är så bra att gå tillbaks till gamla pundarpolare om du vill hålla dig i skinnet själv, så du gör nog rätt i att inte adda dom på facebook och liknande. Känner igen mig mycket i din historia förövrigt, men för min del fick jag kontakt med gamla kompisar jag hade när jag själv var ute på "banan" som dom när NA-mupparna uttrycker det, men som har skärpt till sig och håller sig till alkohol och lever ganska städat idag. Vet du ingen sån du kan ta upp kontakten med? Har även några "utbrytarkompisar" från NA som jag umgås med en del. Inga såna?

Phantomen kom med bra tipps också. Börjar du plugga får du garanterat nya vänner, speciellt om du börjar på folkhögskola eftersom det verkar vara lite högre i tak där än på universitet/högskola. Kanske lättare då?
Citera
2010-12-27, 00:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punta
men för min del fick jag kontakt med gamla kompisar jag hade när jag själv var ute på "banan" som dom när NA-mupparna uttrycker det, men som har skärpt till sig och håller sig till alkohol och lever ganska städat idag. Vet du ingen sån du kan ta upp kontakten med? Har även några "utbrytarkompisar" från NA som jag umgås med en del. Inga såna?

Problemet är väl att jag alltid varit en sån som umgåtts tight men med få personer även när jag var barn så de finns få att välja på- Vissa är döda (vilaifrid), Vissa har blivit total NA-kristen-tokiga men de flesta har jag gjort bort mig inför när jag var onykter eller som jag nämt innan fortfarande snurrande i kretsar jag inte orkar besöka mer än ett par timmar i taget
Citera
2010-12-27, 01:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smidd
Problemet är väl att jag alltid varit en sån som umgåtts tight men med få personer även när jag var barn så de finns få att välja på- Vissa är döda (vilaifrid), Vissa har blivit total NA-kristen-tokiga men de flesta har jag gjort bort mig inför när jag var onykter eller som jag nämt innan fortfarande snurrande i kretsar jag inte orkar besöka mer än ett par timmar i taget
Börja med någon hobby? Gå med i någon klubb, ideell förening eller börja sporta? fan vet jag men det låter som du behöver komma ut i lite sociala sammanhang där du kan träffa nytt folk, och när du väl är där behöver du våga visa vem du är och inte skämmas över din bakgrund. Du behöver ju inte köra fjärde och femte steget rätt upp och ner, men dömer folk dig för att du är ärlig med vem du är kanske dom inte är något att ha ändå?
Citera
2010-12-27, 01:19
  #9
Medlem
Frihet2010s avatar
Jag har en vän som upplever det lite som du.

Han tycker inte att han passar in bland "tråkiga" välordnade svenssons.
Han orkar inte med personerna från sitt gamla liv.
Han umgicks ett tag nästan bara med NA och AA folk och blev riktigt "jobbig" för oss som var någonstans mitt emellan tråkig svensson och hans tidigare liv .

Han fick helt enkelt låta tiden ha sin gång och efter några år så började han oxå känna att han passar in.. både här och där..

Nu har han en tjej, är plastfarsa, har bil, jobb och lya (något han aldrig trodde han skulle få uppleva).

Såg en hel del bra råd, i den här tråden om Hobby tex, då får du ju träffa likasinnade även om era bakgrunder ser helt olika ut.
Citera
2010-12-27, 21:36
  #10
Medlem
Känner igen mig!
Citera
2011-01-11, 12:19
  #11
Medlem
Hej! Tack för era tips. Har tagit en paus från internätande och filosiferat om vad jag kan göra annorlunda. Har fastnat på tanken att man ska älska sig själv innan man kan bli älskad, försöker praktisera detta på olika vis!

SkogsflikkanJaså? Pma om du vill hjälpas åt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback