Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-25, 23:10
  #1
Medlem
Har en Mac G4 som har stått ett tag.
Problemet är att den inte vill hitta någon HDD att boota från.
Nyss så bytte jag hdd till en tom 200GB maxtor som hag formaterat för mac.
Har även en annan disk som jag "bränt" installation för OS på.
Jag har testat hålla in alt/option för att kunna välja en disk den bootar från men detta utan resultat.
det blir endast såhär:
Uppstart med alt/option

Då jag bara försöker starta den utan att hålla in någonting blir det att den blinkar mellan dessa 2:
Blinkade finder/frågetecken

Anledningen till att jag bytte HDD var drf att en kompis hade idéen att den gamla HDD'n kan ha craschat.

Problemet uppstod då jag skulle starta den och den startade i Mac classic (ingen aning om vade de heter, någonting med classic var det iaf.). Jag lät den starta och stängde sedan ner för att se om den startade som vanligt efter vilket den inte gjorde och pang boom blev såhär.

Någon som vet vad ja ska göra för att lyckas hitta diskarna så att ja kan installera nytt OS på den?
Har inge möjlighet att installera från DL DVD lr vanlig DVD.
Har kört expand på .dmg filen till OSet och "bränt" det till HDD2. (båda är IDE diskar)

Vore extremt tacksam för hjälp!
Citera
2010-12-25, 23:13
  #2
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicTracks
Har kört expand på .dmg filen till OSet och "bränt" det till HDD2. (båda är IDE diskar)

Vore extremt tacksam för hjälp!

Packa inte upp dmg filen, lägg den bara på disken.
Citera
2010-12-25, 23:17
  #3
Medlem
Ska testa det då

Men den hittar fortfarande Ingen av diskarna :O
Finns de inget lixom "bios" som PC man kan gå in i och sätta ordning som den ska boota ifrån?
Citera
2010-12-26, 02:50
  #4
Medlem
ei96byods avatar
För det första, är du säker på att modellen klarar av en hårddisk på 200 GB? De äldre G4-modellerna hade kraftiga begränsningar när det gällde hårddiskstorlek.

Har du kollat konfigurationen av hårddiskarna? ("master", "slave", eller "cable select")

Nej, en G4:a har inget bios som du enkelt kan gå in i och ställa in bootsekvens. Däremot finns det en del kortkommandon för att starta upp från första, andra, tredje hårddisken o.s.v.
Är lite ringrostig på de gamla maskinerna nu, så jag kommer tyvärr inte ihåg dessa kommandon.

Har du en extern hårddisk med installationssystemet på så skall du kunna boota från den med alt-tangenten intryckt (välj i listan). Kommer inget upp i listan får du felsöka vidare (som sagt, storleken på hårddiskarna, och byglingen, kan ställa till problem om det är interna diskar).

Har du tillgång till en extern DVD-läsare så är det nog enklaste sättet att installera systemet på, med en riktig systemskiva (antar att du vill ha så nytt system som möjligt).
Annars kan en annan mac agera DVD-läsare i FireWire Target Disk Mode (t-tangenten intryckt under uppstarten).

Detta är allt med reservation för modellen. De allra första G4-modellerna var inte bra på att boota i Target Disk Mode t.ex.
Vet inte ens om den har FireWire?

Att den startar i Classic betyder att den startar i gamla Mac OS 9. Då skall du kunna välja startskiva och boota om i Mac OS X. Kommer inte ihåg var man valde startskiva i OS9 (fan vad man glömmer fort), men det var i någon av menyerna i övre programraden har jag för mig.
Annars borde du kunna göra likadant där, d.v.s. boota och hålla alt-tangenten intryckt, så skall du kunna välja OS X som uppstartsdisk.

EDIT: Kom på ett annat gammalt klassiskt kortkommando. Stoppa i den gamla disken igen, och boota med x-tangenten intryckt. Då skall den försöka boota från Mac OS X.
__________________
Senast redigerad av ei96byod 2010-12-26 kl. 03:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback