Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-24, 01:00
  #13
Medlem
thuggies avatar
finns 1000000 pers som köper guldet.. ja har köpt stulet guld för 80kr grammet nu i något år och jag säljer skiten till vanliga guldhandlare samt guldhandlare på blocket. fungerar utmärkt! är de baxxat på guldfynd eller liknande så sälj de till en privatperson istället...


för enkelt för att vara sant! guld är rena guldgruvan nu 2011 ;D när dollarn sjunker ökar guldvärdet!! sälj de när dollarn är som lägst...

tack på förhand mina små kriminella pojkar!


förövrigt ligger dagens pris på 18k guld på 216kr...
Citera
2011-01-24, 11:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -KlasKalas-
Om vi nu säger att jag rånat guldfynd och tagit guldringar m.m för 150 000kr hur skulle ni bära er åt för sälja? Om butiken säljer alla dessa smycken för 150k kan det knappast vara värt så mycket om jag skulle sälja. Dessa rånare som tagit med sig smycken värt 400k hur säljer dom skiten? Är det tradera, blocket eller guldsmed?
när jag var barn sålde vi till guld affärer dock ganska dåligt betalt och man.kan max sälja 3-4 halsband/ringar per besök
Citera
2011-02-15, 16:26
  #15
Medlem
SnellmaNs avatar
Så om man vill sälja silversmycken/guldringar osv så är det lättast att uppsöka någon smedsbutik el dyl? Om man behöver pengar direkt i handen eller snabbt. Någon som vet någon i göteborg?

Har väl mest Silver här hemma skulle jag tro, dock.
Citera
2011-02-23, 01:54
  #16
Avstängd
Painfrees avatar
Sälj allt på en gång till någon hälare eller sälj det utomlands om du har den möjligheten.
Citera
2011-03-23, 14:46
  #17
Avstängd
spoozs avatar
Går det att spåra gammalt, stulet guld? När man kikar på de som opererar online (guldbrev.se, smsguld.se mfl) så skriver de att de fotograferar allt guld + noterar alla detaljer. Sedan måste de hålla på varorna i 30 dgr innan de kan smälta ner det.

Det och den personliga infon man man måste fylla i gör det nog väldigt svårt att sälja stöldgods. Är väl samma sak med guldbutikerna, antar jag?

Men sparas den här infon sedan för all framtid? Eller är det bara under dessa 30 dgr?
Citera
2011-06-14, 14:13
  #18
Medlem
Tja har hittat en gammal guldring på marken o tänkte sälja den, är det ens olagligt? Finns det någon risk att jag åker på det om ägaren har anmält den borttappad? Finns en liten stämpel på den bara...
Citera
2012-04-11, 00:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyckelbaron
Tja har hittat en gammal guldring på marken o tänkte sälja den, är det ens olagligt? Finns det någon risk att jag åker på det om ägaren har anmält den borttappad? Finns en liten stämpel på den bara...




hur gick det `? var sålde du den?
Citera
2012-04-11, 02:23
  #20
Medlem
jr.ewings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Går det att spåra gammalt, stulet guld? När man kikar på de som opererar online (guldbrev.se, smsguld.se mfl) så skriver de att de fotograferar allt guld + noterar alla detaljer. Sedan måste de hålla på varorna i 30 dgr innan de kan smälta ner det.



Tror att det är bs.

En guldsmed fotograferar och dokumenterar alla föremål. sen får en pols göra en sökning på en gemensam databas. Det är inte så att de längtar till att få rapportera stulet guld då de redan betalat ut pengar för guldet i förskott. efter 30dagar smälts guldet ner och blir guldtackor.
Jag är inte insatt men det här är det mest rationella.
Citera
2012-04-11, 02:30
  #21
Medlem
Vad är det för straff egentligen är det böter? fängelse?

om man säljer ett smycke till en guldsmedsbutik som legat i ett skåp i typ 8-9 år som ingen gjort anspråk på, men som står delar av person nr, samt namn på...

Kollar polisen upp även om förslut/stöld anmälan inte finns ?
Citera
2012-04-11, 02:38
  #22
Medlem
jr.ewings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av da_grace
Vad är det för straff egentligen är det böter? fängelse?

om man säljer ett smycke till en guldsmedsbutik som legat i ett skåp i typ 8-9 år som ingen gjort anspråk på, men som står delar av person nr, samt namn på...

Kollar polisen upp även om förslut/stöld anmälan inte finns ?

Enligt lag ska guldhandlare rapportera in misstänkt stulet guld.

Jag hade föredragit att sälja det till tillexempel guldbrev.se eller smsguld.se eller nån nättjänst.

Inte för att de har mindre kontroll,utan för att de sköter allt online. Något den svenska polisen inte har lärt sig än.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback