2010-12-26, 22:48
Bannlyst
Hej

Kan någon förklara för mig hur jag gör avdrag för privat pensionspar och vad jag tjänar på det, hur mycket jag måste spara per år m.m

Jag tjänar ca 33 000 i månaden och betalar statlig inkomstskatt.
Citera
2010-12-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impendill
Hej

Kan någon förklara för mig hur jag gör avdrag för privat pensionspar och vad jag tjänar på det, hur mycket jag måste spara per år m.m

Jag tjänar ca 33 000 i månaden och betalar statlig inkomstskatt.

Det låter konstigt att du skulle betala statlig inkomstskatt med din inkomst så den biten ska du kanske kolla upp. Annars behöver du inte göra något alls för att göra avdrag för pensionssparandet (om det är ips vi talar om), det sköter banken åt dig.

Det du tjänar på ips är att du slipper betala allt för mycket i skatt förutsatt att du betalar statlig inkomstskatt idag samt inte behöver betala det när du väl går i pension. Man måste inte spara någonting alls, man kan gör avdrag för max 12.000kr/år.
Citera
2010-12-26, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det låter konstigt att du skulle betala statlig inkomstskatt med din inkomst så den biten ska du kanske kolla upp. Annars behöver du inte göra något alls för att göra avdrag för pensionssparandet (om det är ips vi talar om), det sköter banken åt dig.

Det du tjänar på ips är att du slipper betala allt för mycket i skatt förutsatt att du betalar statlig inkomstskatt idag samt inte behöver betala det när du väl går i pension. Man måste inte spara någonting alls, man kan gör avdrag för max 12.000kr/år.

Hej. Har jobbat mycket extra och tjänat 410 000 kr i år.
Min tanke var att öppna ett privat pensionspar innan nyår för att kunna dra av lite på skatten som jag redan ligger back med pga fel präl skatt av arbetsgivare.

Måste jag inte spara något men får ändå dra av?
Citera
2010-12-27, 00:32
Bannlyst
Dum fråga, men hur mycket måste jag pensionspara för att få göra avdraget ?
Citera
2010-12-27, 12:22
Medlem
doublefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impendill
Dum fråga, men hur mycket måste jag pensionspara för att få göra avdraget ?
Upp till 12.000kr (per år) får du göra avdrag på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in